D

Dragonora

Om ni fick drömma lite, vilken stam hade ni velat ha på ert avelssto? :bump:

Sv: Avelsstam

Jag har redan drömstammen..
Jag har bra mycket färg i stammen bra huvuden/psyke.Bra benstomme friska synda hästar vissa har utvecklat exem de som varit inporterade.Dock finns de exemhästar i alla stamtavlor mer elle rmindre.

Å jag har typen som jag vill avla fram bakom mig..Jag har den så¨kallad gamla stammens avelsto=)

Min är efter Freyfaxi och har även holum eller vadde nu heter i sig=) Fint värre.

En forskade och upptäckte att mitt sto även har om de var sverige eller världens högst bedömnda sto i sin stam=)
Inte illa pinkat:D

Världens högst bedömda sto/islandshäst är Diva från Gategården, jag är tveksam till att det är hon som befinner sig i din hästs stamtavla :-)
Kanske var det högst bedömda stoet på den tiden?

Världens högst bedömda sto/islandshäst är Diva från Gategården, jag är tveksam till att det är hon som befinner sig i din hästs stamtavla :-)
Kanske var det högst bedömda stoet på den tiden?

Kanske inte Diva, men det finns ett annat sto på samma tron om att vara världens högst bed. islandshäst, Raudhetta heter hon, kan det varit hon?

IS1979286102 Rauðhetta frá Kirkjubæ
Bedöming 1994:

Rid:
Tölt 10
Trav 9
Pass 9.5
Gallopp 8
Vilja 9
Lynne 8.5
Helhetsintryck 9
Ridegenskaper 9.23 :eek:

Ext:
Huvud 9.5
Hals-Manke-Bog 9.5
Rygg och kors 8
Proportioner 8
Ben (kvalitet) 8
Benställning 7.5
Hovar 8
Exteriör 8.4

Totalbedöming: 8,81

Diva från Gategården har även hon 8,81 i totalbedömning (med 8,68 för rid. och 9,02 för ext.)

För den som är intresserad är Nielas sto SE2003202662 - Jórunn fra Överåkra.
Hon är e: Freyfaxi fra Þóreyjarnúpi och u:Glóblesa fra Broaskog
och det högst bedömda stoet i hennes stam (Jórunns stam alltså)
är IS1976258300 - Elding fra Hólum (som är Jórunns morfarsmor) som har 8,24 tot.
Jórunn har Hrafn frá Holtsmúla (endast en gång i stammen, en bedrift i sig;) ) som morfarfarsfar.
I övrigt rätt mycket Kolkuós längre bak.

/Malin

Var på Ia och Dennis clinic och enligt Ia så har Diva 8,82 i totalpoäng? Har för mig att hon sa att det i WF stod 8,81 men att de själva säger 8,82. Beror på hur man räknar hundradelarna eller?

Jag tycker mitt sto har en rätt rolig stam.
Undan Ljúfa frá Eyrarbakka som är ELIT-premierad med 5 avkommor i första-klass.
Efter Hrafn från Örvik som är efter Atli frá Syðra-Skörðugili som ju även han har ELIT för avkommor! Och Hrafn har vunnit SM i femgång m m.

Längtar tills jag ska ta föl på henne haha xD

Åker ponny? :p
Om du menar att man rider först så ska jag såklart göra det, jag har ju köpt henne som tävlingshäst ändå. Men det är ändå kul att drömma lite om framtida föl ^^

Har redan hittat mitt drömsto, så nu hoppas jag bara att hon kan förvärva sig väl också. Än så länge ser det ljust ut!
Svartskäck, e. Stígur fra Kjartansstöðum ue. Sikill fra Stóra-Hofi
Ext. 7.85 Rid. 8.08 Tot. 7.99 som 5 åring
Mormorn till mitt sto är mor till flera högt bedömda hästar bl.a. Illingur frá Tóftum (ext. 8.45 rid. 8.81 tot. 8.67).

Men just nu är hon tyvärr konvalecent efter att ha blivit vanvårdad hos hingshållaren. Mindre roligt att se sitt bästa och käreste sto utmagrat med rasp på alla fyra. Så nu går hon på antibiotika, antiinflamatoriskt, har svullna ben och vi har fullt upp med att försöka få raspen/muggen under kontroll.
En dyrköpt läxa med andra ord!

Åker ponny? :p
Om du menar att man rider först så ska jag såklart göra det, jag har ju köpt henne som tävlingshäst ändå. Men det är ändå kul att drömma lite om framtida föl ^^

Du har ju också en otrolig fördel av att du genom ditt arbete får se många olika hingstar (och olika avkommor efter olika hingstar) i träning. Den kunskapen kommer att vara ovärdelig den dagen du väljer att ställa in henne i avelsboken.

Jag skulle vilja ha min hingst stam på pappans sida på stoets ena sida.

Han är:
e. Snaer frá Bakkakoti
ee. Orri Frá Thufu

(Exteriör
Huvud 7.5
Hals-Manke-Bog 8.5
Rygg och kors 8.5
Proportioner 7.5
Ben (kvalitet) 8
Benställning 7.5
Hovar 8.5
Exteriör 8.08
Ridegenskaper
Tölt 9.5
Trav 9
Pass 5.5
Gallopp 9
Vilja 9
Lynne 8
Helhetsintryck 9.5
Ridegenskaper 8.61

Totalt 8.34)

eu. Saela frá Gerdum http://www.armot.is/images/_popupsaela.jpg
(Exteriör
Huvud 7.5
Hals-Manke-Bog 8
Rygg och kors 8.5
Proportioner 8.5
Ben (kvalitet) 7.5
Benställning 7.5
Hovar 8
Exteriör 7.99
Ridegenskaper
Tölt 8.5
Trav 8
Pass 8
Gallopp 8
Vilja 8
Lynne 8
Helhetsintryck 9
Ridegenskaper 8.23

Totalt 8.11)

Avkommor:
FEIF-ID nr Namn Gårdsnamn (ursprung) Exteriör Ridegenskaper Totalt Total score
IS1986186180 Krókur Bakkakoti
IS1987286188 Næla Bakkakoti 8.17 8.36 8.26
IS1988286184 Nn Bakkakoti
IS1992286185 Særós Bakkakoti 7.98 8.06 8.03
IS1993286183 Sædís Bakkakoti 8.13 8.05 8.08
IS1996286183 Sæunn Bakkakoti
IS1997186183 Sær Bakkakoti 7.96 9.05 8.62 129 (blup)
IS1999186183 Snær Bakkakoti 121 (blup)
IS2000286183 Sævör Bakkakoti 8.07 7.56 7.77
IS2002286182 Sæl Bakkakoti
IS2006186180 Nn Bakkakoti

På mammanssida vill jag ha Náttfari frá Ýtra-Dalsgerdi. Har "haft" två fullkomligt underbara hästar efter honom. Ena hade honom som pappa (världens finaste Kolskeggur) och den andra hade honom som farfar (fina Sindri). Båda var tokigt flotta och hade ett lynne som passade mig utmärkt!

Du har ju också en otrolig fördel av att du genom ditt arbete får se många olika hingstar (och olika avkommor efter olika hingstar) i träning. Den kunskapen kommer att vara ovärdelig den dagen du väljer att ställa in henne i avelsboken.

:rofl:Avelsboxen menade jag såklart:rofl:

Varför skulel de vara så tveksamt??
jag sa sveriges ELLER världens=)

Kom inte ihåg kom bara ihåg att hon hade jävlingt bra stam längre bak.

Fel sto.. min heter INTE jorunn från överåkra..:smirk:

På WF heter hon så. Vet inte varför en del heter från Överåkra och andra från Broaskog fast det är typ samma familj som fått upp dem. Får fråga Annika om det;)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Drömmen om att få rida islandshäst sporrar mig att tygla den galopperande vikten. Med bantningsmedicin har jag nått delmålet på tre...
Svar
0
· Visningar
178
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag blev oförhappandes med en Lhasa apso Hon var nerklippt men sonen vill ställa ut då hon har en kanon stam. Men hon var inte så bra...
2
Svar
28
· Visningar
1 770
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar