Avelskunniga på buke

Sv: Avelskunniga på buke

jassåååå där ser man var ganska säker att Calido hade 3*Cottage Son xx i sig

Hittar Cottage Son xx gånger 4 och Corde gånger 3, men hingstlinjen är Corde.
Cottage Son xx är ju av förklarliga själ ganska långt bak i stammen. Hos just Calido är ju anars dubbleringen av Roman i 3:je led en annan finess.

där ser man.. hur avgör du vilken av C-linjerna som gäller för hingsten? då t.ex Calido har båda linjerna i sig, är det den som kommer längst bak i härstamningen?

Senast ändrad:

där ser man.. hur avgör du vilken av C-linjerna som gäller för hingsten? då t.ex Calido har båda linjerna i sig, är det den som kommer längst bak i härstamningen?

Du tittar på faderslinjen alltså högst upp i en traditionellt skriven stamtavla.
Möderne linjen är längst ner, alltså mor, mormor, momorsmor osv

Titta här på Calido I som ett exempel
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=417&maxniveau=6

Blupsidan har samma system, liksom allbreed, men alla sidor har också sina problem med fullständighet och korrektheten i uppgifterna, så man för väga det hela mot vartannat.

kl

Kollade i lite hingstkataloger nu em och då hittar en hingst som heter Cuper, han hade ganska mycket C i sin stamtavla. Men de kanske skulle bli för mycket av Ladykiller xx om jag tex skulle välja honom? Ska suga i mig av all info och lära mig:) Men det är lite svårt då dom flesta C hingstar är hopphingstar. Försökte googla lite på Come Back II men han verkar inte vara godk i sverige?

Jag kanske är helt bakom flötet :/

Come Back II är en fantastisk hingst men har inte varit verksam här på länge, inte så det funkat för allmänheten iaf.

Gillar du Cuper skulle det säkert funka, det är helt vanligt i Holstein att de har Corde och Ladykiller om vartannat hej vilt, och det funkar uppenbarligen mycket bra. Ev fölunge skulle få Ladykiller 3*4, alltså tre gånger i fjärdeled.

Hör kan du knappa in sto och hingst och "testpara"

http://www.paardenfokken.nl/virtualpedigree.php

Annars så är följande C-hingstar fria fr Ladykiller (i de absolut första leden iaf):

-Bravour
-Callahan
-Charming Boy
-Conte Bellini
-Contant Q

Tänkte inte på att du kanske inte fattar vilka jag menar :o är van vid att alla vet.
Men ger dig en stund att tänka ut det,om det hjälper så har jag betäckt med en annan Ladykiller fri bror :idea:

Hojta till när du löst dagens gåta eller om inte..............troligen får du hjälp av någon som tycker att du inte kan tänka själv ;)

Senast ändrad:

Måste säga att jag blev väldigt förtjust i Charming Boy när jag såg han på visningen i måndags!

Han hade en otroligt trevlig uppsyn och härlig inställning. Dessutom rörde han sig riktigt bra, om jag skulle få för mig att använda en hopphingst stående i Sverige så hade hon han varit mitt första alternativ!

Hade jag varit i dina kläder, hade jag vänt mig till Holstein Verbandet i Tyskland, och pratat med avelsledaren, du behöver inte ringa men ett e-mail kan du skicka, fråga kostar inget.
Avelsfolket i deras Verband, vet med stor säkerhet vilken linje som skulle passa.:)

Måste säga att jag blev väldigt förtjust i Charming Boy när jag såg han på visningen i måndags!

Han hade en otroligt trevlig uppsyn och härlig inställning. Dessutom rörde han sig riktigt bra, om jag skulle få för mig att använda en hopphingst stående i Sverige så hade hon han varit mitt första alternativ!

Jag såg också Charming Boy och jag instämmer i vad QuickStar säger. En jättefin hingst som såg ut att ha kapacitet och hoppade bäst av de hästar Flyinge visade (tycker jag)

Ja jag kollade på honom på flyinges hemsida igår och gillade honom skarpt. Kul att höra vad ni som sett honom live tycker:) Men vad tror ni om han Connassieur(stavning?)? Skulle han kunna passa tro?

Dobbis: Jag får nog vänta tills någon annan tycker att jag inte kan tänka själv:D :/

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka