Sv: Avelsförsäkring eller foster/föl försäkrning?
Fast det beror ju på vilka villkor försäkringsbolaget har. If som jag har har tex enbart självrisk på vetvård (max 50 000:-) men har man dubbel vetvård (100 000:-) så är det självrisk + 20% från första kronan. Det måste bli rätt dyra skador för att det ska löna sig med så hög vetvård.
Sto + föl på djursjukhuset kostar MULTUM. Tyvärr. Första dygnet går oftast lös på mer än 25 000 kr. Då har oftast distriktsvet varit ute och det gått tusenlappar där med osv.
Så fort det tas in på djursjukhus och är vårdkrävande så skenar prislappen. Och under fölsäsong så står det tyvärr rätt många fölingar med mamma inne på djursjukhusen runtom i landet. När det går snett med nyfödda föl går det snabbt utför.
VIKTIGT att inte glömma är att MAMMAN kan drabbas av vanliga skador, hältor osv som inte är så kostsamma, men som gör att när fölet föds så är 20 000 av de 50 000 kr 'borta' redan, och då har man 30 000 kr kvar. Och om fölis då måste stå på djursjukhuset, ja då blir det svettigt.
Sen kan man givetvis känna att man i ett sådant läge hellre väljer ta bort fölet.
Mn rent generellt, så en sak har jag lärt mig genom åren, och det är att det inte bara är allvarliga, livshotande saker som kan bli jättedyra. En lednära sårskada på en tvååring. Klinik och de höll henne för observation något dygn, fick låggradig feber och de höll henne totalt 5 dagar för observation. Det var aldrig ens i närheten av fara för livet (men kunde blivit med infektion i leden) - men den räkningen var för många år sedan 15 000 kr.
En pinne intrampad i en hov med infektion och lite komplikationer, 10 år sedan. Notan från djursjukhuset var 16 000 kr, och totalsumman innan allt var klart (gipsbyten, återkontroller, röntgen, sjukbeslag etc) var närmare 40 K än 30 K. Utspritt över flera månader såklart, men det belastar ju försäkringen.
Så, det behöver inte vara livshotande för att bli dyrt, och man måste akta sig för att tänka i termen 'en skada i taget'. En vetvård på 50 K räcker långt när det handlar om okomplicerad kolik, en sårskada, en kotledsinflammation. Men om DET hänt, och det SEN behövs buköppnad, eller läggas in på djursjukhus på jourtid - ja då räcker inte pengarna om det händer samma år.
Och som sagt, sjuka föl är ofta väldigt vårdkrävande oavsett om det är hemma i stallet eller på klinik/sjukhus, och det är nästan skrämmande hur snabbt pengarna flyger. Har man då 50 så kan det räcka, men har man förbrukat 20 av de 50 blir det tight.
Så där är ett läge jag tveklöst anser att höj upp vetvården på stoet så långt det går. För stoets försäjring täcker fölet första tiden. Och om fölet föds sjukt så är det inte mycket hjälp att man kan försäkra fölet självständigt från 2 dygn, för är det sjukt när försäkringen tecknas kommer försäkringen inte gälla den sjukdomen..