Avelsvärderingen borttages

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare svart arabhingst
  • Startdatum Startdatum
S

svart arabhingst

Vad tycker ni alla om att avelsvärderingen kan komma att tas bort? Fördelar och nackdelar med det.

Sv: Avelsvärderingen borttages

Fördelen är att få en öppnare marknad, ansvaret läggs på stoägaren och hingstägaren är upp till bevis att marknadsföra sin hingst och visa vad han går för.
Jag tror på själv sanering dåliga hingstar får inga ston.

För egen del HOPPAS jag erkligne att man fortsätter med någon form av avelsvärdering även i framtiden, för jag är alldeles för okunnig för att själv kunna avgöra vilka hingstar som är tillräckligt bra för att föra aveln framåt.
Tror dessvärre inte att Rodde har helt rätt, för de dåliga hingstarna kommer nog ändå få ston - de som bara är ute efter att få ett föl...

Inom arabaveln hoppas jag verkligen att avelsvärderingen åker åt fanders. Den är helt onödig eftersom varenda registrerad arabhingst är godkänd för avel. Jag anser däremot att arabutställningarna är en vägledning exteriört, sedan får man söka sig vidare inom sporten om man så önskar en speciell gren på sin avkomma. Men å andra sidan är araben framavlad för att vara en allroundhäst och därmed blir det bara intressant i vilken gren hästägaren har sitt hjärta. För egen del anser jag att en arabhingst är värd att avla på om utställningspoängen är minst 89 p på en riksutställning. Då har hingsten visat en hyffsad arabtyp.

Det är väl sagt som så att någon slags typ av frivillig "avelsvärdering" skall finnas till hands även i fortsättningen för de som VILL ha sina hingstar visade med omdöme.Åtminstone fattade jag det så.

Det är mkt viktigt att man som hingstägare visar sin seriositet och visar sina hingstar och avelsvärdera dem

Jag blir snurrig av den nya lagen som tillträder 1dec.
Vill någon klargöra det för för mig.

Så här jag har uppfattat det.

Avelsvärderingen ska slopas och du får betäcka med vilken hingst du känner för i stort sett.
Men kommer avkommebedömingen att finnas kvar eller försvinner det också?
Hur blir det med rapporteringen av ex. krumt föl osv? ..kan hingstar kasseras?
Stambokföringen för ex. shetlandsponny, hur blir de med de...eller blandar jag ihop två skilda ting?

Tycker all info jag har hittat har varit så luddig.

Tacksam för svar!

RebeckaKihlberg skrev:
Jag blir snurrig av den nya lagen som tillträder 1dec.
Vill någon klargöra det för för mig.

Så här jag har uppfattat det.

Avelsvärderingen ska slopas och du får betäcka med vilken hingst du känner för i stort sett.
Men kommer avkommebedömingen att finnas kvar eller försvinner det också?
Hur blir det med rapporteringen av ex. krumt föl osv? ..kan hingstar kasseras?
Stambokföringen för ex. shetlandsponny, hur blir de med de...eller blandar jag ihop två skilda ting?

Tycker all info jag har hittat har varit så luddig.

Tacksam för svar!

Den nya förordningen betyder BARA att hingstar inte MÅSTE avelsvärderas för att betäcka andra än stoägarnas egna ston.

Sedan får varje avelsförening helt själv bestämma hur dom bedriver avel i sin ras.

Det blir samma som har gäller för ston nu.
(finns ingen förordning att ston måste avelsvärderas för att betäckas)

Där finns det för varje ras rasvisa krav och reglementen som rasen följer, för att stambokföra ston krävs avelsvärdering av stoet.
Stambokförda ston klassindelas i avelsvärdeklass och avkommebedöms.

De flesta kommer inte att märka någon skillnad, hingstar som verkar UTAN att vara avelsvärderade och stambokförda för någon ras--kommer på samma sätt som nu verka som "buskhingstar" och avkommorna hamnar i någon form av REGISTER hos någon avelsförening eller hos SH.

Störst skillnad kommer raser som har moderföreningar att märka, har moderföreningen som policy att stambokförd i moderförening eller dotterförening -- gäller i rasens alla dotterföreningar (moderförening).

Betyder det i praktiken att en häst som är stambokförd i en annan dotterförening(moderförening) än Svensk--när den kommer till Sverige bara behöver ansöka skriftligen att få lösa betäckningslic. för den aktuella rasen i Sverige--hingsten är ju redan stambokförd. (något Svenskt avelsvärderingstvång som vi hade tidigare är avskaffat).

Men som sagt, varje avelsförening avgör själva sitt regelverk.

När det gäller nuvarande krav på avelsorganisation och språngrullehantering, verkar det inte bli någon ändring.

EU direktiv på detta område är snarare en skärpning, ALLA hästar skall vara försedda med identitet(pass) och alla betäckningar vara bokförda.

peråke

crazy skrev:
Det är väl sagt som så att någon slags typ av frivillig "avelsvärdering" skall finnas till hands även i fortsättningen för de som VILL ha sina hingstar visade med omdöme.Åtminstone fattade jag det så.

Ja jag hoppas verkligen det..jag är arabägare själv till en hingst på 3 år och jag vill veta hurvida bra Quisen är =) jag skulle tyvärr inte använda honom inom aveln om han fick urusla poäng.

SvartaHingsten2003 skrev:
Ja jag hoppas verkligen det..jag är arabägare själv till en hingst på 3 år och jag vill veta hurvida bra Quisen är =) jag skulle tyvärr inte använda honom inom aveln om han fick urusla poäng.
Är du inte kapabel att själv se om du har en bra eller dålig arabhingst finns bara ett alternativ: Kastrera honom! :banana: :banana: :banana:

nja poloplayer... det är ju väääldigt lätt att bli hemmablind och bara se de fina detaljerna på sin häst, även om man försöker vara objektiv... :angel:
Det är väl jättebra om man kan få hjälp att värdera sin hingst, av någon som är betydligt mer erfaren än man är själv.

hm alltså om jag har en shettis hingst som är reggad i sss med pass och allt som hör där till får jag då lov att använda honom till avel och regga hans avkommer i sss om han betäcker reggade shettisston utan att behöva visa fram honom?????
Tror precis som Ameo att det kommer att bli ännu mer oseriös avel.

annele skrev:
hm alltså om jag har en shettis hingst som är reggad i sss med pass och allt som hör där till får jag då lov att använda honom till avel och regga hans avkommer i sss om han betäcker reggade shettisston utan att behöva visa fram honom?????
Tror precis som Ameo att det kommer att bli ännu mer oseriös avel.
Det beror ju helt på moderföreningen i Englands regler. Där är det en mkt enkel procedur att få en hingst godkänd för avel, och enl. EU-direktiv skall moderföreningens regler följas.
Inhemska svenska raser som Sv. halvblod, Nordsvensk, Ardenner, Russ osv. får ha speciella regler för godkännande, övriga följer moderföreningens regler.

Visst beror det på moderföreningens regler. Och sorgligt nog är det som så (enligt SSS ordförande-ord i nyutkomna Shetlandstidnigen) att moderföreningen har lättat på reglerna för avelshingstarna så att alla hingstar kan användas efter en FRIVILLIG ( :confused: ) veterinärbesiktning. (om jag fattade det hela rätt)
Och detta trots att shetlandsaveln i moderlandet har blivit betydligt mycket sämre de senaste åren - det är (enligt de som är kunniga) numera svårt att hitta riktigt bra shettisar i deras eget hemland :cry:

Så annele, svaret på din fråga är tyvärr: Ja, du kan förmodligen göra precis så som du skriver.

Det är tragiskt för då kan vi ju nästan släppa reglerna om 3 leds också och glatt använda ponnyer med okänd stam.

Det sätter ännu mer press och kunskap på stoägaren så att vi väljer "rätt" hingst i framtiden. Jag fortsätter använda mig av dom "gamla" godkända hingstarna.

Det blir en konstig sits för jag har själv två unghingstar här hemma som jag tänkte visa fram på avelsvärderingen men om den nu försvinner hur 17 ska jag då kunna veta om dom räcker till??? Jag får då helt enkelt vara hård så att om dom inte uppnår minst 40 p på utställningar så kasseras dom oavsett hur fina jag själv tycker att dom är.

Väntar fortfarande på svar??

Vart tog inläggen vägen?

Ja det finns kanske ännu inte så mycket att ta på.

SJV har i slutet på juli aviserat om ändring i föreskriften om hästar som används i avel och identifiering av hästdjur.

Då stog det i aviseringen.

Att raden, "En hingst skall vara avelsvärderad i Sverige för att få användas till andra ston än hingstägarens egna", skulle tas bort.
och
Konsekvensern av detta blir att det nu blir en fråga för avelsorganisationerna och rasföreningarna själva avgöra om de vill införa krav på avelsvärdering i sina reglementen.
och
I detta sammanhang bör betonas att andra bestämmelser i föreskriften såsom exempelvis krav på hästpass, krav på uppgiftlämnande om antalet betäckningar och födda föl fortfarande kommer att finnas kvar i föreskriften.

Sedan slutet på Juli har inget hännt, men på måndag kommer SJV att släppa en remiss.
Efter remisstidens utgång kommer sedan beslut.

Så det är bara att vänta....och titta lite runtikring de länder som levt med detta i flera år nu och kanske därav kunna få en vink om hur framtiden kommer att se ut.

peråke.

Det kanske är roligt att se lite siffror på hingstarnas betäckningar.

Hästavel har i Sverige tidigar varit direkt styrd av staten. Man ville värna om en god sund och brukbar hästpopulation.
Urvalet skedde helt och hållet av "herrar i hatt".
Under de här åren om vitar och tittar på 1960, så fanns 635 st hingstar i avel som betäckte 17711 ston.
Det betyder att hingstarna i genomsnitt betäckte 28 ston var.

1967, tror jag det var som staten klev av, nu skulle istället näringen själv sköta att utföra hingstbesiktningstvånget. Då annan lämplig huvudman för hästaveln saknades vid denna tidpunkt, skulle den dock tills vidare vara kvar inom statligt hägn.
Vid denna tidpunkt hade hästaven nätan halverat på en tioårsperiod.
så fanns 564 st hingstar i avel som betäckte 9934 ston.
Det betyder att hingstarna i genomsnitt betäckte 18 ston var

År 1985 kom nästa stora föränding när våra nuvarande avelsorganisationer skulle sköta aveln och det hingstbesiktningstvång som var lagstadgat skulle utföras av avelsorganisationer. Avelsorganisationerna är demokratiska medlemsföreningar.
Dert bildades tre avelsorganisationer.
SH för hästar att rida på
STC för travhästar
STG för galoppörer.
Då fanns 1016 st hingstar i avel som betäckte 9934 ston.
Det betyder att hingstarna i genomsnitt betäckte 12 ston var.

Under den här tidsperiodens början så var nämderna delade, hälften av avelsvärderingsnämnde utsedda av avelsorganisationen och hälften av avelsföreningarna.

Mot slutet av denna tidsperiod , så är det inom de flesta raser helt och hållet avelsföreningen som utser sin "rasvisa" nämnd och plockar ut hingstar helt efter eget huvud.

2004 fanns, 1483 st hingstar i avel som betäckte 1264 ston.
Det betyder att hingstarna i Sverige i genomsnitt betäckte 8 ston var.

Det är väldigt stor skillnad mellan raserna.
Halvblod och ridponny är de raser som har flest ston/hingst.
Halvblod 20 ston
ridponny 10 ston

Araber 3 ston (alla som vill blir godkända)

De ponnyraser som har flest ston/hingst är Shetland och Connemara med 6 ston/hingst.

welsh ca 3 ston, denna siffra innan dagens bestämmelser att alla som vill blr godkända.

Så ser det ut i dag.

Hur kommer det att se ut i morgon ???

Fungerar verkligen marknadskrafterna att stoägarna när dom har tillgång till ett stort utbud, väljer de hingstar som är bäst och de sämre hingstarna försvinner av egen kraft ???

peråke

*lånar knapp*

Nån som vet varför vissa inlägg raderats??
:crazy:

On ngn övht tror att det var påhopp så nej,det var det inte,det var bara dagens verklighet det som skrevs igår.

Liknande trådar

Fordon Vilket är smartast rent ekonomiskt? Vad tjänar man mest på? Vad är fördelar vs nackdelar med att leasa bil?
2
Svar
32
· Visningar
1 155
Senast: julgrisen
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hoppas på tips från kloka Buke! 😊 Både jag och min pojkvän har katt. De har inte fått träffas än, och det jag funderar på efter att...
Svar
11
· Visningar
1 235
Senast: fejt
·
Småbarn Någon här som haft barn på en Waldorf förskola? Vad är det egentligen? Fördelar och nackdelar? Jag är inte så imponerad av de stora...
Svar
14
· Visningar
1 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2