Avelsvärdebokstav

Sv: Avelsvärdebokstav

Gå in på ASVH´s hemsida och läs på storeglemente. Där står exakta svar på dina frågor:)

Lite enkelt kan man säga att för:
B så behöver stoet ha fått en registrerad avkomma
AB en registrerad avkomma och egna meriter/prestationer från t ex tävling
A flera avkommor där några har egna meriter/prestationer
Elit många avkommor som har egna meriter/prestationer

Exakt vad som gäller finns då i ASVH:s storeglemente

Jag läste där men förstod inte riktigt det med hur avkommorna tilldelades poäng (för att stoet ska kunna tilldelas A eller Elit).

Om et sto t.ex. har en avkomma som går 130, får hon poäng för det?

Förlåt om jag verkar korkad men frågar man inte lär man sig inte :p

Ska ge ett exempel på ett av mina egna ston som tyvärr inte fick mer än fyra föl och därför inte är aktuell för höjning.
Avkomma 1 sto skadad i transport olycka som ung och idag i avel B-premierad ger 2 poäng
Avkomma 2 valack visad på treårs med godkänt resultat ger 2 poäng
Avkomma 3 hingst klass I på treårs ger 3 poäng men som sedan fick diplom på kvaliten och då istället ger 4 poäng till stoet.
Avkomma 4 sto klass I å¨treårs ger 3 poäng
Stoet själv får 2 poäng för att hon är B-premierad

Detta ger mitt sto 2+2+4+3+2=13 poäng vilket betyder att hon saknar 5 poäng för en höjning. Om hon själv haft ett BLUP index på 115 eller mer när det gäller dressyr eller hoppning hade hon varit klar för höjning efter som hon har två avkommor med 3 resp 4 poäng.

Som fortsättning på din förra fråga så en avkomma som är placerad i 130 ger stoet 4 poäng.

Ok. Jag har ett sto som nu är B (fick föl som 5-åring och stambokfördes nog då). Hon går nu svår hoppning med plac och har ett hoppblup på 136. Hennes avkomma är placerad i 130 om felfri runda avd B räknas, annars säger vi att den blir plac i 130 i framtiden. Då behöver hon alltså bara en avkomma till som får 3 poäng, t.ex. genom att bli klass 1 på 3-års för att få A? Vad kan mer ge 3 poäng? Plus att hon behöver några avkommor till som inte behöver ha så bra poäng?

Tusen frågor ;)

KL (OT-sorry!)

Har klurat på det här med poängen eftersom det ändrades i år. Mitt stos mor höjdes till A förra året då man fick 5 poäng för placering i 1.30 (vilket en avkomma har). När/Om det blir aktuellt med höjning till Elit hur räknar man då? Idag får man ju "bara" 4 p för det. Hon har idag 22 förärvningspoäng, plussar man då bara på eller räknar man om inför en höjning? :confused:

Någon som vet?/Monika

Om jag inte tolkar det fel så ska hon ändå ha minst 4 avkommor för en höjning till A. Men behöver inte ha de 18 poäng som mitt sto behöver. Detta med BLUP-indexen är ju nytt så jag är inte helt hundra.

KL (OT-sorry!)

Har klurat på det här med poängen eftersom det ändrades i år. Mitt stos mor höjdes till A förra året då man fick 5 poäng för placering i 1.30 (vilket en avkomma har). När/Om det blir aktuellt med höjning till Elit hur räknar man då? Idag får man ju "bara" 4 p för det. Hon har idag 22 förärvningspoäng, plussar man då bara på eller räknar man om inför en höjning? :confused:

Någon som vet?/Monika

Din fråga är däremot svårare att svara på. Men jag antar att du får räkna från grunden så att säga. Att stoet själv har 5 poäng för sitt A och sedan vad avkommorna kan få ihop och när det blir över 26 och minst två avkommor har lägst 4 och minst en har 5 poäng så kan få Elit om hon nu inte har ett högt BLUP-index förstås.

Alltså att du får räkna om poängen efter det nya systemet och glömma de gamla.

Mitt sto fick ELIT i år.

Hon har själv plac i 140 hoppning =5p
Avkomma 1 Plac BreedersFinal och Falsterbo =5p
Avkomma 2 Klass 1 på kvalbed =3p
Avkomma 3 Diplom på 3-års test=4p
Avkomma 4 Diplom på 3-års test =4p
Avkomma 5, född-06 =1p
Avkomma 6, född-07 =1p
Avkomma 7, född-08 =1p

Totalt 24 poäng, Men hon har ett Blup Index för Hoppning på 138

Ston med minst 4 födda registrerade avkommor där en har minst 5p förärvningspoäng via prestation, en 4p och två stycken med lägst 3poäng, samt att stoet har ett Blup över 115, kan söka för ELIT.

Svarar mig själv, var snabbt in o kollade och jag ser att jag har skrivit några sakfel på poängen för avkommorna, kan tyvärr inte länka reglementet...
men någon som kan, kan väl vara snäll och göra det?

*Elit, minst 5 reg avkommor och uppfylla kraven för A
*Elit, 26 poäng med egna och avkommornas poäng. Varav 2 avkommor måste ha lägst 4p och en avk med 5p
*Elit; Blup lägst 115, 3 avkommor med lägst 4p

Senast ändrad:

Har klurat på det här med poängen eftersom det ändrades i år. Mitt stos mor höjdes till A förra året då man fick 5 poäng för placering i 1.30 (vilket en avkomma har). När/Om det blir aktuellt med höjning till Elit hur räknar man då? Idag får man ju "bara" 4 p för det. Hon har idag 22 förärvningspoäng, plussar man då bara på eller räknar man om inför en höjning?
Någon som vet?/Monika

Är lite trött ikväll...

Kan du skriva upp stoets egna meriter och sedan avkommorna som hon fått och vad dom presterat så är det lättare att överskådligt räkna på det?

Vad har hon för BLUP index?

Poängen i sig är inga problem utan frågan är om hon sas "blir av" med poäng den dag det eventuellt skulle bli aktuellt med en höjning.. Att man får börja om från början som Masse skrev och utgå från hennes 5 p och räkna utifrån det. Tråkigt om avkommorna förlorar poäng som de en gång fått..

Monika

Tror inte att hon "blir av" med poäng, men du får bara räkna en häst åt gången, dvs bästa poängen på den hästen, den kan ju ex haft 3p på 3-års test men sen är den finalplac i Breeders som 5-åring och då är den berättigad till 5 poäng totalt vid den tidpunkten.

intressant att det bara utgicks ifrån att det handlade om halvblod...

Det är inte riktigt samma regler, men dock samma bokstäver, för ponnyraserna...

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hemmet Det blir fler och fler saker som ska laddas/drivas med USB nu för tiden. Försöker hitta någon form av stående digital klocka med flera...
Svar
7
· Visningar
309
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 980
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka