Avelssto som magrar av - men fet fölunge

Sv: Avelssto som magrar av - men fet fölunge

Jag brukar som sagt aldrig ha dom här problemen. Och mina avelsston är och har alltid varit i något överhull, förutom detta.

Nu har det varit lite speciellt med detta stoet då hon fick fång i vintras troligtvis pga insulinresistens. Hon var då absolut inte i överhull och så långt ifrån den "typiska fånghästen" man kan tänka sig. Hon fölade två veckor för tidigt. Förmodligen är det faktum att hon aldrig kommit upp i "klädsamt överhull" så som man vill ha avelsstona en faktor i att hon faller ur så fort. Ett tag tyckte jag att hon mjölkade dåligt, hon hade inte satt juver när hon fölade men fölungen växer och frodas så hon har fått ordentligt med näring under hela perioden.
Sto och föl har också varit en vecka på klinik då fölungen behövde operation. Det gjorde förstås att mamma föll ur ytterligare någon men var väl inte alarmerande tunn på något sätt. Efter det var det ett par veckor av boxvila/liten hage då jag passade på att fodra upp henne och sedan fick hon gå ut på fölstobetet och där gick hon upp ytterligare fram tills nu för ett par veckor sedan då hon började falla ur. Inget ovanligt med höglakterande ston men jag har aldrig haft ett sto där näringen verkar rinna rakt igenom till fölet så till den milda grad även om alla mina ston är bra fölmärrar med välvuxna musklade föl, men dom brukar inte falla ur själva.

Alla veterinärer och experter har rått mig att hon absolut inte får bli för tjock med tanke på alla problem hon har haft med det ser jag som helt omöjligt att hon skulle kunna bli och jag har under hela denna tiden dräktighet-föl vid sidan försökt få upp henne i hull. Träckprov är givetvis gjorda och inget snålande på bra mat.

Detta sto är uppenabrligen inte det optimala avelsstoet och jag kommer inte att ta fler föl på henne. Men nu vill jag inte att hon ska se ut som ett svenska hästars värn häst för det.

Fet fölunge, ja jag vet inte. Stor buk, ser inte ut som alla andra föl jag har fått som varit välvuxna och i bra hull. Tendenser att dra iväg i ben och räta upp kotorna. Som sagt, denna typen av häst behöver visserligen mycket mat men de är också väldigt lätta att broileruppföda, något man som sagt gärna utnyttjar i de fall man vill ha dom stora och massiva tidigt av olika anledningar men jag vill ha en fölunge som växer upp till en frisk, korrekt och hållbar häst.

Hon är "felsökt" hela vintern....

Hade jag vetat om allt det här i förhand så hade jag aldrig betäckt henne. Som tur är har hon iallfall fått en mycket fin och stark fölunge.

Men fortsätter det såhär känns det ändå som tidigare avvänjning är det enda alternativet.... med tanke på stoet. Jag brukar ändå vänja av långsamt och inte abrupt. I övrigt verkar inte stoet må dåligt ska jag tillägga mer än att hon magrar av.

Jaha. Hon hade alltså problem redan innan.

Synd när det blir så där för er...:(

För hur det än är..har man 100 välgödda märrar med trinda ungar och en mager stackare så ser alla bara den som avviker..

Lycka till.

AM

Jo. Visst har du rätt att det har varit torrt i år. Men det var ju i mitten av juni och sen delar av juli.

Alla har inte haft samma väder som ni, från den 6/6 tills för ca 10 dagar sedan så har vi fått 1mm regn och det i en snabb åskskur som passerade och släppte ut allt på ca 10 min. Både öster, väster och norr om oss har fått mer om än inte mkt men icke att vi fått något. Hästarna har fått gå på full foderstat med hö hela sommaren då de normalt släpps på återväxten i år fanns det som inte klippts i kanterna de första veckorna att äta därefter var det slut helt gula utbrända fält som inte växte ett dugg. Hela området här såg ut som att man befann sig nere i något sydeuropeiskt land fanns inte en gräsmatta någonstans som ens hade grönton.

Grannens jättestora naturbeten som det aldrig någonsin tidigare hänt att de tagit slut trots att hästarna går där in i november var totalslut i slutet på juli och de fick för första gången någonsin köra ut hösilagebalar på betet.

Så jo nog har det varit extrem torka i delar av landet, jag är evigt tacksam att jag inte har några föl i år.

Nu har det tagit fart efter skyfall de sista 10 dagarna (så nu ruttnar istället halmen på fälten som precis var färdig för tröskning när regnet kom)

Det låter som om ni har samma väder som vi i södra halland? Samma mängd nederbörd i alla fall och hagarna började likna en öken mer och mer.. Sen massor med regn lagom till spannmål och halm ska in. Jag har inte ens kunnat gödsla mitt bete i år pga torkan, vill gärna ha ordentligt med regn på det.

Men nu är det rätt skönt för hästarna, lite regn och blåst, 20 plusgrader och framförallt inga flugor. Och hagarna är gröna igen.

Hej!
Jag vet förstås inte om jag tycker att avelsstona ska gå på gödda beten eller alltför kraftiga beten.Hade ett sto för ett antal år sedan som gick på gödd vall
i augusti.Den fölungen fick besvärlig diarre och har alltid haft problem med magen sedan dess.Den var ändå född i början på april.
De ska givetvis gå på bra bete men jag tycker man kan vara lite försiktig.
För mycket protein ger magproblem dessutom är det onaturligt med gödning.
Men kanske jag har fel.

Mitt sto är likadant.
Rådfrågade vet. som sa som de sa till dig att vissa ston är bara sådana.
Jag delade på mina förra året när fölis var 4mån. Gick ihop på dagarna stoet mullade på sig och det syntes ganska snabbt både i hull och att hon var "piggare" gav henne extra olja i maten vilket jag tror gjorde sitt till.
Är ju inte roligt att ha en tunn pålle i hagen men när man vet varför så är det ju lite lättare att handtera. Tror att hon bjuder fölis på grädde ist. för mjölk;)

Mitt sto är likadant.
Rådfrågade vet. som sa som de sa till dig att vissa ston är bara sådana.
Jag delade på mina förra året när fölis var 4mån. Gick ihop på dagarna stoet mullade på sig och det syntes ganska snabbt både i hull och att hon var "piggare" gav henne extra olja i maten vilket jag tror gjorde sitt till.
Är ju inte roligt att ha en tunn pålle i hagen men när man vet varför så är det ju lite lättare att handtera. Tror att hon bjuder fölis på grädde ist. för mjölk;)

Vårt nordsvenska sto visade sig förra året inte vara en häst utan en ko. En jäkla mjölkeko. Hennes juver var stort som på en kviga och det bara sprutade ut mjölk i mängder, vilket gjorde att fölet blev stort och vackert, men stoet föll ur rätt ordentligt trots bra fodring. Jag hade lätt kunnat mjölka ur både en och två liter om dagen om jag hade velat och använt i hushållet.

Antar det är så bara- att vissa ston ger mer mjölk än andra och det avspeglar sig i hullet.

Hon mjölkade så mycket att det antagligen var så att hon resorberade det nya fölet på ett väldigt tidigt stadium.

Enligt vår veterinär är vissa ston sådana, att de sällan blir dräktiga alternativt resorberar tidigt om de har ett föl vid sidan. Mycket pga av att de mjölkar så extremt, de tar helt enkelt ut sig. Han kallade fenomenet "vartannatårsston".

Senast ändrad:

*KL*

Jag har varit med om det omvända också. Stoet blir fetare och fetare, men ungen har inget hull alls. Stoet bara tar allting själv och ger ingenting till ungen så man måste stödfodra ungen tidigt.

Har man ett bra avelssto ska man hålla hårt i henne!

Ja usch det är inte heller roligt!

Jag inser att jag har varit väldigt bortskämd under alla år med mina ston... Detta är ju ångestframkallande! :crazy:

Det är ångestframkallande, men det är lärorikt och utvecklande! Tänk vad mycket du lär dig, inte bara om hästarna och stona utan även om dig själv.

Jag har i alla år varit extremt bortskämd med att fölningar har gått bra. Jag har under min avelskarriär fått en red bag delivery som jag tack och lov klarade av. Som tur är inga fellägen etc. Men när jag fick åringen jag har så gick fölningen super, men han vägrade suga och det visade sig att han inte alls var så pigg som vi först trodde. Då uppskattar man alla föl som kommit ut utan problem, sugit, bajsat och bara varit normala ungar!

Men möter man inte besvär så lär man sig inte lika mycket heller. Det märks tydligt på de personerna som haft massor med olika hästar med skador i alla former. De är skitduktiga på sånt.

Så sant!

O jag har lärt mig MASSOR sedan årsskiftet ungefär, enbart tack vare detta sto! :angel:

Så synd ändå, hon är en så fantastisk individ, vänlig klok och vacker (ja, hon var vacker som yngre iaf :angel:) med finfin stam o allt det där.... men nåt stämmer inte liksom o även om jag lärt mig massor om fång, IR, foder, hovar, oavnliga medfödda fölsjukdomar osv osv -så är det liksom ingen som hittar själva grundproblemet verkar det som. Eller så ska hon bara inte vara mamma!

Till er som varit vänliga och svarat! Det känns som det har vänt något lite till det bättre. Verkar vara lite mer "malla" i gräset nu och så ger jag ju extra foder.

Här är en länk till bilder på fölis idag. http://www.pixbox.se/alb1200115

Hon är fin i benen nu, men har en "kalaskula" (självklart avmaskad)

Mamma

Jag har samma problem med mitt sto i år! Eftersom torkan tog allt gräs...

Jag har löst problemet med att binda fast fölet när mamma äter kraft!
Han blir van att stå bunden i boxen och mamma får äta i fred, första dagarna bråkade han lite men nu väntar han snällt och får smaka när det är ett par tuggor kvar.

Jo fast mitt problem är att mamman verkar släppa igenom all näring till fölet, även om hon äter själv så att säga. Hon har både bra bete och stödfodras med extra protein och energi. Då spelar det ingen roll liksom... det löser inte problemet för mig att låta mamma äta själv så att säga, utan jag tror inte hon kommer gå upp förrän fölet är avvant och inte diar längre...

Fast så illa ser hon ju inte ut. Lite tunn, men absolut inget vrak. Topplinjen är ju tunn, men ingen katastrof.

Men jag vet hur du känner. Jag är enormt petig med mina egna och börjar hetsa så fort de inte ser ut som jag vill. När andra kommer och säger att det inte är så farligt undrar jag hur kunniga de egentligen är! ;)

Jag håller med. Så farligt ser det inte ut.

Jag hade ett sto förut som alltid tunnade ur, men utan att det blev någon katastrof. Att ge henne olika mängder med kraftfoder (jag testade flera varianter, eftersom hon fick tre föl hos oss) hade ingen annan effekt än att fölet blev fetare. Men det var som om hon bara tunnade ur till en viss gräns, sedan höll sig hullet konstant.

Så snart jag vande av fölen på nätterna (vid 6 månader) så lade hon snabbt på sig igen, trots att de fick gå med henne dagtid ända till 10-12 månaders ålder.

Carina på Silver Arabians

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
840
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Har jag lagen på min sida här? Jag sålde ett avelssto som var dräktig och skrev i kontraktet att fölet efter avvänjning vid 6 månader...
Svar
10
· Visningar
2 377
Senast: Billy
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 900
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka