Avkastad.....

D

DiscoveryGirl

idag runt tretiden kastade mitt sto av mig för första gången.... men hu borde jag ha gjort för att suttit kvar bättre???? det hela började med att jag och en till skulle trava på en äng och jag visste att hon skulle försöka sticka så jag samlade ihop henne så att hon inte skulle kunna det om nån fattar vad jag menar med det men då utan förvarning spände hon till som en pilbåga bakut och jag va på backen......tur att det är snö ute......men lite öm e jag allt...va det väntat eller borde jag "klandra" mig själv eller kunde jag gjort nåt bättre vilket jag antar att jag kunnat.........

tack på förhand

Sv: Avkastad.....

När du samlar ihop en häst som har väldigt mycket energi framåt, kan du lätt få den effekten, tex på en åker där den gärna vill dra iväg. Hästen riktar energin uppåt istället. Det gäller att fårn början ha hästen så välriden att den inte riskerar att sticka förstås.
Men sen när du vet att den blir het på tex en lockande åker, så låt den röra sig framåt, men ta tillbaka, utan att hänga i tyglarna. Sitt tungt. Driv farmåt, i den takt du har bestämt. Är den väldigt ivrig är det bättre att trava eller gå i kort galopp hellre än skritta. Om den bockar är det lättare att följa med i rörelsen om hästen rör sig framåt, och dessutom får den ur lite energi om den får röra sig lite. Och framförallt se till att hålla upp huvudet så att den inte får samma kraft i eventuella bocksprång. Var lite beredd alltså, och låt den aldrig få ner nosen. Det är då du åker av. Hästen kan skjuta ifrån rejält med nosen i backen och du flyger fram över halsen.

ok tack men jag skulle trava men jag borde nog hållt upp huvudet bättre........

brukar undvika ängar pga detta men trodde det skulle gå bra för att det var tjock snö och lutade uppför....... men nepp.....

Vill bara säga att man inte ska känna sig skyldig när man ramlar av, och det är bäst att du slutar älta det för du kommer att ramla av tusen ggr till. Alla hästar har olika egenheter och alla ryttare har egna brister i balansen. En häst jag skulle rida in slängde av mig sju ggr på tjugo minuter en gång...
När hästarna gör som du beskriver handlar det ofta om rejäl överskottsenergi, det bästa man kan göra är att falla "rent" dvs låta det hända utan att klänga sig fast. När man är ute o rider är det alltid läskigt om hästen sticker iväg, men se till att alltid ha ngn med dig. Och ha hjälm!
Försök att se avtrillningar som ngt humoristiskt så länge ingen slår sig!

monchestre skrev:
Försök att se avtrillningar som ngt humoristiskt så länge ingen slår sig!

Säger detsamma.

Hur du ska hålla dig kvar bättre osv är något man lär sig just genom att rida hästar som gör små hyss ibland.

Själv åker jag av relativt ofta, men har inte skadat mig än.

Jag tycker det är något som hör till sporten.

Alla åker vi av någon gång ibland.

Det kanske blir bättre om du är först med din häst?
Eller det kanske du var? Bli inte ledsen för att du åkte av, var glad att du inte gjorde illa dig!

Just i skritt är det attans svårt att sitta kvar då det blir så stor skillnad på lugn skritt och bus...

nej jag va sist för då brukar den andra hästen funka som en bromskloss..... och detta hände precis när jag gick upp i trav då ville hon ta full galopp så jag försökte hålla in henne men höll väl inte upp huvudet ordentligt och ner med huvudet och weeeeiiiiiii

Jag har också precis ramlat av min (nya) häst. De gamal ägarna sa att hon hade bockat och kastat av dom. Så hade det gått så bra hela veckan så skulle jag visa henne att det minsann inte är något spepciellt att gå ut på en åker. Å hon gick så fint i trav i båda varven. Så började dom som var med mig att galoppera, jag ba men det går nog bra så galopp galopp..... Så bytte vi varv och så slappnade jag av lite väl mycket kanske och så låg jag på backen... Jag känner med dig alltså.... jag är så himla feg alltså, får se om jag klarar henne men jag hoppas det eftersom det är en jätte fin häst.. Hon är ju inte så gamal än så jag hoppas hon inser att hon kan hitta på andra saker med hennes energi och rörelse schema:smirk:

Det kanske var första gången men det lär ju inte varit den sista... Learn to live with it. :p

Du ska inte "tjyvhålla" hästen. Istället kan du öva övergångar så att hästen lyssnar på gas och broms. Gör tempoväxlingar , fatta hö,vä,hö...galopp,halt. Håll hästen sysselsatt hela tiden.
De gillar när det händer nå´t hela tiden, annars kan de hitta på sina egna hyss.
När den sen är avrastad och uppmärksam så kommer du kunna galoppera runt utan att vara rädd.

Liknande trådar

Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 850
Senast: Amk
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 561
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama