Avelsvärdering

Sv: Avelsvärdering

Jag var på föredrag om det igår och Anders skulle skicka ut PowerPointen till oss, jag kan maila den till dig sen när jag fått den om du skickar ett pm med din adress

Oki Tackar :)

Jag undrar om det är försent att få betäcka med "egen" hingst i år om man inte har anmält hästen än , och vad krävs för att få en registrerad avkomma...

Jag tror den måste vara värderad innan betäckning. En fråga som kom upp igår var om tjuvbetäckning, om man kunde värdera hingsten och på så sätt få avkomman registrerad i stamboken del I, men då var det för sent.
Så värderad hingst + betalt betäckningsbevis = stamboken del I

Så fattade jag det iaf :)

kl

Och vad ska nu Martha hitta på?? :D ;)

I övrigt är det som ovanstående skrev. Värdering plus inbetald avgift som gäller.

Kolla med STC hur det är om det är försent.. Borde ju inte vara det ju.

AM

ok, jag fattar lite iallafall, men hur går "värderingen till ? Såg att det var en värdering v 8 och att anmälningarna var klara..på nåt annat ställe stog det att man skulle ta CEM prov ( räcker det med bara det) ..men måste man inte ta en hel hälsostatusvärdering med då ??

Det är Hunter det gäller :) Hunter + Heidi kanske är sant :D

Alltså själva värderingen kan man väl ändå säga är en regelrätt besiktning.
Hingsten får ju inte ha allvarliga veterinära fel.

Sedan påängbedöms dom efter prestationer, stam osv.
Detta för själva avelsvärdet.

Att Hunter blir godkänd är nog ingen tvekan men däremot KAN själva bedömningen bli både ris och ros i övrigt.

Vilket igentligen inte betyder något i ert fall då ni vill använda honom till Heidi.

Men för att fölet ska få tävla klass 1 så måste Hunter gå igenom denna process.

Som då kostar typ 15000 eller mer.
HAr för mig att en som anmäler sent får betala en ganska hög straffavgift..
Tillkommer 8000-9000 i för tillståndet..

CEM prov måste alla hingstar ha.

AM

Ok :) Tack ska du ha .....ska ta o ringa i morgon o höra om vi är försent ute i år...iofs så kanske det inte gör så mycket för det är väl meningen att hon ska tävla i år också förhoppningsvis

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter För några veckor sedan hölls årets norska avelsvärdering av kallblod. 7 hingstar var anmälda och av dessa blev fem godkända. Gigant...
Svar
0
· Visningar
41
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den gångna helgen hölls höstens svenska avelsvärdering av kallblod på Wången. Sju hingstar visades för avelsvärderingsnämnden och fem av...
Svar
0
· Visningar
80
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckans Hästonsdag berättar Per Skoglund om hur en avelsvärdering går till. Vi får även följa med till Grevagården och årets...
Svar
0
· Visningar
288
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
940
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka