Avel säsong?

När stoet brunstar och du anser tiden lagom för att få föl om ca 11 månader. Jätteolika beroende på ras, var du bor samt vilka ösnkemål du har som uppfödare på när du vill fölet ska komma.
Travhästar brukar allmänt betäckas före halvblod eftersom de bör vara tidiga på säsongen och väl förberedda för start - gärna redan som 2-åringar.
Halvblod brukar man nog gärna försöka passa in fölen till första gräset ungefär (olika beroende på landsända).
Generell tycker jag det verkar som att t ex islandshästar och ponnyer är lite senare - stämmer inte det?
Dvs för vissa redan i mars/april, men de allra flesta ston betäcks nog i maj skulle jag gissa. En del är senare pga sena fölningar.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
845
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 260
Senast: Willys
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 359
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Beslutet att ta in Tactical Landing i fransk avel har hyllats av många. Supertränaren Jean-Michel Bazire är dock av motsatt åsikt. –...
Svar
0
· Visningar
98
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama