Avel på sto utan stam. tillåtet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Spirit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 483

Spirit

Trådstartare
Jag bedriver inte avel själv på något sätt. Men har nu en mindre lite betydande fråga via en diskussion med en vän som bedriver avel på hobbybasis. Där vi står med ett ben i varje läger.

Ett halvblodssto som inte har någon stam, kan man betäcka henne med en godkänd hingst av antingen samma ras eller annan ras & få godkända papper på avkomman?
Eller hur kommer den att registreras?

Stoet har pass & är typad men har ingen stam.

Tacksam för svar.
Spirit

Sv: Avel på sto utan stam. tillåtet?

Den får grå papper om man använder en godkänd hingst. Dvs. den får inte vara med på 3-årstester och sådant och avkommor efter den får inte gröna papper förrän det gått 3 generationer med godkända hingstar i stammen.

Mitt sto har ingen stam, nu är det iof en Irländsk häst som presterat mkt bra på tävlingsbanorna.

Jag anser inte att stammen är det viktigaste utan individen

Om du betäcker henne med en welsh hingst oavsett katergori kan du registerera avkomman som welshpartbreed och får då tillgång till welshföreningens arrangemang.

Att få avkommor som kan medverka på halvblodens arrangemang så som treårstest osv går inte då stoet inte har känd stam. möjligtvis kan du vara med utom tävlan i mån av plats.

Tack för era svar. Då hade jag rätt.
Misstänkte att dom blev reggade men med grå papper & va utanför 3 års testet.
Min vän påstod att dom var kvalificerade & fick full stam om man betäckte med godkänd hingst.

KL
Självklart har ett bra sto ingen stam, man måste se till individen. Hellre trevlig häst utan stam än en mindre trevlig individ med superstam.

Man lär sig lite genom att läsa diverse hästtidningar ;)

Betäcker man med PRE så har jag för mig att man reggar dom som i en speciell stambok.

Har inte riktigt koll, har teflonminne tyvärr.. :crazy:
Men tack för infon

Hur är det då om stoet som får föl är efter en godkänd hingst, men hennes moder är efter okänd härstamning? Jag har betäckt mitt sto, hon just efter en godkänd hingst, men modern är okänd. Vad gäller då med fölets papper?

Senast ändrad av en moderator:

Det blir grå papper o avkomman kan inte deltaga i 3 årstest, måste vara minst 3 generationer känd stam bakom.

Jag håller på med shettisar o där måste det vara minst 3 generationer stamboksförda ston bakom en hingst om den skall kunna godkännas för avel.

Jag är dåligt insatt med det Svenska Warmblodet

Ja, min fråga gällde just ett halvblodssto, hon är efter en svensk hingst imorterad till Danmark. Samma regler gäller säkert som för shettisar. Så mitt stos avkomma räknas då som generation ett av tre?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 056
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 525
Senast: Marty
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 275
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka