Avelsbedömning - PRE: fråga...

Siggelina

Trådstartare
Hej!

Ni som har PRE och har låtit avesvärdera era hästar...visst är det så att domaren alltid är från Spanien - eller åtminstone utbildad och godkänd av någon form av spansk rasförening? Det är väl det som krävs för att få döma, har jag förstått rätt då? Det duger inte med någon som bara är godkänd av Sv. hästavelsförbundet?

Frågar eftersom jag håller på att fila på en artikel i ämnet. Hoppas någon är "haj" på det här och kan svara!

Sv: Avelsbedömning - PRE: fråga...

Nej, ingen från Spanien dömer PRE-hästarna vid svensk avelsvärdering. Det är domare från SH.
Om det är den spanska avelsgodkännandet du menar så är det spanska "domare" där. Fast det är inga rasdomare. Det spanska basavelsgodkännandet är VÄLDIGT okomplicerat, så de sänder en delegat från avelsorganisationen som mäter och tittar på hästarna. Det görs oftast i ett stall eller på en gårdsplan. Som sagt väldigt enkelt och ca 95 % av alla hästar passerar.

Sv: Avelsbedömning - PRE: fråga...

Ah - OK: tack!

Vilken tur att jag frågade då - för då hade jag missuppfattat det hela.

Jag tycker ofta att jag sett spansk-klingande namn när jag skummat igenom olika resultat i PRE-sammanhang. Det var väl därför jag fick för mig att det brukade gå till på annat sätt.

En annan fundering; PRE's lär ju ska finnas mer eller mindre i två "varianter" (nåja, lite överdrivet kanske) - en mer gammaldags och klassisk modell och en lite mer modern häst som kanske stämmer bättre in på dagens ideal om hur en dressyrhäst ska se ut. Tycker du att dessa båda verkar bedömas ungefär lika här i Sverige, eller kan man se att domarna verkar föredra den ena typen framför den andra mer tydligt än vad som kanske sker längre söderut i europa (tänker mest på att vi här uppe i norr inte haft någon obruten tradition av klassisk ridning i större skala)?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund

Hästrelaterat

Tillbaka