kicki71

Trådstartare
Har någon här erfarenhet av att man "lånar" ut sitt sto för avel. Skulle hemskt gärna vilja ta ett föl efter mitt sto nångång i framtiden.
Hon har aldrig haft föl, är 6 år idag och jag vill att hon ska ha haft ett föl innan hon blir för gammal.
Har själv inte möjligheter att ha ett föl i dagsläget, men då jag har möjlighet kanske hon har blivit för gammal?
Därav mina funderingar, att låta någon använda henne som mamma, som kanske inte har ett sto och ta föl efter.
någon som förstår vad jag menar och har erfarenhet av detta??

Ja, jag har lånat ut mitt sto för avel och jag vet även andra som gjort det, vill du veta mer så PM.a.

Menar du då att den som lånar stoet är den som får fölet osså, eller ska du ha fölet?

Mitt sto fick föl iår, för första gången och är 11 år.
Så jag tycker lugnt att du kan vänta ett tag till och inte behöver känna stressen bara för att hon "ska" ha föl.
För gammal är hon inte ännu på ett bra tag. :)

Jag skulle hemskt gärna vela ha ett föl efter henne, men har tyvärr inte dom möjligheterna idag. :(
Det jag var rädd för är att hon då ska bli för gammal för första fölet.
Men det verkar som jag har gott om tid. Då hinner jag utbilda henne nått år, innan det är dags för familjeplanering... :love:
Hur gammal kan en förstföderska egentligen vara innan dom anses för gammal? :confused:

Det jag var rädd för är att hon då ska bli för gammal för första fölet.
Vårt första ägda sto köptes dräktig för första gången vid 17 års ålder, och hon fölade utan komplikationer då hon fyllt 18 år, har sedan fått 5 föl efter det t.o.m i år :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 872
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka