Avel på varmblods travare, som ridhäst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lola_97
  • Startdatum Startdatum
L

Lola_97

Jag har för mig att jag läst någonstanns att det finns en ras som travaren kan korsas med så att avkomman blir en speciell hästras :confused:
Stämmer det?

Är det någon som vet vilken ras det är? Är lite inne på spåret att de antingen är tennessee walking horse eller american saddlebred :confused:
Vad blir det utan korsningen. Vad kallas den?

Nu vill jag inte ha nåt prat om att man inte ska korsa travare med ridhästar utan jag vill endast ha svar på min fråga :)

Vet inte om det här är vad du tänkte på, men man brukar kalla korsning arab-travarare för tarab...

Nää...det är inte det! Och tarab är väl i alla fall ingen ras :crazy:

Rasen man korsar med är nog från USA. Den amerikanska travaren används ju även där som ridhäst och man korsar den med en ridhästras så det blir når speciellt :smirk:

Ähh...jag kanske är helt ute och cyklar :crazy:

Brukar? Det ar isolde har pa forumet som dopt sin korsning arab/travare till trarab och det har spritt sig som en lopeld ;) :D

Nej, inte trarab utan tarab! Och det är inte isolde som myntat det, även om hon kanske myntat sitt eget. Tarab var det länge sen jag hörde...

Korsningar över lag brukar väl inte kallas raser oavsett vad de namnges som. Tex schabrador kallar man ju korsningen schäfer-labrador!

Oavsett vilken ras du korsar travaren med så blir det ingen egen ras, men den kallas säkert nånting. I USA är de ju galna i att starta "ras"föreningar, oavsett korsning, och kallar dem för ras. Förstår du vad jag menar? Vare sig det är hästar eller hundar...

Den franska rasen Selle Francais har ju en hel del travare inkorsad, den framgångsrika hopparen Galoubet a Maleson som är far till flera bra hoppare, hade ju travarmor.

Varmblodsraser som vårt svenska halvblod tex har ju öppen stambok. Och det var inte travarblod i årdror som diskuterades utan om det finns travkorsningar som ses som en egen ras. En Selle Francais MÅSTE inte ha travarblod

Jaså? Det har jag aldrig hört :D

Isoldes häst (som hon döpt till trarab) är ju 12 år gammal om jag inte minns fel...Så det var ju inte igår heller. ;)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 883
Senast: tanten
·
Avel Ja som rubriken lyder... Det här är helt för min egen del, jag avlar inte själv och har inte tankar på det så allt som skrivs här är...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 770
Senast: Molin
·
Hästmänniskan Jag känner att bara måste få skriva av mig lite ang. en fruktansvärd grej! Jag ska försöka göra det så kortfattat jag kan. Jag hade...
Svar
15
· Visningar
3 258
Senast: Nea86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka