Avkommor efter Bernstein - Elfenspuk

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tuss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 548
T

Tuss

Skulle gärna vilja veta hur era hästar med Bernstein eller Elfenspuk-blod i sej är. Har läst att Bernstein ger hårda hästar och hört att Elfenspuk ger en del tokiga individer.
Har själv en med Bernstein som farfar och Elfenspuk som morfar och hon är både hård och nervig och har väldigt svårt att koppla av. Hon reagerar på allt; ljud. rörelser, inbillade spöken. Det gäller både under ridning och i stallet. Vore intressant att höra om era erfarenheter med hästar som har dessa hingstar nära i sina led.

Sv: Avkommor efter Bernstein - Elfenspuk

Min häst har Bernstein som farfar och hon är cool, lätthanterlig, nyfiken, orädd, trygg etc. Inte överdrivet hård, men inte ängslig heller.

Mitt sto är efter Bernstein:love: och jag har också hört en del av det du nämner, dock har jag svårt att se det i mitt sto....

Hon e ganska cool, vilar i stallgången och inte speciellt hispig av sig. Dock är hon ganska dominant (hård?) och vill gärna ha koll på saker o ting, uppmärksam men inte tittig. Förstår du hur jag menar?

När hon rids så är hon oftast fokuserad på ryttaren och hon letar inte spöken, dock kan hon, precis som vilken (halvblods)häst som helst, hoppa till om det är något som skrämmer henne....

Hon är känslig, intelligent och lyhörd, vilket jag anser vara positivt och hon har ärvt en taktren trav m fina bakben...:)

Jag har varit lycklig ägare till en Elfenspukavkomma och kommer nog aldrig att få en häst som henne. Goare häst får man leta efter. 100% ärlig på hinder, arbetsglad, outtröttlig, kvicktänkt, sund etc. Dessutom rolig för alla att rida, blir gärna energisk och busig med en rutinerad ryttare på ryggen och vågar knappast trava med en nybörjare på ryggen. Jag kan fortsätta i oändlighet. Tyvärr inte tävlad pga min dåliga ekonomi. Mamman var en ren hopphäst, så det blev en hopphäst av henne.
Nu är hon 19 år, och en mycket älskad och fräsh familjehäst(hon håller sig mycket bra). Supermamma etc etc. Var tyvärr tvungen att sälja pga studier i Köpenhamn, men hon har det så bra så jag är faktiskt nöjd med det, men visst saknar jag henne. Jag hade kunnat hänga hos de nya ägarna (nåja, de har väl haft henne i 5-6 år nu eller något) hur ofta som helst, men de måste ju få känna att det är deras häst ;).
Nu var ju hennes mamma väldigt trevlig och "rejäl"(och mycket intelligent), och det kan ju vara det som spelar in. Kanske Elfenspuk med fördel skulle läggas på ston med stabilt temperament, jag har nämligen också läst att det finns en del galenpannor där ute. Men "min" kan absolut inte räknas dit på något plan alls..
Ulrika :love:

Jag har haft en häst efter Elfenspuk.
Mycket personlig och med massor av motor,

Han kom t.ex. när jag ropade på honom.

• Gilla
Reactions: Sar

Hej!

Har ridit 3 Elfenspukavkommor.
Ett sto som gick på ridskola hela sitt liv, underbar att hålla på med, snäll, vänlig.. ja en ängel helt enkelt. Pigg att rida (kunde kanske gå lite för fort för nybörjarna om man inte satte gummisnodd på) och känslig i munnen, men absolut inte galen på nåt sätt. Hon var inte så stor (155?) och hade mycket arab i sej från mammans sida.

Ett annat sto, korsad med fullblod, inte heller så stor (160?), kul att rida, men ingen nybörjarhäst, kunde gå en hel lektion snäll och fint för att plötsligt explodera utan förvarning, så man låg i backen.. Hon hade sadeltvång också.. Hoppade bra, men var inte så väldigt utbildad, ibland fick man känslan av att om man lärde in en ny sak försvann en gammal...

Sen en valack på ca 180? cm, inte så vacker att se på, men kul att rida då jag red, kunde ibland fara iväg i bocksprång när han tyckte nånting blev för jobbigt.. Senast jag hörde från honom hade han dock lugnat ner sej och gick snäll/segt med alla möjliga typer av ryttare..

/ Lavinia, som inte skulle tacka nej till en Elfenspukavkomma

Jag har träffat på några Elefenspukavkommor och jag kommer inte ihåg att de har utmärkt sig som på något sätt tokiga. Flera av dem var rejält mindre än genomsnittet iallafall.

Mitt sto är efter Bernstein:love: och jag har också hört en del av det du nämner, dock har jag svårt att se det i mitt sto....

Hon e ganska cool, vilar i stallgången och inte speciellt hispig av sig. Dock är hon ganska dominant (hård?) och vill gärna ha koll på saker o ting, uppmärksam men inte tittig. Förstår du hur jag menar?

När hon rids så är hon oftast fokuserad på ryttaren och hon letar inte spöken, dock kan hon, precis som vilken (halvblods)häst som helst, hoppa till om det är något som skrämmer henne....

Hon är känslig, intelligent och lyhörd, vilket jag anser vara positivt och hon har ärvt en taktren trav m fina bakben...:)

Jag förstår hur du menar för min vill också ha stenkoll på allt omkring henne annars blir hon stressad och nervös. Men hon är väldigt tittig också. Det här med kontroll märktes väl när hon stod i ett större stall. Om alla hästar stod och åt och något hördes utanför stallet fortsatte alla andra att äta utom min, som genast kastade sej till fönstret för att se vad som hände. Annars är hon extremt arbetsvillig och har mycket motor men kan kasta sej hejdlöst åt sidan om hon tycker att något verkar farligt. Senast slängde hon sej rätt på en bil för hon tyckte att hon såg ett spöke på sidan av vägen. Det är en snäll och social häst men nerverna ligger utanpå och då blir hon gärna hård också, har bl a sprungit över folk vid några tillfällen.

Avkommor e: Elfenspuk vet jag inget om men har 4 st e: Bernstein i stallet...undrar varför dom blivit så många?
dom är olika.
Den ene är "bäst" på allt om han får säga det själv, kan och vet precis hur man sköter all trimning...är skit kul att rida!!! Men är en "galning" i hagen och far som en kanon och hittar jämt på en massa jäkel skap.
Unghästen (med samma stam ) är fantasktiskt fin gångarts mässig , lite "mesigare" håller sig gärna nära sina kompisar.
Avels stoet (som tävlat mkt) är den coolaste man kan tänka sig och har alltid varit, älskar att arbeta, mkt fin ridbarhet när det begav sig och mkt mekanik. Finns inget som kan jaga upp henne men hon var en arbets myra! Numera vaggar hon sakta fram med en jätte mage och ska föl om mindre än en månad.
Nr 4, mkt bra riden herre i sina bästa år, vimsig att hantera, rätt osocial. Bra tävlings individ.

Intressant att läsa om era hästar. Tack för det! Min beter sej också som en galning i hagen ibland. Kan från stillastående bara sätta igång att "rejsa" på en tiondels sekund och sen springa tills hon är genomsvettig. Hon ser skärrad och uppjagad ut och är sprättig till max. Man kan tro att hon är jagad av spöken. När jag rider beter hon sej ibland som att nån sätter en grisfösare i baken på henne men hon drar aldrig iväg utan det är bara en kort bit. Man har i alla fall aldrig tråkigt när man rider henne! Ibland kan hon vara stentuff och gå förbi saker som "normala" hästar skulle tveka inför men som hon tycker är en baggis men flyger det upp en gråsparv är hon nära att få en hjärtattack.

Vi har en liten donna e. Bernstein.
Hon är väldigt speciell och ganska tuff, väldigt bestämd och kan ibland bli överladdad. Men hon är aldrig rädd för något, och hon skulle t.ex aldrig få för sig att stanna (på hinder, hon är faktiskt fälttävlanshäst :D ). men hon är snäll i övrigt, dock kan hon surna till när det är mat inblandat :p

Vi hade ett sto efter Bernstein. Hon var mkt tuff i huvudet, inget och absolut inget stoppade henne. Varken tuffa uppgifter i FT, hoppa höga hinder och vara ordentligt halt (självklart utan att ha visatde mer än att hon hoppade lite matt, det framkom på klinik hur halt hon var). Samtidigt klarat av tre tuffa buköppningar och andra kropsligen krävande sjukdommar.
Att hand ha var hon som en ängel, man kunde även sätta upp en nybörjare eller ett litet barn på hennes rygg (över 1,70 hög) och hon gick så försiktigt hon bara kunde.

Skulle en rutinerad hoppa upp så kände hon de på studs och då kunde hon vara svårare, och så blev hon "rädd" för allt (förutom på tävling).

Hennes dotter ser ut att ha samma tuffa huvud, skillnaden är att hon är inte "rädd" för något överhuvud taget och så har hon lite mer humör, men det kommer nog från fadern (Elmshorn)

Det här lite tuffa och hårda verkar komma från Bernstein tydligen (och det stirriga från Elfenspuk?). Min är också väldigt smärttålig. Jag har t e x haft snälla hästar att spruta förut men den här damen får inte ens det minsta nervryck när man sticker i nålen, hon verkar inte ens känna det. Att göra rent sår som skulle göra lite ont på en annan häst bryr hon sej inte alls om. Och det är ju tacksamt men det här med att inte visa smärta i första taget är ju både på gott och ont. Det tar ju längre tid att upptäcka när något är fel om det inte finns nåt annat att gå på.

Jag förstår hur du menar för min vill också ha stenkoll på allt omkring henne annars blir hon stressad och nervös. Men hon är väldigt tittig också. Det här med kontroll märktes väl när hon stod i ett större stall. Om alla hästar stod och åt och något hördes utanför stallet fortsatte alla andra att äta utom min, som genast kastade sej till fönstret för att se vad som hände. Annars är hon extremt arbetsvillig och har mycket motor men kan kasta sej hejdlöst åt sidan om hon tycker att något verkar farligt. Senast slängde hon sej rätt på en bil för hon tyckte att hon såg ett spöke på sidan av vägen. Det är en snäll och social häst men nerverna ligger utanpå och då blir hon gärna hård också, har bl a sprungit över folk vid några tillfällen.

:D EXAKT så där är mitt sto ue. Bernstein!

Intressant att läsa om era hästar. Tack för det! Min beter sej också som en galning i hagen ibland. Kan från stillastående bara sätta igång att "rejsa" på en tiondels sekund och sen springa tills hon är genomsvettig. Hon ser skärrad och uppjagad ut och är sprättig till max. Man kan tro att hon är jagad av spöken. När jag rider beter hon sej ibland som att nån sätter en grisfösare i baken på henne men hon drar aldrig iväg utan det är bara en kort bit. Man har i alla fall aldrig tråkigt när man rider henne! Ibland kan hon vara stentuff och gå förbi saker som "normala" hästar skulle tveka inför men som hon tycker är en baggis men flyger det upp en gråsparv är hon nära att få en hjärtattack.

Men allvarligt...vi måste ha samma häst! :eek:

Min är också väldigt smärttålig. Jag har t e x haft snälla hästar att spruta förut men den här damen får inte ens det minsta nervryck när man sticker i nålen, hon verkar inte ens känna det. Att göra rent sår som skulle göra lite ont på en annan häst bryr hon sej inte alls om. Och det är ju tacksamt men det här med att inte visa smärta i första taget är ju både på gott och ont. Det tar ju längre tid att upptäcka när något är fel om det inte finns nåt annat att gå på.

Ok, vi har inte samma häst trots allt!

Min är väldigt smärtkänslig och är mycket tydlig med att tala om ifall något är fel...går inte att missa om hon har ont någonstans!

Nu är ju denna tråden gammal, men jag kände att jag också ville bidra med min.

Jag har en valack e. Elfenspuk ue. Bordeaux

Han är världens snällaste att hålla på med. Har aldrig gjort någåt dumt så länge jag har ahft honom i princip.
Han är väl inte världens mest arbetsvilligaste häst. Men går med på det mesta även om matte alltid måste hjälpa till till 100%.

Jag känner inte igen det där med att Elfenspuk hästar skulle vara tokiga. Det stämmer iaf inte på min;)

Jag har haft en helt underbar valack efter Elfenspuk ( ue Mowgli). Stora gångarter och hoppade hus! Totalt trafiksäker, underbar att sköta men hade mkt driv och smygökade gärna. Väldigt ambitiös och arbetsglad och en mycket bra kamrat:love:.
Jag tycker alla skulle få förmånen att njuta av en Elfenspukare!:love:

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 835
Senast: Görel
·
Ridning Red lektion igår för andra gången på typ 15 år. Det är inte så att jag inte har ridit under alla dessa åren utan det är ridskola jag... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 126
Senast: Lager
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt... 2 3
Svar
55
· Visningar
15 522
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka