Avelsvärderingen

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare His Majesty
  • Startdatum Startdatum
H

His Majesty

Vad tycker ni om den ?Det spelar ju egentligen ingen roll vem som blir godkänd eller inte marknaden sköter ju sig själv eller...

Sv: Avelsvärderingen

Tycker jag med, men ändå är det bra att det finns lite begränsningar så att inte travsporten kapitulerar helt....för om allt släpps helt fritt finns ju risken att det blir mycket "skit", och det kan ju ta många år innan man kommer upp i den faktiskt fina klass på travsporten som vi har i dag.....gräddan kommer ju alltid att finnas, men det är bredden som gör travet idag.

Jag har själv ett hemmakok(född 06) med min ( som jag tycker) högst intressanta hingst och med ett sto som har både stam o avelsmeriter :love:

Jag har en 2årig kblhingst med hyfsad stam men han är ju inte tänkt att bli travhäst, kan jag visa han (senare) på avelsvärdering ändå?? Kan han bli godkänd avelshingst utan travmeriter?? Blir de veterinärt undersökta också eller bara exteriört?

Nej det kan han inte , om han inte har EXTREMT intressant blod och en dokumenterad olycka som bevisar varför han inga meriter har....Dom blir både veterinär och exteriört bedömda

Kan han inte avelsvärderas av SH och bli godkänd för "alla" raser?

Ingen aning, gå in på "Avel" med den frågan. Jag betvivlar att det skulle gå.

Tycker jag med, men ändå är det bra att det finns lite begränsningar så att inte travsporten kapitulerar helt....för om allt släpps helt fritt finns ju risken att det blir mycket "skit", och det kan ju ta många år innan man kommer upp i den faktiskt fina klass på travsporten som vi har i dag.....gräddan kommer ju alltid att finnas, men det är bredden som gör travet idag.

Jag har själv ett hemmakok(född 06) med min ( som jag tycker) högst intressanta hingst och med ett sto som har både stam o avelsmeriter :love:

Det är dags att skrota avelsvärderingen i nuvarande form och införa en VDN-deklaration istället

Som jurist ser jag brister i avelsvärderingssystemet bl.a. eftersom det inte är förutsebart. Det är ju stora investeringar det handlar om. Förutsebarhet är grundläggande rättslig princip för rättssäkerhet som kan motiveras på många sätt.

När man ser motiveringen till att man har "godkänt" Adams Hall (och andra) är det inte det första man tänker att systemet är förutsebart:

"Beslut:
Adams Hall uppfyller ej riktlinjerna enligt STC's registreringsreglemente för placering av avkommorna i stambokens del 1A. Nämnden har dock gjort ett positivt avsteg och bedömt hans härstamning så positiv för svensk avel på grund av att hans tre helbröder dominerat Nordamerikansk avel de senaste åren och därför kan avkommor från offentlig avel i Sverige registreras i stambokens del 1A."

Men ok, det var ju kul för den hingstägaren och kanske inget att hetsa upp sig över. Värre blev det ju för den där As-hästen som Tarzan hade köpt som uppfyllde de kriterier man ställt upp men ändå inte blev godkänd. Där blev det ett stort hack i skivan, kan man säga. Sånt får bara inte hända. Var som helst i övriga samhället hade man inte kunnat hålla på och tramsa på det sättet, men inom travsporten gäller inte samma regler som i resten av samhället och affärslivet. Jag hoppas att detta snabbt tar en ände snart, för travsportens skull.

Tillägg: Jag ser på detta som jurist. Jag kan inte bedöma om avelsvärderingen är positiv för den svenska travrasen eller inte. Vill bara förtydliga det eftersom jag brukar få på skallen annars. Jag ser travet som en stor marknad med mycket kapital och stora investeringar. Jag menar att man riskerar att skrämma bort potentiella investerare om den här cirkusen ska fortsätta.

Lines--- Adressen funkar inte ...... Det här vill jag ju läsa nuuuuu !

Spännande! Vad är det för stam?

såg idag att Berndt Lindstedt flyttar Comets Tail till Danmark & Polen
han var inte nöjd med nämdens beslut om värdebokstav C nu får dom
F**ane mig ta att skärpa sig:devil: dom kan ta sin värdering o stoppa upp i :angel: :angel: :rofl:

Ja, och Bidermans ska gå till EU-domstol angående Nuage de Lait. På tiden att någon sätter sig upp mot STC.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter För några veckor sedan hölls årets norska avelsvärdering av kallblod. 7 hingstar var anmälda och av dessa blev fem godkända. Gigant...
Svar
0
· Visningar
42
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den gångna helgen hölls höstens svenska avelsvärdering av kallblod på Wången. Sju hingstar visades för avelsvärderingsnämnden och fem av...
Svar
0
· Visningar
81
Senast: Gunnar
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
441
Senast: Pegasus63
·
IT & mobiler Kanske finns det någon mer teknisk än mig. Kalasdags och kompisarna önskar sig vbucks, alltså valutan i Fortnite. Det är oklart vilka...
Svar
6
· Visningar
539
Senast: AlinaT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix