Avelsvärderingen

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare His Majesty
  • Startdatum Startdatum
Sv: Avelsvärderingen

Min andra uppfödning( som jag sålt) är näst störst av alla så det jämnar ut sig :D..skiljer nog en decimeter mellan dom....

Precis som med Klarabellas avkommor då. Antingen de största hästar man har skådat, eller de minsta man kan tänka sig. Jag undrar vad man ska betäcka med för att få ett mellanting...

Har för mig att jag läst att anlagen för storlek ligger i olika allellpar(heter det så?).Alltså ska man betäcka med en normalstor hingst.

Men ok, det var ju kul för den hingstägaren och kanske inget att hetsa upp sig över. Värre blev det ju för den där As-hästen som Tarzan hade köpt som uppfyllde de kriterier man ställt upp men ändå inte blev godkänd. Där blev det ett stort hack i skivan, kan man säga. Sånt får bara inte hända. Var som helst i övriga samhället hade man inte kunnat hålla på och tramsa på det sättet, men inom travsporten gäller inte samma regler som i resten av samhället och affärslivet. Jag hoppas att detta snabbt tar en ände snart, för travsportens skull.

Nu äntligen blev First Wise As godkänd. Men det krävdes överklagande. Helt onödigt eftersom han uppfyllde kraven redan från början. Och det är som Melander säger - lite sent att komma igång och betäcka i juni. Hela hans avelssäsong gick åt skogen bara för att han inte blev godkänd i 1A från början. Oförskämt!

http://www.travnet.se/www/public/we...1&dayID=5&banID=18&infoID=28452&infoTyp=nyhet

Det glädjer mig. Verkligen. Inte för att jag vet något alls om hur bra han kommer att vara i avel, utan av principiella skäl.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter För några veckor sedan hölls årets norska avelsvärdering av kallblod. 7 hingstar var anmälda och av dessa blev fem godkända. Gigant...
Svar
0
· Visningar
42
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den gångna helgen hölls höstens svenska avelsvärdering av kallblod på Wången. Sju hingstar visades för avelsvärderingsnämnden och fem av...
Svar
0
· Visningar
81
Senast: Gunnar
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
441
Senast: Pegasus63
·
IT & mobiler Kanske finns det någon mer teknisk än mig. Kalasdags och kompisarna önskar sig vbucks, alltså valutan i Fortnite. Det är oklart vilka...
Svar
6
· Visningar
539
Senast: AlinaT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix