S
svart arabhingst
Vad tycker ni alla om att avelsvärderingen kan komma att tas bort? Fördelar och nackdelar med det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
RebeckaKihlberg skrev:Jag blir snurrig av den nya lagen som tillträder 1dec.
Vill någon klargöra det för för mig.
Så här jag har uppfattat det.
Avelsvärderingen ska slopas och du får betäcka med vilken hingst du känner för i stort sett.
Men kommer avkommebedömingen att finnas kvar eller försvinner det också?
Hur blir det med rapporteringen av ex. krumt föl osv? ..kan hingstar kasseras?
Stambokföringen för ex. shetlandsponny, hur blir de med de...eller blandar jag ihop två skilda ting?
Tycker all info jag har hittat har varit så luddig.
Tacksam för svar!
crazy skrev:Det är väl sagt som så att någon slags typ av frivillig "avelsvärdering" skall finnas till hands även i fortsättningen för de som VILL ha sina hingstar visade med omdöme.Åtminstone fattade jag det så.
Är du inte kapabel att själv se om du har en bra eller dålig arabhingst finns bara ett alternativ: Kastrera honom!SvartaHingsten2003 skrev:Ja jag hoppas verkligen det..jag är arabägare själv till en hingst på 3 år och jag vill veta hurvida bra Quisen är =) jag skulle tyvärr inte använda honom inom aveln om han fick urusla poäng.
Det beror ju helt på moderföreningen i Englands regler. Där är det en mkt enkel procedur att få en hingst godkänd för avel, och enl. EU-direktiv skall moderföreningens regler följas.annele skrev:hm alltså om jag har en shettis hingst som är reggad i sss med pass och allt som hör där till får jag då lov att använda honom till avel och regga hans avkommer i sss om han betäcker reggade shettisston utan att behöva visa fram honom?????
Tror precis som Ameo att det kommer att bli ännu mer oseriös avel.