avelsnumret Ridsport?

snigelfarmor

Trådstartare
Hej, läste ni artikeln som skrevs där om den klassiska ridningen??

jag blev väldigt arg iallafall..
och jg sysslar inte ens med barock, akademiskt mm..
/jenny

Senaste Ridsport?

Karolina Kronos, dressyrintresserad, skrev artikel om hur dåligt vi i Sverige tagit till oss den nya slängen av Klassisk Ridstil. Hon berättade att i Tyskland använder sig landslaget av den klassiska dressyren på ett bra sätt därför att de vill komma närmare dressyrens kärna och mål.
Så långt väl...

men sen börjar hon angripa de svenska tränarna i klassisk dressyr, barock, akademisk ridkonst..

Många citat gjorde mig ledsen..

" De tävlingsdressyrryttare som Sverige har i världsklass står för bättre ideal och ridning än de klassiska tränarna och ryttare som verkar i landet"

"Här i Sverige har folk blivit intresserade av den klassiska dressyren eftersom den har möjligjort för fritidsryttarna- som förut har haft väldigt lite insikt i korrekt träning och ridning-att träna övningar såsom piaff, öppna och sluta."

"Den vanliga dressyren har känts för tung och inte motiverat denna grupp av ryttare tidigare. På så sätt har det blivit lite mcDonalds effekt över den klassiska scenen i Sverige, där lösningar, redskap och idéer serveras snabbt till fritidsryttare som inte har så mycket tidigare kunskap att de kunna hantera detta"

"Här i Sverige har elever till elever börjat undervisa i klassisk dressyr. De är tränade av de få skickliga utbildare som kommer till Sverige, bland dem Bent Branderup. Men kunskapen och bakgrunden har inte räckt till för att täcka alla hål och fallgropar som väger leder förbi. Utrustningen och skolorna som lärs får en viktigare roll än vad som kanske är menat, och många andra mycket viktiga grundstenar glöms bort. Vägen har blivit smalare"

"Många förknippar nu klassisk ridning med en viss sorts ridning och en viss sorts människor, vars ridning inte har den egentliga klass och suveränitet som ordet faktiskt innebär."

"t.o.m i Tyskland kan man se att den klassiska ridningen delat upp sig i två läger, där det ena förkroppsligar den kvalitet och perfektion som klassisk ridning innebär, och det andra lägret består av en grupp mindre kunniga fritidsryttare som leker med kläder, utrustning och ord, men representerar mindre god ridning."

"Förhoppningsvis kommer mer kvalitativa tränare från den klassiska dressyren även till Sverige. Tränare som kan påverka och inspirera ryttare från tävlingsdressyren och även från fritidsscenen att ta del av den kunskap och kvalitet som ligger i den klassiska dressyren, och inte bländas negativt av det som idag i Sverige kallas för akademisk ridkonst"

jag tycker inte alls att det är såhär. Skadar det folk att sluta banka o trycka ihopa sina hästar för att de innan tagit det idealet av tävlingsdressyren, som i denna artikel är såååå mycket bättre än alla stackars bent look alikes...

Jag tror hon vill få igång en diskussion som jag hoppas leder till att fler upptäcker vads om håller på att hända, men man behöver inte kasta skit för det.
/jenny

Re: Senaste Ridsport?

Tja, i mångt och mycket påminner det nästan ordagrant om diskussioner som förs även här på buke, mellan "dressyrare" och "barockare" men även mellan "barockare och barockare". Det finns alltid någon som anser sig sitta inne med den enda sanningen och den enda vägen.

Diskussionen i sig ÄR intressant, speciellt ur tränarsynpunkt, i vilken mån man skall lita till utrustning eller historia för att föra kunskapen vidare eller om man skall använda sin känsla och våga hitta nya synsätt. Om man skall slaviskt följa en persons lära eller vidga sina vyer och våga bredda sin undervisning.

Den enda egentliga anledningen till att denna skillnad finns mellan Tyskland och Sverige, är att i Tyskland har denna filosofi varit utbredd under en mycket längre tid än här i Sverige och Tyskland har ett mycket större urval av erkända tränare inom klassisk dressyr.
Men skall Sverige verkligen straffas för att vi ligger "efter" ?

Jag kan slå vad om min nya sadel om att Tyskland gått igenom PRECIS samma utvecklingsfas där det gått en tråd från "Renläriga absolutister" till "Fritidsryttare" till "Eliten".....

Det ligger en hel del i artikeln (som inte stod i avelsnumret utan i det nummer som kom idag). Jag har sett några bedrövliga träningar där tränarens enda utbildning var att den ridit några gånger för en annan tränare i Sverige. Men jag har också sett BRA träningar för mer utbildade tränare.

Just tränarbiten och deras utbildning och kunnande är det som brister mest i klassisk dressyr enligt mig. Finns mycket bra bitar man kan plocka som ryttare som rider engelsk dressyr (som jag gör). Men hitta tränaren för det är det knepiga.

Tycker klassiska ryttare ska ställa högre krav på sina tränare.

Håller med till viss del men tror det är en rätt "normal" utveckling, när hela konceptet blivit "poppis" och vem som helst kan få betalt för att ha lektioner. Men så är det bland de flesta discipliner iofs... I AR märks det antagligen mer eftersom det är få tränare som är riktigt bra - ännu.

För övrigt finns det i mina ögon en hel del sanning i de citat som är skrivna här (har inte läst artikeln). Samtidigt kan jag inte se att det är så svart-vitt som det framställs.

Jag lästa artikeln idag, har funderat en del på vad artikelförfattaren vill ha sagt. Jag kan hålla med om att det vore bra om den svenska dressyren anammar mer av den klassiska läran, samtidigt tycker jag väl inte de tyska dressyrryttarna egentligen rider så värst klassiskt? Nåja, jag dristar mig i alla fall till att kommentera med lite funderingar och reflektioner kring några av citaten...

"Här i Sverige har elever till elever börjat undervisa i klassisk dressyr. De är tränade av de få skickliga utbildare som kommer till Sverige, bland dem Bent Branderup. Men kunskapen och bakgrunden har inte räckt till för att täcka alla hål och fallgropar som väger leder förbi. Utrustningen och skolorna som lärs får en viktigare roll än vad som kanske är menat, och många andra mycket viktiga grundstenar glöms bort. Vägen har blivit smalare"

Vad menas här egentligen, elever till Bent Branderup, eller elevers elever till BB? Lite oklart faktiskt, om man ska vara krass. Samtidigt kan man ju fundera på följande; om Bent nu är en kunnig tränare - enligt artikelförfattaren - borde man då inte respektera åtminstone de tränare som har hans godkännande?

Samtidigt ser jag också problemet hon åsyftar på och jag som ju agerar som tränare utöver min roll som ryttare rannsakar nu mig själv och frågar - var finns mina hål och fallgropar?

"Många förknippar nu klassisk ridning med en viss sorts ridning och en viss sorts människor, vars ridning inte har den egentliga klass och suveränitet som ordet faktiskt innebär."

Ähum, nu lägger jag mig inte i facket för klassisk ridning i den gängse bemärkelsen, men tar ändå illa vid mig, vad hon säger här är att alla ni som säger er syssla med klassisk dressyr - ni suger! Det stör mig...

"t.o.m i Tyskland kan man se att den klassiska ridningen delat upp sig i två läger, där det ena förkroppsligar den kvalitet och perfektion som klassisk ridning innebär, och det andra lägret består av en grupp mindre kunniga fritidsryttare som leker med kläder, utrustning och ord, men representerar mindre god ridning."

Och här är det som får mig riktigt irriterad... Vad menar artikelförfattaren? Att de som sysslar med seriös klassisk dressyr håller inte på med sånt trams som att klä sig i historiska dräkter och annorlunda utrustning än gängse?

"Förhoppningsvis kommer mer kvalitativa tränare från den klassiska dressyren även till Sverige. Tränare som kan påverka och inspirera ryttare från tävlingsdressyren och även från fritidsscenen att ta del av den kunskap och kvalitet som ligger i den klassiska dressyren, och inte bländas negativt av det som idag i Sverige kallas för akademisk ridkonst"

Hoppas också att mer - eller snarare fler - kvalitativa tränare kommer till Sverige. Men vad i hela världen säger människan? Att de som sysslar med Akademisk Ridkonst står för ett bländverk? Nä, det tycker jag är väl magstarkt.

Jag förstår till viss del varifrån det här ifrågasättandet av AR kommit ifrån, och jag har väntat på det. Saken är den att det är många "gräsrötter" som rider AR, och som kommer ta lång tid på sig att utvecklas till den mer avancerade nivån, om än någonsin i somliga fall. Och det är klart, ser man på dessa ryttare med "prestationsögon" är det kanske inte mycket att hänga i julgranen. Men dessa ryttare är glada och lyckliga för de blir inte dömda enligt mallen "kommer ekipaget kunna lyckas på tävlingsbanan eller ej" som alltför ofta förekommer. De får finnas där, i sin egen rätt. Drömeleven för mig som tränare är talangfulla elever med bra hästar som själva driver sig framåt och där man som tränare är en samtalspartner. Men jag har mycket hellre en "gräsrot" på en "whatever" som kanske inte har talangen, men viljan att lära och ser vägen till lärdom som det stora målet, än talangelever med "idealhästen" som bara ser prestationen och slutmålet.

Vi kan hoppas att CD kan få skriva ett svar till denna insändare. :)

Jag har inte så mycket att tillägga just nu, alldeles för trött för att reta upp mig ;)

Jag tror också att det vis ser med orutinerade tränare är en "normal" utveckling. Behovet är så enormt stort att många kan få "sin chans" att bli tränare.

Det betyder nu inte att jag tycker att alla ryttare i Sverige som sysslar med AR eller klassisk dressyr ska sågas jämsmed fotknölarna...

Jag läste också artiklen ....och var tvungen att läsa den igen idag på morgonen. För att försöka förstå vad skribenten egentligen ville få sagt! Tycker att hon sågar AR tränare generellt...utom BB själv. Egentligen är det ett riktigt fult påhopp eller hur ? På alla som valt en alternativ väg att träna på och som tröttnat på alla dåliga "vanliga" självutnämda tränare som verkligen inte lär ut "bra" ridning. Har själv tränat för åtskilliga genom åren som jag nu i backspeglen blir rent mörkrädd av att tänka på....och många håller på fortfarande. Känns som om skribenten vill väcka debatt om en alternativ väg och det är ju bra men man behöver ju inte såga ALLA AR tränare utom BB. Jag undrar också om hon även menade de av BB utnämnda :confused: Sen finns det säkert åtskilliga som valt AR konceptet nu men som har erfarenhet och kunskap även inom "vanlig ridning" skall alla dessa också sågas som okunniga fritidsryttare ?? Känns inte som något meningsfullt inlägg i ett debattinlägg. Hoppas någon med tyngd typ CD besvarar detta...men det gör hon säkert.

Aker
PS Vill bara tillägga att den AR träning jag tagit del av är ganska snarlik den som lärs ut av "tunga tränarnamn" här i Sverige. Men hur många av oss vanliga hobbyryttare har tillgång till dessa tränare.....DS

Är det bara prenumeranter som har fått den ännu? Och vem har skrivit? Är det en artikel eller en insändare?

Det är så himla typiskt, att när jag efter 15 år med Ridsport tänkte att det står inget nytt iallafall - så kommer folk nästan efter varje nummer och vill diskutera något. Jag blir TVUNGEN att köpa. - Har Ridsport blivit bättre eller? Klart att det börjar ju bli lite konkurrens ifrån Hästfynd och andra....Så lite debatt måste väl till. Dom har ju släppt till plats för ryggar och rollkur etc, så det verkar ju som om klimatet är mer öppet./T_B

jag tycker att ridsport har blivit bättre bara de senaste 5 åren, mest pga att de har numera både artiklar, reportage, och debatt om nh, klassisk, avarter inom dressyren som bara för några år sedan ansågs som normalt... Det enda jag fattas är inom hoppningen som ingen nånsin säger nåt ont om. alla ponnyryttare har pessoa, eller skarpa bett, vilda stackars stressade ponnyer som bara ska hoppa inte lyssna..det tycker jag är tråkigt att man kräver en sak av storhäst, men en helt annan av ponny trots elitkategorier.

Men överlag blir jag väldigt glad när ridsport dyker ner i brevlådan. Prenumererar oxå på Hästfynd som ju har en helt annan vinkling :)

/jenny

Det enda jag fattas är inom hoppningen som ingen nånsin säger nåt ont om. alla ponnyryttare har pessoa, eller skarpa bett, vilda stackars stressade ponnyer som bara ska hoppa inte lyssna..

Nu är du ju inte bättre än artikeln som du fördömer.
:mad:

Självklart skulle det behövas en diskussion ang. hoppning i Sverige, men därifrån till att ALLA ponnyhoppryttare rider på pessoa och stressar sina ponnyer är steget långt...

Tänk dig för innan du uttalar dig !

bibban

Ett referat för er som ej läst artikeln:

Kopierar det jag skrev på mitt "hemma-forum" för dem som inte har Ridsport:

---------
Titel: Funderingar om den klassiska dressyren, mer lek än kvalitet i Sverige.

Författaren inleder med att haussa Tyskland som främsta dressyrland och ger exempel på hur tyska tävlingsryttare på senare tid har låtit sig inspireras av den klassiska dressyren. De har letat rätt på 'gamla beridare' från t ex Spanska ridskolan för att kombinera de klassiska idealen (bärighet, samling och perfektionism) med tävlingsdressyrens ideal.

I Sverige finns istället intresset hos fritidsryttaren "som tidigare inte funnit någon annan form av ridning som passat dem". Författaren menar på att kvaliteten på klassiska tränare och ryttare är väldigt låg och att våra 'tävlingsdressyrryttare i världsklass' står för bättre ideal och bättre ridning än dem.

Vidare skriver hon att den klassiska dressyren här i Sverige bara har influerats av några få tränare och att det har skapat en smal stig som är väldigt olik den i Tyskland breda väg där "tävlingsryttare går hand i hand med ryttare från den klassiska scenen".

I Sverige har den klassiska dressyren "möjliggjort för fritidsryttarna - som förut haft väligt lite insikt i korrekt träning och ridning - att rida övningar såsom öppna, sluta och piaff.". Sedan raljerar författaren över hur dessa fritidsryttare tjusats av redskap "såsom kandar, stång eller annorlunda utformade sadlar" och av att rida med tyglarna i en hand. Detta har enligt författaren skapat en McDonalds-effekt där "lösningar, redskap och idéer serveras snabbt till fritidsryttare som inte har så mycket tidigare kunskap att de kunna hantera detta."

I Tyskland har den klassiska dressyren en gedigen historia, ett gott samarbete med sporten och nivån är hög då de flesta av mästarna är tyskar och dem de hjälper är tyska toppryttare. I Sverige är istället den klassiska scenen "tvivelaktig" och här har "elever till elever" börjat undervisa. Författaren menar på att kunskapen och bakgrunden inte är tillräcklig utan vi rasar ner i hål och fallgropar förblindade av utrustningen och skolor [sic!] som fått "en viktigare roll än vad som kanske är menat". Vägen har alltså smalnat och nu förknippar många den klassiska dressyren med "en viss sorts ridning och en viss sorts människor, vars ridning inte har den egentlige klass och suveränitet som ordet faktiskt innebär."

Men även i Tyskland har den klassiska dressyrvärlden delat sig i två läger: Ett där den kvalitet och perfektion som den klassiska dressyren 'faktiskt' innebär förkroppsligas och ett där "mindre kunniga fritidsryttare" leker med kläder, utrusning och ord "men representerar en mindre god ridning".

Sedan avslutar författaren med att uttrycka sin förhoppning om att mer kvalitetativa tränare från den klassiska dressyren ska komma till Sverige för att inspirera tävlingsryttare och fritidsryttare [sic! igen] att ta del av den kunskap och kvalitetet som den klassiska dressyren innebär "och inte bländas negativt av det som i dag i Sverige kallas för akademisk ridkonst"

Författare: KK "med bakgrund och inblick i historia och utveckling, intresserad av utvecklingen inom dressyren i Sverige och Europa, samt berest pressmedarbetare"
---------

och mina personliga åsikter:

1) Artikeln var dåligt skriven - svårläst, otydlig och onyanserad.

2) Vad är egentligen en sk fritidsryttare för författaren? Är alla som inte tillhör 'tävlingsryttare av världsklass' fritidsryttare? Eller alla som inte tävlar? Eller menar författaren alla "icketänkande ryttare" som inte får till det bra, oavsett vad för sorts ridning de praktiskerar.

3) Vad f*n ska vi göra i Sverige som inte har samma dressyrhistoria som i Tyskland? Är det lika bra att vi slutar rida allihop alt flyttar ner till Tyskland?

4) Är det fritidsryttarnas fel att inte "våra dressyrryttare i världsklass" inte har fattat hur bra de skulle kunna bli om de också kombinerar den klassiska dressyren med de nya tävlingsidealen? Ligger det inte på deras ansvar att hänga med om de vill tillhöra eliten? Är man så dum att man tror att klassisk dressyr inte är mer än att sprätta runt i undertempo så tycker jag fasen att man får skylla sig själv!

5) Vad ger författaren rätt att dra alla i Sverige som låtit sig inspireras av den klassiska dressyren över en kam? Har hon sett *allt*? Hur vet hon så säkert att alla dessa fritidsryttare inte har någon bakgrundskunskap och att de bli serverade snabblösningar?

Näe, jag tycker att författaren är dåligt påläst när det gäller "fritidsryttarnas" tolkning av den klassiska världen och jag önskar att hon hade sett hur min "elev till en elev" utvecklar sina ekipage. De skulle aldrig haft möjligheten eller ens behövt ta hjälp av gamla beridare som Ernest Hoyos eller Arthur Kottas för att bli bättre ryttare, det räcker långt med en "elev till en elev".

Sedan håller jag med författaren i stort (tror jag): Jag hoppas också att svenska tävlingsryttare hittar tillbaks till bortglömda bitar i dressyren - men upprepar ändå; att är de så dumma att de inte ser vad det är som utvecklar sina tyska konkurrenter för att de har sett en dålig 'akademisk' uppvisning en gång (eller kanske har ett personligt horn i sidan till någon..) så får de faen skylla sig själva!

Re: och mina personliga åsikter:

*hear hear*

Du lyckades sätta på pränt vad jag tänkt men inte fått till ord. Tack för det!

Re: och mina personliga åsikter:

Hej!
Jag tycker du borde skicka in detta till Ridsport som ett ifrågasättande av artikeln. Då kan oxå artikelns författare förtydliga och förklara de många oklarheter hon satt på pränt.

Ähhhum, Det var inte avelsnumret utan det var "riktiga" Ridsport som kom igår för dom som tänkt köpa den, så dom inte köper fel nummer.

Jag håller faktiskt med debattskribenten om mycket i den där artikeln, men jag tycker samtidigt den var svårtolkad man fick liksom känslan att hon inte visste riktigt vilket ben hon skulle stå på i den frågan.

Sedan tycker jag det är synd att hon likställer fritidsryttaren som dåliga ryttare bara för att dom inte tävlar.

Sedan är ju tränarfrågan ett stort problem , men det gäller ju inte bara för AR tränare utan även för "vanliga" tränare oxå.
Det finns helt enkelt för få dåliga tränare i Sverige och dom som är bra är fullbokade sedan länge tillbaka, det finns inte en chans för dom flesta att faktiskt komma till en bra tränare så man kan ju undra hur ryttarna skall bli bättre när inte ens tränarna är bra :confused:

Det finns stora brister i den vanliga tränarutbildningen (C-A-tränarutbildningen).
Hade Ridsportförbundet haft vett att ha BRA tränare som utbildade dessa blivande tränare hade vi inte haft detta problemet i Sverige idag för dom flesta som sökt sig någonannanstans tex till AR har ju börjat i den "vanliga" ridskolan eller hos den "vanliga " dressyrtränaren.

Sedan är det ju positivt att det finns framgångsrika dressyrryttare i världseliten som använder sig av den "klassiska" läran för att få bättre form och bärighet. (vilket var omöjligt att göra enligt vissa).

Sedan kan man ju undra som någon annan här sa, Alla dom som inte är bra ryttare för tillfället skall inte dom få rida "klassisk dressyr" bara för att dom inte når upp till standarden som klassisk dressyr står för??

Eller dom kanske fortfarande skall stanna kvar i modern dressyr där deras dåliga standard hör hemma, eller vad menar hon :angel:

samtidigt tycker jag väl inte de tyska dressyrryttarna egentligen rider så värst klassiskt?

Nja nu var det inte det Tyska landslaget som togs upp för jag tycker inte heller dom rider värst klassiskt.

Det är Balkenhol som försöker introducera begreppet men det är bara Nadine Capellman som tränar för honom av Tyskarna i landslaget, Han tränar ju även Amerikanarna som på 10 år har gått från ingenting till lagsilver vid senaste VM samt dom maximala 3 individuella finalisterna vid samma mästerskap.

Det är många tyska ryttare som använder sig av konceptet, den ryttare som togs upp som exempel var ju Lisa Wilcox som är gift med en överberidare på Spanska Ridskolan, hon är ju visserligen Amerikan men bor i Tyskland.

hoppningen ifrågasätts, inte

nästan alla. :)

här generaliseras det förstår du.
tanken var nog mera att de som ska vara duktigast (de som har bild i ridsport) att de respresenterar en kategori ryttare som inte i samspel med sin ponny väljer utrustning utan för att kunna hålla sig kvar, styra och vinna=få bild i ridsport.

jag har själv varit en av de vinnande ponnyekipagen på alla dessa tävlingar jag åkte på när jag var liten och jag vet att alla älskar sina hästar men tänker i vinnarbanor och ser upp till de andra med mera utrustning etc.
Mest utrustningen på hästen vinner.
"det var bättre förr" nä...
fast jag undrar en grej, dessa hoppbröstor, vem kom på det? när jag tävlade 80 talet/90 talet så fanns inte hoppbröstan :) Nu har alla det. vad är den till för? har ponnyerna fått smalare mage/rygg, bakdel nu än för 10 år sedan bara? är sadeln ens rätt utprovad om den glider runt som jag förmodar att bröstan ska förhindra.

mitt sista inlägg förresten i detta ämnet då det börjar bli fel forum för ämnet.

diskussionerna hittills om själva grundinlägget har varit mycket bra. ris o ros. åt skribenten.

/j

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: valy
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 215
Senast: Unhappy
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 873
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar