Sv: Avla på eksemsto?
Jag skulle aldrig avla på ett exemsto import eller svenskfödd det spelar ingen roll.Stoet riskerar att få mer exem i och med fölningen och att ens chansa är för mig vidervärdigt.
Enligt fipo är det inte okej att avla på exemhästar det står klart tydligt att vi inte får utsätta hästar för onödig lidande och det är precis vad vi gör när vi avlar på exemhästar.
En onödig risk att stoet får svårere exem i samband med fölningen samt att vi tar en onödig risk av att även fölet får exem.
Och det är väldigt intressant att se här hur många tänker och resonerar.En hingst med exem att avla på en sån är stört förbjudet ajja bajja..
Men att avla på exemston är fullt okej(!) vilket är lika dumt fölet ärver 5% från sto och hingst så det spelar verkligen ingen roll om det är en hingst eller sto som har exemet det är iallafall 50% chans att fölet får exem tyvärr.
Jag tycker det ska bli olagligt att avla på exemhästar oavsätt kön och ras för det finns andra raser med exem.
Får mitt sto exem så kommer jag stelisera henne just för att det aldrig någonsin ska kunna tas föl på henne även om jag säljer henne i framtiden.
Och får hon exem så hon inte blir symptomfri med exemtäcke och att hon står inne om dagarna och ute om natten kommer hon avlivas för det är inge liv att leva att ständigt gå runt och vilja klia ihjäl sig..
Man vet ju själv hur hysterisk man kan bli av lite myggbett på benen på sommaren.
Jag har sett för många islandshästar med exem kraftig exem som promt ska gå ute på sommarbete dygnet runt.
På med ett exemtäcke bara och ut med hästen som kommer in och har kliat av sig delar av öronen och blöder från örstubbarna och varar ur mankammen och svansroten
De står och kliar sig mot boxväggen i timmar sover soligt och äter dåligt och går städigt oroliga
Och att då ens tänka tanken på att avla är ja jag finner inga ord, stam och gångarter och meriter ska aldrig never ever gå före hästens väl!
Blir alltid lite upprörd när jag läser folk som avlar påexemhästar, lika upprörd som jag blir när folk avlar på andra sjukdomar som är ärftliga så som spatt mm.
Jag är lika hårt emot människor"avel" där chansen att barnet får en hämsk sjukdom är extremt hög och föräldrar vet om detta men ändå ska ha barn promt.. för det är ju varje människas rättigheter typ.
Jag tycker inte att det är en rättighet alla gånger att ta en stor risk för att en människa ska få ett helvete i sitt liv.. är vansinnigt.
Såg en dokumentär där risken för att barnet skuel få en sjukdom som innebar att skinnet lossnade från huden var över 50% och skulle få lida hela sitt liv och troligen inte bli mer än 15 år gammal Ändå hade föräldrarna 3 barn.. alla med denna sjukdom hämst. Nej då får man adoptera tycker jag istället... man måste ta ett ansvar i livet när det gäller att avla!