Avels mål

saraaandersson

Trådstartare
Vad har du för mål med din avel?

Jag själv har inget eget sto men funderar på att låna ett sto som jag tävlat förut och ta ett föl på henne. Skulle vara roligt att höra vad ni har för mål med eran avel. :) Skriv gärna ras på hästen också!

Jag själv skulle ha som mål att få fram en häst med god exteriör, bra grund gångarter och ett trevligt och "lätt" lynne! Helst vackra och flotta rörelser också! att avla fram en "bra" sport häst helt enkelt, då jag själv tävlar mycket!

Sv: Avels mål

Mitt avelsmål är att få fram trevliga, lätthanterade hästar med god exteriör och bra gångarter som även kan hoppa så att man ska kunna rida fälttävlan med dem.
Jag avlar svenska halvblod.

mitt mål är att få fram trevliga individer som har "det" för att bli riktigt bra dressyrhästar. Bra typ, bra exteriör, bra ben och bra gångarter! Det skall helst vara ridbara också ;)

okej :D verkar faktiskt som om våra avels mål är ganska lika, även om vi har olika raser och olika disipliner.

Och jag föder upp Morganhästar med ambitionen att sträva efter en särdeles god rastyp, tre lätta, luftiga och välbalanserade gångarter, samt det där underbara temperamentet som rasen är välkänd för. Vi vill att våra hästar ska ha förutsättningar för att komma högt i klasserna, oavsett vilken disciplin man väljer att inrikta sig på. Hästen ska ha grundkapaciteten, resten är upp till ryttaren..

Mitt mål med aveln är få fram individer med gott temperament och god ridbarhet som är tänkta att bli så högpresterande som det bara går. Jag vill inte ge avkall på varken exteriör eller bra höjd men ibland kan någon hingst verka ha ett lite oädelt huvud eller kanske lite för liten. Tja, någonting som inte verkat helt ultimat, så är det jämt nästan, men sen har den en 10:a på ridbarheten och då vet ni, då kör jag nog på! Det väger mycket tungt för mig. Ston som jag inte gillar att jobba med, de går heller inte till aveln, that´s it!
Själv är jag mycket försiktig med att använda unga obeprövade hingstar men det händer, just nu en på G. Det är ju lite riskabelt med tanke på att man inte vet så mycket om deras temperament och nedärvning av detta. Ridbarheten var 9-10 så jag gamblade & körde på ;)

Mina avelsmål är att få fram en bra exteriört och rastypisk häst som ska kunna hanteras av alla och bra användarbarhet. Alltså snälla, bra, trevliga individer som går att använda till det dom ska kunna användas till, dvs körning i mitt fall och kunna köras av i stort sett alla, nybörjare, som proffs.

Jag håller på med Ardenner

Inom Haflinger har jag inte såna mål ännu, jag kan för lite om dom ännu, men det blir nog samma mål som Ardennern.:)

Mitt mål är att avla fram prestationshästar, tävlingsindivider med kapacitet att gå de största klasserna, just nu i hoppning med nuvarande avelssto:) Sen för att sätta målen extra högt så ser jag gärna att avkommorna har en snygg sida och bra grundgångarter också.

Jag avlar halvblod.

Jag har betäckt mitt sto och det blir mitt första föl. Jag har länge velat bli uppfödare i liten skala, dvs ha ett sto jag betäcker då och då.
Målet med denna avkomma är att jag ska behålla den om den temperamentsmässigt och storleksmässigt kommer passa mig.

Mitt avelsmål är att få fram trevliga, lättridna, hållbara hästar med ok gång för att kunna tävla och vinna lätt klass dressyr (tom LA) samt kunna tävla och vinna lätt klass hoppning (tom 1,20). Jag vill få fram hästar som kan ridas av gräsrötter som mig, alltså ryttare som vill ha kul med sin häst och ha glädje av träning och tävling tom de nivåer jag nämnde. Jag avlar mest mot hoppning, har valt hopphingst och kommer fortsätta göra det. Det för att jag oftast tycker hopphästar har ett mer okomplicerat temperament än dressyrhästar, och temperamentet är av mycket stor vikt för mig! Jag väljer hopphingst med bra gång och klass I exteriört.

Jag avlar svenska halvblod, mitt sto är en Brandenburger som tävlat tom 1,30 med massor av vinster tom 1,20. Jag skulle aldrig avla på ett sto som inte håller för träning och tävling. Givetvis så skulle jag kunna avla på ett tränat och tävlat sto som inte kan ridas pga förvärvad skada, tex spark.

Mina uppfödningar hoppas jag kunna vara av sådan vettig typ att de skulle kunna användas av ridskolor också, men det är inget direkt avelsmål.
Däremot är det en biprodukt om jag mot förmodan skulle stå där med en ny Butterfly Flip eller Mynta! ;)

Senast ändrad:

Jag tror många säger "få fram tävlingshästar med internationell kapacitet osv" när de egentligen menar:

"Jag avlar på min stissiga märr som jag inte vågar rida längre, så jag inte behöver ha dåligt samvete och tusen bortförklaringar till varför jag inte rider".

Syftar du på några av inläggen här? Det är väl jättebra att ha höga mål om man vill föra aveln framåt. Men tycker mig inte se i några av inläggen att "många" verkar tro att det ska få fram topphästar på sitt stissiga sto de ej klarar av att rida. Sen så finns det ju såklart en del som gör det, men tycker inte man ska generellisera det.

/Maria

nrr precis. Bamora är precis så man vill att en topphäst skall vara. Under ridning känlig, alert, reaktiv. Annars kan ett litet barn leda henne o pilla på henne överallt o Bamora bara älskar det! Jag ser inget fel i att avla på såna hästar? Däremot ska man kanske inte lägga vad som helst på henne, men de gäller ju alla andra ston med!

Jag har inte kokat ihop mitt avelsmål till någon intelligent mening. Men det är något med att jag vill avla fram en häst som jag själv skulle vilja hålla på med, med bra temperament och talang nog att vara bra nog fö de flesta. Jag är mest intesserad av dressyr men de flesta av oss har bara en häst och det är roligt att kunna använda hästen till så mycket som möjligt. Avel på sunda individer är superviktigt! Typmässigt föredrar jag mer den mäktiga typen av hästar än den hyperädla. Jag tycker om utrycksfulla rörelser men anser att det kommer med ridningen och utbildningen, behöver inte vara flashigast som unghäst men hästen ska röra sig genom hela kroppen. Absolut viktigast för mig är elasticitet, bakbensmekanik och balans.

Kanske skulle det vara något i stil med:
"En trevlig, mångsidig, arbetssvillig häst, som är snygg och sund med elasticitet, bakbensmekanik och balans."

Trist bara att jag verkar få lägga aveln på hyllan. Jag visste att marknaden var kass men troligen är det en dålig kombination att vara en dållig säljare och ha en kass marknad. ;)

Är nyfiken på hur man vill att en Topphäst skall vara .

Skulle gärna vilja se en video på henne ?

Mia

sök på youtube! dessvärre tycker jag inte att hon är till sin rätta på nån video. Den jag la ut sist är dock bäst.

Det jag menar är vad jag märkt.
Folk köper en dyr ridhäst. (råkar vara ett sto).
Sen törs de inte rida, och vips så gör de om stoet till fölmärr.

Jag syftar inte på några särskilda personer på buke.

Så tror jag ofta det är!

kl
Mitt eget avelsmål är att få fram schyssta individer som är hållbara och friska i kropp och knopp, gärna ha kapacitet för msv i någon gren och helst vara gula :)

Ja givetvis är det även så. det ser man ju även inte allt för sällan här på buke när trådar startas. Jag tänkte mer på om du syftade på svaren som givits i denna tråd, då hade jag blivit förvånad då jag själv fick intrycket av att de flesta svar var ganska genomtänkta. :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka