Avkommor efter GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

Sv: Avkommor efter GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

Ska jag vara ärlig tycker jag att Grásteinn är finare än sin pappa, iaf på bild. Nu har jag ju inte sett ngn av dem live, men det är det intrycket jag får iaf.

Grásteinn är nu hos tränare igen inför visning så förhoppningvis kommer han mer till sin rätt om/när han visas i vår.
Tror att det hängt mycket på vem som ridit honom och hur han tränat innan, vilket inte har varit så mycket eller regelbundet sedan förra visningen.

Grásteinn är nu hos tränare igen inför visning så förhoppningvis kommer han mer till sin rätt om/när han visas i vår.
Tror att det hängt mycket på vem som ridit honom och hur han tränat innan, vilket inte har varit så mycket eller regelbundet sedan förra visningen.

weeii detta visste jag men har inte velat säga det ännu men nu var det ju inte jag som sa det iaf.

men gissa vem som kommer sitta på första parkett och heja då:love::d

och hålla tummarna för att han får chansen att visa sin bästa sida denna gången.
och hinner träna tillräkligt mkt.

oh tack för bildern fin han är, han verkar bli MKT ljusare på sommaren, eller så blir han mörkare för vart år som går.

fin han är, gick han på bete i närheten av dig eller?

Jag är språkpolis, så jag märker ord: Visst heter väl hans far Óskasteinn?

Ska jag vara ärlig tycker jag att Grásteinn är finare än sin pappa, iaf på bild. Nu har jag ju inte sett ngn av dem live, men det är det intrycket jag får iaf.

haha jag orkar bara inte stava exakt hela tiden speciellt inte sätta apostrof tyvärr.:)

troligen fick Oskasteinn sitt namn av att hans pappa heter OskaR
vet du vilken hingst det är?
han står i USA och är till salu tydligen, Jenny du vet mer om han va?

jag har sett både Grålle och miniOskar Lajv och ja kan ju säga som så att hade ja vetat att ja äger oskarjuniors barnbarn nu så hade ja definitivt tittat lite nogrannare när Åsa tävlade Oskar den andra på Dyggurtävlingarna men såklart dum som ja va stod ja o glodde åt andra håll.

men Oskar den mindres galopp är ju inget o va lessen för precis så ja tror Oskarus och Grålle har väldigt olika gångarter alltså de är olika bra på de olika gångarterna.
jag ser ingen direkt likhet sådär båda är bra på sina sätt.

Oskarus(138) är ju iaf mindre än Grålle (144) en sak som de inte har gemensamt:angel:

både tycker ja e snygga fast håller med om att ja har hellre en avkomma efter Grålle än efter Åskan

o de e ju de ja har:love:

fin han är, gick han på bete i närheten av dig eller?

Nej, det var hemma hos ägaren. Jag kommer egentligen från Oskarshamn och har ridit några gånger på Manketorp, så jag passade på att knäppa lite bilder på honom.:)

jaha va roligt....då har du kanske sett min lille Glampi?

Tyvärr har jag inte det, han föddes efter det att jag red där. Men jag ser att hans mormor är Beyla, henne har jag ridit en gång! En trevlig och snäll häst.:)

Grásteinn har jag inga bilder på, men ett par nära släktingar,; Farfar, halvsyster och pappa. Alltså Óskar frá Litla-Dal från VM 05. (Tyvärr i lite dumma vinklar, den nedan är den mest smickrande. En vrålfin hingst! Som inet riktigt kom till sin rätt på det VM:et, de klev av banan bland annat..) skimmeln är en avkomma efter honom. Som tyvärr dog häromåret. Den silversvarte är Óskasteinn.Halva släktträdet alltså. :-)

oskar8.jpg

Óskar frá Litla-Dal

dagrunminne.jpg

Dagrún från Västeråsen

oskasteinn2.jpg

Óskasteinn frá Óddholi
Óskasteinn igen

weeii detta visste jag men har inte velat säga det ännu men nu var det ju inte jag som sa det iaf.

men gissa vem som kommer sitta på första parkett och heja då:love::d

och hålla tummarna för att han får chansen att visa sin bästa sida denna gången.
och hinner träna tillräkligt mkt.

Men vägen fram till visning är lång, det måste man hålla i åminne. Mycket kan hända, men visst är det roligt att han återigen är i träning och det vore ju såklart ännu roligare om han kom till visning och även kunde höja sin bedömning.

Farfar Oskar står i U.S.A. men är visst tillsalu pga ägarens hälsa, men vet inte om han är såld ännu....
http://www.westerlyny.com/

oj vilka vackra bilder tack så hemsk mycket för att du la in dem:)

men måste fråga, de bilder du länkat under de synliga bilderna är det exakt samma som den synliga eller? för alla är samma även de 2 länkade osynliga som är under Oskasteinns bild med.

vad tråkigt att skimmeln dog vet du varför? hur gammal blev hon?

bilderna är verkligen jättefina, du har inte fler på Oskar?
eller ja på alla hästarna.

är Oskasteinn på visning på sista bilden eller?, Hinnir rider ju iaf han e riktigt skicklig.
Hinni har ju sin verksamhet där hos Nevander nu(som äger Oskasteinn).

det syns verkligen att Hinni är extremt duktig, den tölten har ja inte sett när åsa rider.
har dock inte tittat så mkt men vad jag kan minnas har Oskasteinn en GRYM ökad tölt. vet inte men gillar inte hans korta tölt lika mkt, vad jag sett när åsa rider iaf.(hans ägare).

Oskarsteinn liknar nästan lite din förra häst iaf till färgen haha;)

Senast ändrad:

Men vägen fram till visning är lång, det måste man hålla i åminne. Mycket kan hända, men visst är det roligt att han återigen är i träning och det vore ju såklart ännu roligare om han kom till visning och även kunde höja sin bedömning.

Farfar Oskar står i U.S.A. men är visst tillsalu pga ägarens hälsa, men vet inte om han är såld ännu....
http://www.westerlyny.com/

jo, det ligger mkt träning bakom, men mena du att (e inte insatt i detta med visning ännu) hingstarna måste gå igenom olika tester innan de får visas eller jag missförstår dig?
ja jag Tror att han garanterat kommer höja sig bara han visas på rätt sätt för han har ju såklat utvecklats sedan han bara var 5år gammal.

oj just det ja, står det vad han kostar? hur gammal är han egentligen(jag lyckas inte förstå mig på den sidan riktigt).

oh längtar tills jag får mitt pass till Glampi.

Tyvärr har jag inte det, han föddes efter det att jag red där. Men jag ser att hans mormor är Beyla, henne har jag ridit en gång! En trevlig och snäll häst.:)

jaså okej.
ja jag fick testa Beyla med när jag tittade på föl eftersom hon hade ett föl brevid med han är till salu han med nu.
ja visst är hon snäll och pigg och glad, vacker är hon med älskar den färgen.

vet inte om man får länka men jag länkar från den hemsidan som Oskar finns på(de i Usa kan endå inte läsa svenska hoppas jag haha).

http://www.westerlyny.com/images/Oskar/Oskar_heidi_1sm.jpg men denna bilden på Oskar e: Otur var ju inte fin eller så:love:

hm blev lite konstigt testar med denna
http://www.westerlyny.com/images/Oskar/Oskar_07_5.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Grejen med en visning är egentligen att hästen ska ha så kort utbildning som möjligt, ju längre träning som krävs visar egentligen bara på att man måste träna fram allt hos hästen det finns inte lätt och naturligt från början. Det är ju sådant som man tittar på för egen del när det gäller hingstar till ston och deras avkommor, behöver hingsten mycket träning för att få en bra bedömning så kommer med stor sannolikhet avkomman att få det lite jobbigt också.

kom på att hemsidan inte var så svårt haha, för er som inte orkar läsa står att Oskar är bedömd till 8,54 för både exterör och gångarter och är därmed USAs högst bedömda hingst....wow...

han har 8,5 för, tölt, trav, pass och General impression vet inte riktigt vad det betyder men helhet kanske.
och 9,0 för lynne

han har 8,5 för hals, manke, bog.
och 9,5 för rygg och kors.
ben har han 9,0 för.
och 9,0 för hovar.
8,0 för man och svans.
benställning 8,5

alltså en totalpoäng på 8,54.

okej allihopa jag har missförstått saken lite.

det är INTE Oskar som är efter Otur, någon som känner till Oskars pappa? är han bra?

utan det är Oskasteinns MAMMA som är efter Otur.

såhär:

M: Eva frá Oddholi

Mf: Otur frá Saudakroki
Mm: Eida frá Skaney

nån som vet något om EVA?

hihi gulligt Eva och Oskar fick en son, Oskasteinn:angel:

jo, det ligger mkt träning bakom, men mena du att (e inte insatt i detta med visning ännu) hingstarna måste gå igenom olika tester innan de får visas eller jag missförstår dig?

Det är en diskussion som måste föras mellan tränaren och ägaren om hästen är i form för visning. Sen finns det ju yttre faktorer som kan påverka som sjukdom eller skada, vilket gör att träningen och visningplanerna måste fördröjas eller avbrytas.
Sen är det oerhört mycket som ska stämma på själva visningsdagen.
Man vågar liksom inte ropa hej förens man är uppe på toppen;).

Jaa. men han heter ju inte OskaRsteinn ^^ Det kan man ju inte heta- Oskar-sten, blir det ju :)
Óskasteinn betyder ju Önskesten, om jag förstått det rätt. Och så är det ju en bonus då att det är lite liknande pappans namn.

Förlåt för OT, jag är bara så väldigtm ycket syjunta och språkpolis :o

oj vilka vackra bilder tack så hemsk mycket för att du la in dem:)
--
vad tråkigt att skimmeln dog vet du varför? hur gammal blev hon?
--
bilderna är verkligen jättefina, du har inte fler på Oskar?
eller ja på alla hästarna.
--
Oskarsteinn liknar nästan lite din förra häst iaf till färgen haha;)

Det skulle vara två olika bilder på Óskasteinn, jag länkade fel. Här är den andra.

Óskasteinn igen
oskasteinn.jpg

Dagrún dog i komplikationer av en öronfisteloperation när hon var sex år. Jag har för mig att jag berättat om det någongång. Jättehemskt, det är en ganska rutinmässig operation normalt, men Dagrúns fistel visade sig ha orsakats av ett STORT tandanlag som satt mycket nära hjärnan. (ca 5cm stort) Operationen blev lång och höll på att ta kål på henne, sedan kom hon hem, piggnade till, fick en infektion och det blev komplikationer. Hon föll ihop och blev medvetslös. En ganska fasansfull historia, och någon dag skall jag skriva en artikel om det. Det är extremt ovanligt att tandanlag på villovägar blir så stora. Hon ägdes av ett par kompisar till mig.

Jag har fler bilder på dem allihop, men de här är nog de bästa. Kika på www.lisamortberg.se visning-06 så finns några till bilder på Óskasteinn har jag för mig. Han var pausunderhållning. :)

Nja, Faxi& Oskasteinn är lika varandra på färgen, men de är ganska olika i kroppsbyggnaden.

Jaa. men han heter ju inte OskaRsteinn ^^ Det kan man ju inte heta- Oskar-sten, blir det ju :)
Óskasteinn betyder ju Önskesten, om jag förstått det rätt. Och så är det ju en bonus då att det är lite liknande pappans namn.

Betyder det inte åsksten?? Trodde jag som också har en silversvart (-skäck) som heter Oskasteinn? Jag menar, det känns också mer logiskt om den med är "åskmolnsfärgad"= silversvart?!?!?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 494
Senast: iNHALE
·
Islandshäst Hej folket. Nu är det så att jag härom dagen satt och diskuterade med en kompis om att få tag i föl/unghästbilder/bilder på mamma o...
Svar
0
· Visningar
924
Senast: Hejochhå
·
Skola & Jobb Skulle behöva lite input och hjälp att tänka och då är ju Buke absolut bästa platsen! Gammal medlem, anonymt konto just nu. Är 30+ och...
2
Svar
37
· Visningar
3 889
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar