Avelsston - hopphästavel

token

Trådstartare
Nu har jag äntligen hittat ett avelssto med vad jag anser toppstam.
Hon är efter Quasimodo Z - Quickstar. Har däremot inte gjort nåt själv pga skada men jag får väl vara nöjd med stammen och att stoet hoppar bra enl ägaren.


Hade egentligen tänkt hitta ett sto som gått minst 1,45 men men....allt blir inte som man tänkt sig. Denna var dessutom inte så stor, 162 ungefär.

Jag har ju tänkt satsa på hopphästavel och försöka matcha avkommorna mot svår klass. Ni andra som har samma mål, vad är det viktiga med stoet, stam/prestation eller annat??? Jag är helt ny på detta med avel, bara fått fram 2 egna avkommor hittills...

Hingsten jag ska använda är den min svärfar köpte i höstas E: Cento -Lord, godkänd och har plac 1,50, hoppar suuper och har lämnat svårklassavkommor.
 
Sv: Avelsston - hopphästavel

Vad är det du ska ha tips om? Du har ju redan bestämt sto och hingst.

Kanske inte framgår tydligt i tråden, men som jag skrev,


Jag har ju tänkt satsa på hopphästavel och försöka matcha avkommorna mot svår klass. Ni andra som har samma mål, vad är det viktiga med stoet, stam/prestation eller annat??? Jag är helt ny på detta med avel, bara fått fram 2 egna avkommor hittills...


Jag vill alltså ha tips och höra vad ni andra med samma avelsmål använder för ston i avel...VAD som ni anser viktigt. Ska dom ha gått svår klass, räcker enbart toppstam ???


Hingsten har vi ju redan och den anser jag vara bra nog, men sen ska vi ju ha flera ston, inte bara den vi nu köpt. Så kul att höra åsikter .
 
Senast ändrad:
Sv: Avelsston - hopphästavel

Nu håller jag inte på med hoppavel, utan dressyr. Men tankesättet är väl detsamma.
För min del är det viktigaste med kvalitén hos hästen. Sedan är det väl prestation som är viktigt. Det finns många hästar med bra stam men har inte de bästa kvalitéerna som man söker. Dessutom, de ryttarna som är riktigt duktiga tittar sällan efter stammen på hästen utan individen i säg (ivf efter den erfarenheten jag har lärt mig).
 
Sv: Avelsston - hopphästavel

Prestation. Det finns så mycket välstammade hästar som inte är i närheten av "vad stammen säger". Kolla mödernet, ett stark möderne säljer.
 
Sv: Avelsston - hopphästavel

Inte mer än att jag också ville köpa den hästen. Grattis. :)

Tackar :) Blir kul att se hur avkommorna blir sen.

Har hittat ett sto till med hyfsat bra stam men den var visad och hade urdåliga betyg på hoppningen ( 6:or) så den backar jag nog på trots allt...
 
Sv: Avelsston - hopphästavel

Tackar :) Blir kul att se hur avkommorna blir sen.

Har hittat ett sto till med hyfsat bra stam men den var visad och hade urdåliga betyg på hoppningen ( 6:or) så den backar jag nog på trots allt...

Haha fast siffror säger inte allt ;)
Visade en som John lånade och hoppade höjdhoppningen på i Globen. Hon hade 2/5 i hoppning ;) Tro mej det skulle ingen tro som såg henne hoppad ;)
 
Sv: Avelsston - hopphästavel

Jag tycker inte att du ska förlita dig på siffror, hon kan ha haft en dålig dag vid bedömningen. Det kan ha varit något som påverkat hästen så att den inte visat sin rätta förmåga.

Allra mest känd är nog Mynta som hoppade 4 5 på kvaliten och sedan kom till världscupfinal.
 
Sv: Avelsston - hopphästavel

Haha fast siffror säger inte allt ;)
Visade en som John lånade och hoppade höjdhoppningen på i Globen. Hon hade 2/5 i hoppning ;) Tro mej det skulle ingen tro som såg henne hoppad ;)


Nej det skulle inte jag heller trott, har sett den :) är nog säkert så att siffrorna inte säger allt men man tror ju att det ska ge ett hum iallafall
 
Sv: Avelsston - hopphästavel

Jag tycker inte att du ska förlita dig på siffror, hon kan ha haft en dålig dag vid bedömningen. Det kan ha varit något som påverkat hästen så att den inte visat sin rätta förmåga.

Allra mest känd är nog Mynta som hoppade 4 5 på kvaliten och sedan kom till världscupfinal.

kanske ska skippa detta med att kolla på siffrorna då ;) Men det är såå svårt när man inte sett stoet hoppa. Det är ju jättesvårt om det inte finns filmer eller om det inte ens går att löshoppa p.g.a skada t.e.x. Då har man inte så mycket att gå på mer än siffror o stam...
 
Sv: Avelsston - hopphästavel

Nu är iallafall stoet efter Quasimodo Z hämtad :) supertrevlig dam, lätt i typen och runt 162-163 hög. Ska bli sppännande att se om det funkar o betäcka denna naturligt, i annat fall får det bli semin i år då hon absolut ska bli dräktig i år :)

Nu är det letande efter flera ston ;)
 

Liknande trådar

Avel Jag har sån himla beslutsångest... har fått erbjudande att ta 2 ston. Den ena efter Contender - Carthago och den andra är efter...
Svar
3
· Visningar
1 132
Senast: token
·
Avel Jag har 2 ston som är bestämt att dom ska betäckas i år. Den ena är ett sto efter Quasimodo Z - Quick Star, hon har inte gjort något vad...
2
Svar
22
· Visningar
4 141
Avel Jag har funderat i banorna om att skaffa mig ett par avelsston, eller åtminstone ett riktigt bra sto. Mina tankar är att stoet ska...
2
Svar
21
· Visningar
3 843
Senast: SiZo
·
Avel Som vissa av er kanske kommer ihåg så hade jag ute en tråd innan där jag ville ha tips om hingst till mina ston..... Iallafall så...
2
Svar
34
· Visningar
3 400
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp