Avla på eksemsto?

cress

Trådstartare
Ni som har eksem ston och tar föl på dom, Ni verkar faktiskt vara några stycken.. Varför gör ni det? Hur tänker ni liksom? -Har hästen så bra föräldrar att det är värt? Bra Gångarter eller blup? Bara en fråga alltså:)

Ett urdrag från en artikel:

"Är eksem ärftligt hos islandshäst?
Svar:
Ja, ny forskning vid SLU och Uppsala universitet kring eksem hos islandshäst visar att det är så. Upp till 20 procent av sjukdomen styrs av genetiska faktorer. "

"Tyvärr har endast 27 procent av de tillfrågade svarat på enkäten men vi har ändå kunnat konstatera att det finns en arvbarhet för eksem hos islandshäst som ligger kring 0.20. Det innebär att sjukdomen upp till 20 procent styrs av genetiska faktorer."

Sv: Avla på eksemsto?

Jag skulle definitivt inte avla på ett eksemsto om hon är svenskfött, alla experter och veterinärer avråder från det, och det finns ingen anledning att riskera utsätta hennes avkomma för denna plåga!

Är även tveksam om jag idag skulle ta föl på ett islandsfött eksemsto... förr i världen hade jag ett fint sto fött på Island med eksem. Hon fick många avkomor, dock ingen med eksem.

En god vän till mig har ett islandsfött sto som nu gett två eksemavkommor på rad, så hon slutar definitivt att avla på det stoet.

Det finns även ett antal hingstar i Sverige som nedärver mycket eksem till sina avkommor, det har en stor studie visat. Den allra "värsta" av dem är inte ens islandsfött och har inte något eksem själv.

Det är solklart att eksem är ärftligt och man bör inte avla på defekter, för hästarnas skull. Idag finns det tillräckligt många fullt friska individer att välja bland.

Jag skulle definitivt inte avla på ett eksemsto om hon är svenskfött, alla experter och veterinärer avråder från det, och det finns ingen anledning att riskera utsätta hennes avkomma för denna plåga!

Är även tveksam om jag idag skulle ta föl på ett islandsfött eksemsto... förr i världen hade jag ett fint sto fött på Island med eksem. Hon fick många avkomor, dock ingen med eksem.

En god vän till mig har ett islandsfött sto som nu gett två eksemavkommor på rad, så hon slutar definitivt att avla på det stoet.

Det finns även ett antal hingstar i Sverige som nedärver mycket eksem till sina avkommor, det har en stor studie visat. Den allra "värsta" av dem är inte ens islandsfött och har inte något eksem själv.

Det är solklart att eksem är ärftligt och man bör inte avla på defekter, för hästarnas skull. Idag finns det tillräckligt många fullt friska individer att välja bland.

Nej då , det avlas hejvilt på eksemston :mad:

Jag skulle absolut kunna avla på ett islandsfött eksemsto men inte på ett svenskfött!!!

Tänk vad många av importerna som skulle utveckla eksem om dom gick ute dygnet runt på sommaren utan täcke!!! Likadant med alla dyra avelshingstar som hålls inomhus som säkert skulle utveckla eksem även dom!!!

Så ja JAG skulle avla på ett importsto med eksem!!:)

Om jag hade haft ett sto med super stam, gång osv från island som fått exem så kanske men annars nej...

Det skulle vara intressant att veta vilka dessa är så man vet vad man ska undvika :crazy:

Du får gärna PMa mig

Vi tog ett föl på vårat islandsfödda sto med eksem. Avkomman har INTE eksem! :-)
Dock så hade jag aldrig avlat på ett svenskfött sto med eksem!

Jag skulle inte avla på ett eksem sto. Vill inte avla på några defekter överhuvudtaget. Jag vill ha friska & hållbara hästar :)

Jag skulle absolut kunna avla på ett islandsfött eksemsto men inte på ett svenskfött!!!

Tänk vad många av importerna som skulle utveckla eksem om dom gick ute dygnet runt på sommaren utan täcke!!! Likadant med alla dyra avelshingstar som hålls inomhus som säkert skulle utveckla eksem även dom!!!

Så ja JAG skulle avla på ett importsto med eksem!!:)

Så här tänker jag också :)

Nu knapplånar jag startinlägget, jag ställer då frågan.
Vad är skillnaden med att avla på en import mot en svenskfödd, eksem är eksem hur man än vrider på det. Alla hästar utvecklar inte eksem, de måste alltså ses som att de inte har en ärftlighet för det medan de importer som utvecklar eksem har anlag som då kan föras vidare.

Ska man sen sedan se krasst på eksem så finns den upptagen i avelsdefektlistan då indivder med eksem inte ska användas i avel. Jag kan inte se någon skilland på import eller född i Sverige.

Nu knapplånar jag startinlägget, jag ställer då frågan.
Vad är skillnaden med att avla på en import mot en svenskfödd, eksem är eksem hur man än vrider på det. Alla hästar utvecklar inte eksem, de måste alltså ses som att de inte har en ärftlighet för det medan de importer som utvecklar eksem har anlag som då kan föras vidare.

Ska man sen sedan se krasst på eksem så finns den upptagen i avelsdefektlistan då indivder med eksem inte ska användas i avel. Jag kan inte se någon skilland på import eller född i Sverige.

Det är en ganska stor skillnad, risken för eksem oavsett anlag är större för islandsfödda importer. Någonstans mellan 40 och 70% av importerna får eksem (beroende på hur man räknar), hade de varit svenskfödda hade större delen klarat sig, fast det är svårt att säga vilka, både arv och miljö spelar in.

Varför ens riskera att föda upp en häst med eksem? Fattar inte hur folk tänker alls med tanke på hur extremt plågsamt det kan vara för den drabbade hästen. Tycker det är rent vansinne. Mao jag skulle aldrog någonsin avla på en eksemhäst eller köpa av någon som jag vet gör det eftersom jag vill stötta seriös avel.

Det är en ganska stor skillnad, risken för eksem oavsett anlag är större för islandsfödda importer. Någonstans mellan 40 och 70% av importerna får eksem (beroende på hur man räknar), hade de varit svenskfödda hade större delen klarat sig, fast det är svårt att säga vilka, både arv och miljö spelar in.

Ja det är svårt att veta vad som är arv och miljö, så därför ska man ju egentligen inte alls ta föl på eksemston. Du slog just huvudet på spiken, vilken av dessa ston är potentiell bärare av anlaget. Då är det bara en ren chansning att man inte få en avkomma med eksem.

Jag håller med, men jag tycker det är ett stort NEJ med en svenskfödd eksemhäst, mest idiotsikt att avla på en sådan medan ett lite mindre nej och en bedömningsfråga när det gäller en islandsfödd.

Har man en häst som trots skydd fått eksem efter 1-2 säsonger i Sverige så är det ett lika stort nej som en Svenskfödd, men har man ett sto som haft flera eksemfriaföl och får eksem efter 10 år i knottrakter så har jag lite mer förståelse. Jag skulle aldrig själv betäcka men det beror också på hänsyn till djurskydd när stoet går med föl vid sidan. Det är inte svart och vitt med eksem men i princip tycker jag det är fel att betäcka.

Jag tycker inte det är så enkelt. Jag skulle aldrig använda svenskfödda med eksem i aveln- där finns eksemet helt klart. Med en islandsimport är det lite annorlunda. Jag har sett fler islandsimporterade ston med eksem som enbart får friska avkommor. Och jag har sett eksemfria islandsimporterade hingstar som ger eksemavkommor. Så man kan inte bara peka på att hästen har synlig eksem. Jag avlade på en eksemfri islandsimporterad hingst med ett likartat sto och fick en eksemavkomma. Både hingsten och stoet hade varit i Sverige i flera år. Längre fram tog jag en avkomma med ett svenskfött sto och en islandsimporterad hingst som fick eksem några år efter avkomman fötts där avkomman är hur frisk som helst. Inga avkommor har eksem så långt jag vet. Det krävs ju mer forskning innan man vet säkert och där är vi inte ännu. Men generellt, har man ett islandsimporterat sto som har svårt klara sej och mår dåligt pga eksemet är det för mej etiskt fel ta en avkomma.

Jag talar nu bara om islandsimporterade. Gäller det hästar från Danmark, Norge, Tyskland m fl och de har eksem skulle jag inte använda dessa utan tänker dem som svenskfödda - ärftligt eksem.

Fast varför ens överväga risken när man vet att anlaget finns? Det finns ju väldigt många bra friska ston att ha i avel istället för de med eksem. Det skulle på sikt gynna hela den svenska aveln om folk gav 17 i att avla på eksem. Visst, en och annan skulle säkert få det ändå men man borde väl vilja minska risken för det både för individen och rasen?

Fast varför ens överväga risken när man vet att anlaget finns? Det finns ju väldigt många bra friska ston att ha i avel istället för de med eksem. Det skulle på sikt gynna hela den svenska aveln om folk gav 17 i att avla på eksem. Visst, en och annan skulle säkert få det ändå men man borde väl vilja minska risken för det både för individen och rasen?

Nu förespråkar jag absoult inte att avla på eksemhästar eller hästar med andra deffekter över huvudtaget, men all avel är ett visst mått av risk och allt är inte svart och vitt. I mina ögon är det säkrare att avla på en importerad eksemhäst som fått eksemet efter många års exsponering och har flera friska föl än på en nyimporterad eksemfri häst som skyddas till max (och statistiskt sett har ca 50% risk att få eksem). På den första vet du att den inte är särskilt känslig och om den nedärver deffekten så är det troligen inte i någon högre grad, medan den senare så har du ingen aning och kommer troligen heller inte att veta förrän du slutar att behandla den som eksemhäst (eller fölen får eksem).

Det önskvärda är att få fram antingen bot eller eller tester så vi kan avgöra vilka hästar risken är störst med, men fram till den dagen får vi lita på sunt förnuft och att minimera risken.

Jag skulle aldrig avla på ett exemsto import eller svenskfödd det spelar ingen roll.Stoet riskerar att få mer exem i och med fölningen och att ens chansa är för mig vidervärdigt.

Enligt fipo är det inte okej att avla på exemhästar det står klart tydligt att vi inte får utsätta hästar för onödig lidande och det är precis vad vi gör när vi avlar på exemhästar.

En onödig risk att stoet får svårere exem i samband med fölningen samt att vi tar en onödig risk av att även fölet får exem.

Och det är väldigt intressant att se här hur många tänker och resonerar.En hingst med exem att avla på en sån är stört förbjudet ajja bajja..
Men att avla på exemston är fullt okej(!) vilket är lika dumt fölet ärver 5% från sto och hingst så det spelar verkligen ingen roll om det är en hingst eller sto som har exemet det är iallafall 50% chans att fölet får exem tyvärr.

Jag tycker det ska bli olagligt att avla på exemhästar oavsätt kön och ras för det finns andra raser med exem.

Får mitt sto exem så kommer jag stelisera henne just för att det aldrig någonsin ska kunna tas föl på henne även om jag säljer henne i framtiden.

Och får hon exem så hon inte blir symptomfri med exemtäcke och att hon står inne om dagarna och ute om natten kommer hon avlivas för det är inge liv att leva att ständigt gå runt och vilja klia ihjäl sig..
Man vet ju själv hur hysterisk man kan bli av lite myggbett på benen på sommaren.

Jag har sett för många islandshästar med exem kraftig exem som promt ska gå ute på sommarbete dygnet runt.
På med ett exemtäcke bara och ut med hästen som kommer in och har kliat av sig delar av öronen och blöder från örstubbarna och varar ur mankammen och svansroten:crazy:
De står och kliar sig mot boxväggen i timmar sover soligt och äter dåligt och går städigt oroliga

Och att då ens tänka tanken på att avla är ja jag finner inga ord, stam och gångarter och meriter ska aldrig never ever gå före hästens väl!

Blir alltid lite upprörd när jag läser folk som avlar påexemhästar, lika upprörd som jag blir när folk avlar på andra sjukdomar som är ärftliga så som spatt mm.

Jag är lika hårt emot människor"avel" där chansen att barnet får en hämsk sjukdom är extremt hög och föräldrar vet om detta men ändå ska ha barn promt.. för det är ju varje människas rättigheter typ.
Jag tycker inte att det är en rättighet alla gånger att ta en stor risk för att en människa ska få ett helvete i sitt liv.. är vansinnigt.
Såg en dokumentär där risken för att barnet skuel få en sjukdom som innebar att skinnet lossnade från huden var över 50% och skulle få lida hela sitt liv och troligen inte bli mer än 15 år gammal Ändå hade föräldrarna 3 barn.. alla med denna sjukdom hämst. Nej då får man adoptera tycker jag istället... man måste ta ett ansvar i livet när det gäller att avla!

Senast ändrad:

Anledningen att det är högre krav på hingstar är att de kan få betydligt fler föl och få större genomslag och det är dessutom normalt är enklare att välja en annan hingst än att byta ut sitt sto.

*KL*
Läs artikeln i senaste Islandshästen:
Eksemforskning talar sitt tydliga språk
Avla inte på svenskfödda hästar med eksem

Så slipper den här tråden bli för lång med egna tyckande och tänkande som ofta inte har en grund att stå på ;)

Vänligen
Rolle
IpL

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 760
Senast: Fetaost
·
S
Islandshäst Igår fick jag brev från "Institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi", Uppsala universitet. Jag blev tillfrågad att skicka in...
Svar
9
· Visningar
1 197
Senast: Svíþjóð
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama