M

Midi

Vad bör ett sto ha i blup för att anses som "vettig" att avla på? Ni som föder upp hästar, är blupen viktig eller har ni också "oblupade" hästar? Vad har ni för krav på oblupade ston? Tävlingsresultat? Tidigare avkommor?

Många pratar ju om avelshingstar, godkända, icke godkända, deras blup men väldigt sällan skrivs det om stonas blup.

Såg att det finns en tråd om ston och deras blup men det var mer en statistiktråd.

Sv: avelsston

Jag har bara ett sto - hon har mycket bra blup trots ganska mediokra siffror på kvalitén.
Sen finns det andra ston som har kass blup trots helt fantastiska avkommor. Särskilt ston med mycket xx inslag och vars avkommor varit framstående i flt (flt räknas av någon anledning inte in i blup).

Jag skulle inte dra mig för att sätta i bra sto i avel oavsett hur blup ser ut.

För mig är blupen inte särskilt viktig för ston. Avlar för fälttävlan och det räknas ju inte. Titta på fantastiska Princess Fair, hennes blup ser inte alltför rolig ut, och ändå har hon lämnat flera internationellt framstående avkommor i fälttävlan. Jag tittar mer på vad stolinjen har lämnat än på siffror.

Kan tillägga att ett sto jag verkligen velat ha till avelssto bara har skritt och temperament hoppning över 100 på blupen, resten är rött. Hon kommer från en stolinje som lämnat många fälttävlanshästar med en mamma som gått svår klass och en bror som varit med i OS.

Senast ändrad:

Jag bryr mig heller inte om blup-indexena i mitt val av sto (eller hingst) det är dock ett intressant hjälpmedel, man ser de stykor/svagheter stoet förväntas ha men det är inte alltid det stämmer, jag har sett helsyskon som har riktigt bra blup men där den ena är så bra som blupen påstår medans den andra inte alls uppfyller förväntningarna.

Av mina ston så har 2 blup, de andra två varav den ena är en åring har inget. Inget jag hänger upp mig på direkt och jag skulle inte tveka på att köpa mig ett sto med dålig blup om hon i verkligheten uppfyller mina kriterier.

Ja det är ju verkligen underligt att ett sto som lämnat flera av världens bästa fälttävlanshästar inte har bättre BLUP och detta ger mig ytterliggare vatten på kvarnen ang BLUP och dess betydelse :crazy:

Och ett sto till är ju Tosca som inte heller har så lysande BLUP :crazy:

Vad bör ett sto ha i blup för att anses som "vettig" att avla på? Ni som föder upp hästar, är blupen viktig eller har ni också "oblupade" hästar? Vad har ni för krav på oblupade ston? Tävlingsresultat? Tidigare avkommor?

Många pratar ju om avelshingstar, godkända, icke godkända, deras blup men väldigt sällan skrivs det om stonas blup.

Såg att det finns en tråd om ston och deras blup men det var mer en statistiktråd.

Jag har skaffat mig ett sto med preliminär blup 127, lär höjas om hon visar sig bra på 3-årstest.

Jag skulle inte avla på ett sto med för mycket rött i staplarna för dressyr eller hoppning, utan ser gärna bra siffror där. Det är också mycket lätt numera för spekulanter att kolla sådant, så det är ett plus om statistiken är bra...

För mig är blupen inte särskilt viktig för ston. Avlar för fälttävlan och det räknas ju inte. Titta på fantastiska Princess Fair, hennes blup ser inte alltför rolig ut, och ändå har hon lämnat flera internationellt framstående avkommor i fälttävlan. Jag tittar mer på vad stolinjen har lämnat än på siffror.

Kan tillägga att ett sto jag verkligen velat ha till avelssto bara har skritt och temperament hoppning över 100 på blupen, resten är rött. Hon kommer från en stolinje som lämnat många fälttävlanshästar med en mamma som gått svår klass och en bror som varit med i OS.

Håller fullständigt med om ditt resonemang.

Eftersom det finns så mycket brister i blupen tycker jag inte att den är tillförlitlig. T ex saknas Jovials båda OS-medaljörer från -72 (och eftersom han är farfar till mitt sto tycker jag att det är viktigt) och mitt stos mammas resultat eftersom hon tävlades med okänd stam.
Att exporterade avkommor inte heller räknas med (t ex Ceylons OS-medaljör som ännu mer intressant eftersom C är far till mitt sto) gör att jag inte ser mitt stos blupsiffror som ett dugg tillförlitliga och inte ger så mycket för systemet.

Och som grädde på moset i blup-debatten .. det räknas väl inte in några utländska tävlingsresultat alls ?

Som all statistik måste man ta det för vad det är. Jag tycker man kan se blup som en riktlinje, tillsammans med statistiken, lite sunt förnuft och eget detektivarbete kommer man långt.

Ska man köpa ett äldre svenskt avelssto för hopp- och dressyr-avel tycker jag blup kan vara ett bra mått. Det speglar vad stammen gjort bakåt i många generationer.

Däremot vid val av hingst tycker jag blupen kan kvitta. Det är först när hingstarna är ganska gamla de kommer upp i ett blup med vettig säkerhet, och ska aveln gå framåt är det lite sent om de inte används på 3-årston.

Visst har blupen sina svagheter (att fälttävlansresultat och utlandsresultat saknas), men det måste ändå ses som ett bra hjälpmedel. Om den okunniga uppfödaren satsar på att betäcka ett sto med högt blup med en hingst med högt blup så blir det ju antagligen bättre än om det är tvärtom. Det är egentligen ett ganska enkelt hjälpmedel för att få hjälp vid hingstval, köp av avelssto osv.

Prestation på mödernet är fin min del otroligt viktigt. Är det ett svenskt sto och det finns ordentliga prestationer så ligger de också högt i blup, så det går hand i hand!

(På utländska ston finns inget blup men innan man avlar på utländskt sto kollar man väl antagligen upp stostammen i vilket fall, blup eller ej.)

Prestation på mödernet är fin min del otroligt viktigt. Är det ett svenskt sto och det finns ordentliga prestationer så ligger de också högt i blup, så det går hand i hand!

Det är precis så det inte är. Hur hade t ex Indus blup sett ut om systemet hade haft med att hans mormors helbror varit med i två OS och lämnat en guldmedaljör i dressyr och att mormors mor tillsammans med morfar gett en annan OS-medaljör i dressyr. Bara ett exempel av otaliga. Det finns flera hingstar födda på 60- och 70-talet som har döttrar i dagens avel och vars blup inte alls stämmer med verkligheten.

Hm, är det mitt sto du vill ha :) Har nämligen ett precis sådant vad gäller grönt och rött på BLUP och en bror som gått OS och ett barnbarn som hoppar GP-hoppning i världscupen......

Ett fälttävlanssto som vunnit JSM och varit utomlands och tävlat **-stjärnigt, men som sagt varken fälttävlansresultat, eller tävlingsresultat utomlands spelar någon som helst roll i BLUP-indexet. Det gäller alltså att kolla upp lite om man t ex ska köpa nytt avelssto vad dom har gjort, ett dåligt BLUP behöver inte betyda att det är ett dåligt sto.

men om x ska köpa ett avelssto som inte har någon avkomma innan, vad kollar ni på då? I vilken ordning? Tävlingsmeriter, syskon (både hel och halv?), stammen, vad mamman/pappan gett innan, blupen?

O vad är ett meriterat sto? Vilka klasser (lägst) ska hon ha gått? Är det bättre att ha vunnit 130-hopp än att ha startat 140-hopp? (som exempel)

Nej visst, det kanska fattas resultat här och där, men är jag intresserad av ett sto med Indus i stammen kollar jag upp det, eller hur? Ingen går väl enbart på blup, jag menar att det ska användas som komplement till sunt förnuft - precis som jag skrev.

Om det sen haltar lite på resultat från 60-och 70-talet så påverkar det inte de blup som rör mig idag. Pratar man om att aveln ska gå framåt så är det förhoppningsvis MÅNGA generationer mellan de resultat en häst gjorde på 60-talet och den häst som intresserar mig idag...

Jag tittar nog i första hand på mödernet ifall att märren är ung och inte har tävlat själv.

Är det en häst som inte verkat i avel och som inte gjort några resultat går jag benhårt på mödernet. Syskons resultat, mammans resultat, hennes syskons resultat osv. Det väger starkare än ett sto med egna meriter men ett möderne som inte gjort nåt.

Självklart ska stammen vara attraktiv på båda sidor, men det är ju ett krav för att jag ens ska kolla upp resten av stammen.

Vad man kallar meriterat sto när det kommer till prestation beror precis på hur kräsen man är och vad man har för avelsmål. Att dra så hårda gränser som mellan 130 och 140 är svårt. Det beror ju till stor del på vilken ryttare som rider också.

Jag kollade upp de svenska hästarna som deltog i Unghäst-VM i hoppning förra året, alla hade mammor som gått minst 1,40 och eller haft syskon i svår klass. Där kan man säga att alla kom från möderne med prestation! ;)

men om x ska köpa ett avelssto som inte har någon avkomma innan, vad kollar ni på då? I vilken ordning? Tävlingsmeriter, syskon (både hel och halv?), stammen, vad mamman/pappan gett innan, blupen?

O vad är ett meriterat sto? Vilka klasser (lägst) ska hon ha gått? Är det bättre att ha vunnit 130-hopp än att ha startat 140-hopp? (som exempel)

Jag ser endast till tävlingsmeriter i första hand.

Ja jag tycker att placeringar är bra men att gå högre klass utan placeringen med ett hyfsat resultat är kanske i många fall bättre

Nej visst, det kanska fattas resultat här och där, men är jag intresserad av ett sto med Indus i stammen kollar jag upp det, eller hur? Ingen går väl enbart på blup, jag menar att det ska användas som komplement till sunt förnuft - precis som jag skrev.

Om det sen haltar lite på resultat från 60-och 70-talet så påverkar det inte de blup som rör mig idag. Pratar man om att aveln ska gå framåt så är det förhoppningsvis MÅNGA generationer mellan de resultat en häst gjorde på 60-talet och den häst som intresserar mig idag...

Fast det haltar redan på ganska nya resultat speciellt eftersom man inte får tillgodoräkna sig internationella resultat.

Eller frö den delen alla fälttävlanshästar som finns, inte skall väl ston som är elit premierade ha lägre blup än en 3åring, det rimmar inte :crazy:

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 121
Senast: valpköpare
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 320
Senast: Masse
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 544
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka