Avel & Uppfödargrupp

Casper

Trådstartare
Hejsan!

Fick papper nu om växjö utställningen och på den ena hunden står det att hon kan delta i både avel samt uppfödargrupp och min unghundstik står det bara avelsgrupp.

Vad betyder detta? Vore tacksam för en förklaring då jag har mkt kvar att lära märker ja:angel:
 
Sv: Avel & Uppfödargrupp

Avelsgrupp innebär att din hunds mamma är anmäld, samt tre andra avkommor efter henne förutom din. Då anmäls man automatiskt till avelsgrupp, där tiken och hennes fyra avkommor visas upp och enhetligheten och sånt bedöms.

Uppfödargruppen består av fyra hundar uppfödda av samma uppfödare, ungefär samma som ovan bedöms.
 
Sv: Avel & Uppfödargrupp

jag har mkt svårt att tro att mamman skulle vara anmäld men kan mkt väl tänka mig att det är pappan som är anmäld, kan det vara pappan istället för mamman till min hund som är anmäld?
För övrigt tackar jag för svaret!
 
Sv: Avel & Uppfödargrupp

Ah, right! Det har du alldeles rätt i att det kan vara. Tiken eller hanen tävlar med fyra av sina avkommor :) My bad.
 
Sv: Avel & Uppfödargrupp

Märk väl att du som utställare måste ställa upp i avelsgrupp eller uppfödargrupp, eller du måste inte, men din hund... du får inte neka att hunden går i gruppen.
 
Sv: Avel & Uppfödargrupp

ok.. varför måste jag det? jag har inte blivit tillfrågad någonstans? det stod bara i mitt papper att jag kan behöva gå upp i det? måste inte isåfall uppfödaren ringa mig eller ngt o berätta det?:confused:

Hmm.. vilken djungel:p
 
Sv: Avel & Uppfödargrupp

Uppfödaren eller mamma-/pappaägaren brukar bestämma det på plats beroende på hur bra det har gått för hundarna individuellt.

Du är alltså tvingad till att låna ut din hund för ändamålet om du ställt din hund på utställningen, däremot måste du inte stanna själv om du inte vill. Då måste uppfödaren eller mamma-/pappaägaren se till att din hund leveras hem till dig utan någon kostnad för din del.

Avelsgrupp är alltså en grupp med hel och/eller halvsyskon samt deras gemensamma förälder, och uppfödargruppgrupp är hundar uppfödda på samma kennel. I den första bedöms hanen/tikens nedärvningsförmåga, i den andra kennelns kvalité.
 
Sv: Avel & Uppfödargrupp

bra svarat :bow: Bättre beskrivet än så går det inta att få
 
Sv: Avel & Uppfödargrupp

Fast vad kan egentligen hända om ägaren tar med hunden och åker hem?
Har diskuterat detta förut med andra hundägare, och jag stannar ju gärna och visar mina hundar om uppfödaren vill ha med dom.
Men som sagt, vad skulle hända om jag avstod? Någon som vet?
Hunden är ju ändå min och jag har ju rätt att göra vad jag vill med den.
 
Sv: Avel & Uppfödargrupp

Misstänker att man kan råka ut för sanktioner från SKK om man anmäls. Eftersom man inte följt tävlingsreglementet om man vägrar har ju SKK möjlighet att ge påföljder. Skulle dock inte tro att det är alltför många som vill anmäla ägaren, även om man missar ett deltagande.
 
Sv: Avel & Uppfödargrupp

Jag kan ju i vilket ögonblick som helst dra min hund. Varför skulle jag få dra den från uppfödargrupp?? Jag kan ju annars stå utanför ringen med min hund men inte gå in för det...
 
Sv: Avel & Uppfödargrupp

Jag kan ju i vilket ögonblick som helst dra min hund. Varför skulle jag få dra den från uppfödargrupp?? Jag kan ju annars stå utanför ringen med min hund men inte gå in för det...

Antar att du menar "inte dra".

Därför att det är uppfödaren resp. tik-/hanhundsägaren som förfogar över hundens vara eller icke vara med i avels- och uppfödargrupp.

Åtminstone var det så förut. I de nya reglerna står det "Det tillhör god kynologisk sed att delta med sin hund i ...." Jag antar då att efter årskiftet inte är obligatoriskt att vara med längre. I praktiken spelar det nog ingen roll. Jag har svårt att tänka mig att någon skulle tvinga någon med hjälp av reglementet. De som kan tänka sig att tvinga sina valpköpare kör nog med mer direkta tumskruvar...
 
Sv: Avel & Uppfödargrupp

Självklart menade jag inte dra!!

Då måste jag läsa vad det står nu innan ändringarna då... Står det uttryckligen att man måste vara med eller vad??
 
Sv: Avel & Uppfödargrupp

Självklart menade jag inte dra!!

Då måste jag läsa vad det står nu innan ändringarna då... Står det uttryckligen att man måste vara med eller vad??

Japp, nu står det:

Utställare är skyldig att med sin hund delta i avelsklass om detta begärs av ägare till avelshund/avelstik.

Repektive:

Utställare är skyldig att med sin hund delta i uppfödarklass om detta begärs av uppfödaren.

Finns att läsa på SKKs hemsida under
verksamhet
regelverk
prov & tävlingar
utställning & championatsbestämmelser (nuvarande och nya)
paragraf 38 och 39 i nuvarande
paragraf 39 och 40 i nya
 
Sv: Avel & Uppfödargrupp

Å f*n... Det händer säkert varannan gång jag sitter ring.sekr. att någon åker hem och gruppen blir inställd. Oftast är det ju sådana som är dit "tvingade" och vill åka hem så fort som möjligt...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Acto
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 001
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 186
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 942
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp