Avelsvärderingen borttages

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare svart arabhingst
  • Startdatum Startdatum
Sv: Avelsvärderingen borttages

Mitt inlägg har raderats??

Det var en mening i det inlägget och det enda jag frågade om var om det där med borttagningen av avelsvärderings tvånget även gäller araber???

Ditt inlägg har möjligen följt med övriga som togs bort, jag kanske missade vad som stod i det? Sorry! :D

I övrigt:
De försvunna inläggen togs bort för att det inte är lämpligt att diskutera vad enskilda hästägare har gjort eller inte. Jag såg det mest som skitsnack/svartmålning, vilket inte är tillåtet på forumet.

peråke skrev:
Det kanske är roligt att se lite siffror på hingstarnas betäckningar.

Hästavel har i Sverige tidigar varit direkt styrd av staten. Man ville värna om en god sund och brukbar hästpopulation.
Urvalet skedde helt och hållet av "herrar i hatt".
Under de här åren om vitar och tittar på 1960, så fanns 635 st hingstar i avel som betäckte 17711 ston.
Det betyder att hingstarna i genomsnitt betäckte 28 ston var.

1967, tror jag det var som staten klev av, nu skulle istället näringen själv sköta att utföra hingstbesiktningstvånget. Då annan lämplig huvudman för hästaveln saknades vid denna tidpunkt, skulle den dock tills vidare vara kvar inom statligt hägn.
Vid denna tidpunkt hade hästaven nätan halverat på en tioårsperiod.
så fanns 564 st hingstar i avel som betäckte 9934 ston.
Det betyder att hingstarna i genomsnitt betäckte 18 ston var

År 1985 kom nästa stora föränding när våra nuvarande avelsorganisationer skulle sköta aveln och det hingstbesiktningstvång som var lagstadgat skulle utföras av avelsorganisationer. Avelsorganisationerna är demokratiska medlemsföreningar.
Dert bildades tre avelsorganisationer.
SH för hästar att rida på
STC för travhästar
STG för galoppörer.
Då fanns 1016 st hingstar i avel som betäckte 9934 ston.
Det betyder att hingstarna i genomsnitt betäckte 12 ston var.

Under den här tidsperiodens början så var nämderna delade, hälften av avelsvärderingsnämnde utsedda av avelsorganisationen och hälften av avelsföreningarna.

Mot slutet av denna tidsperiod , så är det inom de flesta raser helt och hållet avelsföreningen som utser sin "rasvisa" nämnd och plockar ut hingstar helt efter eget huvud.

2004 fanns, 1483 st hingstar i avel som betäckte 1264 ston.
Det betyder att hingstarna i Sverige i genomsnitt betäckte 8 ston var.

Det är väldigt stor skillnad mellan raserna.
Halvblod och ridponny är de raser som har flest ston/hingst.
Halvblod 20 ston
ridponny 10 ston

Araber 3 ston (alla som vill blir godkända)

De ponnyraser som har flest ston/hingst är Shetland och Connemara med 6 ston/hingst.

welsh ca 3 ston, denna siffra innan dagens bestämmelser att alla som vill blr godkända.

Så ser det ut i dag.

Hur kommer det att se ut i morgon ???

Fungerar verkligen marknadskrafterna att stoägarna när dom har tillgång till ett stort utbud, väljer de hingstar som är bäst och de sämre hingstarna försvinner av egen kraft ???

peråke

Vet inte om du hade med travare i dina siffror, 2004 användes 146 travhingstar i Sverige, dessa fick 4981 ston vilket ger i snitt 34 ston per hingst.

Inom travet fungerar marknadskrafterna ganska bra. Jag tror inte det kommer att bli någon stor förändring på det i framtiden.

När det gäller avelsvärdering tycker jag att det är bra att vissa delar lättar medan andra delar är mindre bra, när det gäller araber har jag aldrig skådat så låga siffror på hingstar man använder.
På vårt veterinärstation annonserar någon ut en arabhingsts tjänster han är en exteriört bra hingst skriver man i annonsen men siffrorna är UR DÅLIGA typ under all kritik.
När man läser avelsvärderingsbevisen på araber så är det mycket ojämnt, vissa är ruskigt bra medan andra är ruskigt dåliga!

Precis...siffrorna skiljer sej åt oerhört.

De hävdar att de inte vet hur de ska bedöma en arab och att bara för det är en arab så blir det "fel" siffror.

Det är ju inte precis sanningen...det är mkt dåliga araber som har visats....inget snack om det.Beviset är ju de som lyckats knappa åt sej goda poäng genom en god exteriör.

De skulle verkligen behöva se över och lära sej se skillnad på hur en bra häst skiljer sej från en dålig rent exteriört.

Siffrorna på visningarna är nog inte alls fel...bara att kvalitén skiljer sej lika mkt som om vi skulle ställa Irco Marco vid sidan om Amiral....för att bara ta ett exempel.(obs!nu snackar vi exteriör)

poloplayer skrev:
Är du inte kapabel att själv se om du har en bra eller dålig arabhingst finns bara ett alternativ: Kastrera honom! :banana: :banana: :banana:

Knasigt att säga så tycker jag. :crazy: Inte behöver man väl kastrera en hingst man inte tänker använda till avel? :crazy:

crazy skrev:
Jo men ägde du hästen vid betäckningstillfället-så blir det en olaglig åtgärd.Förstår du??Alltså enligt lagens regler.Spelar ingen roll om det är "stallägaren" eller "bästa kompisen"...så som reglerna är just nu.Dessutom blir det ju då en fölunge utan papper, eftersom då nu inte har rätt att skriva ut språngsedel på din hingst.

Men inte är väl det olagligt att låta hingsten betäcka andra ston än hingstägarens egna? :confused:

Magdalena

Glorfindel skrev:
Men inte är väl det olagligt att låta hingsten betäcka andra ston än hingstägarens egna? :confused:

Magdalena

Jo,än så länge är det olagligt att betäcka andra ston än de egna med egen ickepremierad/avelsvärderad hingst.

Usch, jag tycker att det är för bedrövligt om avelsvärderingen tas bort.
I mitt tycke är det att föra rasens utveckling bakåt.
Det är inte lätt för stoägare att veta vad som är bra och dåligt i hingstväg om man inte har så stor erfarenhet och inte har några siffror att gå på.

Men kan ju inte gå på utställningspoäng (i arabavel) heller. För de poängen skiljer sig ofta väldigt från avelsvärderingspoäng, och där går de ofta väldigt mycket på showighet.
Tyvärr lurar sig nog många där och tror att bara för att det har gått bra för hingsten på en utställning så är det en bra avelshingst.
Visst, har hästen fått kanonbra poäng (90 och mer) på utställning, så är det med all sannolikhet en bra häst.
Men dommarna dömmer ju faktiskt efter helt andra saker på en utställning än på en avelsvärdering.

På utställning handlar det väldig mycket om dagsform och vem som visar hästen.

För att ta ett exempel.
När jag köpt min första arab så skulle jag efter några månader, själv visa henne på en utställning.

Hästen showade inte, men visade ett bra steg i trav. Men hon var lugn som en filbunke, snäll lydig och helt oshowig :D
Hon fick urusla poäng (för att vara henne iallafall) ca 79 p!! :eek:
En månad senare visas hon igen, men den här gången av förra ägaren som är en duktig handler.
Nu showar hästen ordentligt, men är i övrigt samma häst utseendemässigt. Inte mycket som hinner ändra sig på en månad ju.
Hon hade samma hull osv.
Nu får hon ca 89 p (kommer i huvudet inte ihåg 100 delarna... :crazy: )

Så vad säger det?? Man kan missa en otroligt massa bra individer för att de visas av "fel" handlers eller man kan luras att tro att en häst är bättre än vad den är för att den visas av "rätt" handler.
Bedöm själva...

// Anna

Jo fast en duktig person som visar en häst kan ibland plocka fram det där lilla extra.Är hästen mer showig och vaken i sitt sätt är det ju även troligt att hästen kom till sin rätt ännu mer och få mer tryck i steget bland annat.Vissa människor är väldigt duktiga på att få hästarna att visa fram sin allra bästa sida och få det att se snyggt ut och därmed plocka lite extra poäng här och var.Sedan är det en fråga om smak och tycke ändå...det skiljer sej från domare till domare.

Men nu är det ju så att det blir inte förbjudet att visa sin hingst på avelsvärdering. bara frivilligt! Om man är osäker som sto ägare väljer man en hingst som är avelsvärderad, i Sverige eller utomlands. Det jag vänder mig imot är vårt system att även hingstar med bruksprov och avelsvärdering utomlands ska behöva göra om allt i Sverige, det är främst detta som EU slår hål på.
Varför tror man att vi i Sverige vet mer om hur man avelsvärderar en hingst än man gör i t.ex Holland eller Tyskland?
Systemet är i Sverige korrumperat där vissa hingstägare får igenom vad dom än visar medan andra blir utslängda???
När sedan nämnden kan, innan själva visningen redan ha bestämt att vissa hingstar ska petas ut oavsett vad man hittar. Hittar man inget fel får man väl hitta på något fel!
Själv kommer jag att definitivt att fortsätta visa hingstar för avelsvärdering men endast om hingsten inte är visad i annat land och godkänd där!
Tack och lov har avelsvärderings tvånget försvunnit!

Liknande trådar

Fordon Vilket är smartast rent ekonomiskt? Vad tjänar man mest på? Vad är fördelar vs nackdelar med att leasa bil?
2
Svar
32
· Visningar
1 155
Senast: julgrisen
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hoppas på tips från kloka Buke! 😊 Både jag och min pojkvän har katt. De har inte fått träffas än, och det jag funderar på efter att...
Svar
11
· Visningar
1 235
Senast: fejt
·
Småbarn Någon här som haft barn på en Waldorf förskola? Vad är det egentligen? Fördelar och nackdelar? Jag är inte så imponerad av de stora...
Svar
14
· Visningar
1 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2