Avkommor till Lindy's Crown?

C

CeciliaW

Lindy's Crown är ju en rätt välanvänd avelshingst i sverige, han har 1 348 svenskfödda avkommor, varav min Girl är en, så det vore roligt att få veta lite om NÅGON av de andra 1347 stycken :) Är det någon här på forumet som har en Lindy's Crown-avkomma, eller känner någon? Vore kul att höra lite om deras temperament etc.

Sv: Avkommor till Lindy's Crown?

Jag har haft en passhäst efter Lindy's Crown.
Hon var super. Snäll i det mesta, men öronen fick man inte röra, dåliga haser hade hon, och så var hon en riktig kossa att leda till och från hagen..
Det var typ "Nu går vi" och så släpades man med.. spelade ingen roll om man hade kedja och försökte påkalla hennes uppmärksamhet, hon bara gick. ("Här ska jag fram till varje pris och vad vill du som drar i grimskaftet?")
Så man fick välja att springa eller släpas med. :rofl:
Men jag tyckte om henne massor ändå. :love:

Jag hade hand om en märr efter Lindys Crown, som jag förövrigt sett på annons nu. Det var nog den snällaste häst jag har varit med om, nästan på gränsen till dum faktiskt.

Jag tror inte jag såg henne stressad en enda gång, inte ens när hon skulle tävla. När hon skulle ut på snabbjobb tog hon gärna en mun med hö först och så hade hon samma tuss i munnen hela passet.

Långa öron hade hon, som hängde lite, så söt! :love:

jag har en 9 årig märr som fölsto...hon fixk en skallbasfraktur spm 3 åring och gick till avel sen....en helt underbar häst....så trevlig klok o snäll....

Har även upptäckt att Lindy's Crown har en avkomma som går bra i dressyr, Super Suprise heter han och har varit med i dressyrallsvenskan, lätt A3. För den som är nyfiken, läs här: http://www.ridtravare.com/visa.php?art=70&kat=Reportage

Thera: De långa öronen kanske är ett släktdrag då, Girl har nämligen också långa öron :)

Kan även meddela att min Girl också är väldigt lugn och snäll att ha att göra med. Hon är pigg och framåt att ridas, men inte het och aldrig elak. Går gärna med på vad jag än tar mig för, även om diken har varit lite läskiga ;) En urhärlig häst helt enkelt!

Senast ändrad av en moderator:

Vi har också haft ett antal fölmärrar uppstallade efter Lindy ´s Crown.

Marthas Cocktail är en av dom.
Icanifshecan, I Saw Molly, Cote d´Azur, Lisa Crown m.fl

Alla dessa ston har en sak gemensamt.
Underbara individer att handskas med.
Dom har stor personlighet.
Dom är alla matvrak.
Ledartyper.
Har bestämda åsikter och mycket vilja.
Och som någon skrev..långa öron. :D

Dom är också mycket bra mammor, trygga och beskyddande utan att för det vara jobbiga.

För övrigt kan jag också berätta att just Lindy´s Crown märrarna är dom som är bäst på att acceptera hingsten Wibrantus som granne.

AM

Jag har bara träffat en på nära håll (tror jag), ett 5-årigt sto som enligt ägarinnan är lite korkad. ;)

Snäll och kelig och trevlig men samtidigt får man känslan av att inte "alla är hemma" liksom. Hon bryr sig inte om andra hästar biter och sparkar henne utan är lika glad ändå. :crazy:

Hon har ett vackert huvud och ytterst normala öron. :D Proportionerlig och kanske 156-157 cm i mankhöjd.

/// ghost

Senast ändrad:

dessutom är dom självgående.....en lindy's crown häst har alltid ett mål...den rör sig alltid framåt målinriktat...det är bara för en annan att länga på steget :D
..utan att för dens skull dom är ouppfostrade...

Undrar om inte "mitt" sto Wind Zoot har en Lindy´s Crownavkomma? Ska kolla.

Lustigt att du skrev ledartyper, det är nämligen INTE min Girl! Utan snarare en riktig snälling som finner sig i att bli lite bossad över. Däremot underbar att hantera, och gillar mat :D Hon är rätt stor, kring 1,65 och jag tycker hon är himla fin i kroppen.

martha: Det stämmer att de är pigga och framåt, åtminstone på min Girl. Pigg och framåt men utan att bli het.

Bilder på Guggies Girl, E: Lindy's Crown:
http://www.cezweb.com/stallet/girl.jpg
http://www.cezweb.com/stallet/girl2.jpg
http://www.cezweb.com/stallet/girl3.jpg

Lindy's Crown gav generellt jättefina avkommor. :bow:

Nackdelen är att de kan bli lite stora, tunga, krokhasiga (?) och kanske ha ett något oädelt huvud men det är riktigt fina hästar ändå. De går till mål och ger sig inte i första taget. Jag har inte ägt någon själv men sett tillräckligt många för att tycka om...

Såg någon den som Ludde vann V5:1 med på Åby igår. Den hade jättelånga öron, och gick utan check... :bow: :D

Hej!

Jag har "haft" en valack e:Lindy's crown. Han hade mycket bra temperament utom när han var svettig eller duschad ;) Då var han otålig och hade brått in till boxen så han kunde rulla sig. Men snäll det var han. Han sprang in närmare 1 miljon tror jag, så han var ganska duktig med ;)

Inte avkomma direkt från Lindys Crown, men iallafall han som Farfar!
Ett sto ja hyrde. En toppen häst. Snäll o okomplicerad.

Vilken fining :love:
Snälla ögon har hon allt!

Sambons förra häst var ett sto e. Lindy´s Cromn. Tyvärr var hon tvungen att avlivas i våras pga en skada... :cry: Wilda vär väldigt snäll men något av en yrhöna... En väldigt feminin tjej. http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=513545

Min pappa lånade ett fölsto e. Lindy´s Crown som var helt underbart!! Så otroligt fin häst... mild och ljuvlig i temperamentet, sen var hon väldigt fin att se på också! :love: Tyvärr var hom VÄLDIGT överbeskyddande mot fölet. http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=170478

Lite kul med de långa öronen som verkar gå i arv. :D

Den som var i vårt stall var varken stor eller tung, däremot lång, men liten och feminin i övrigt. Vackert huvud hade hon också.

Hennes mor hade tydligen varit en duktig hopphäst, vet ej dock om hon tävlat.

Lindys Opal

Jag har ett sto efter Lindy´s Crown Face by face, har bara haft henne 2 månader. Hon är en mycket snäll häst.
Fint huvud långa öron, ganska stor (166), långbent, lite krokhasig.
nyllet_kvicken2.jpg

Jag är nöjd med henne än så länge. Fin att köra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 096
Senast: fejko
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 076
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 483
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10