Avel på min hund(väldig blandras) med en Ovtjarka

Em3li3

Trådstartare
Hejsan!
Jag satte ut min han hund på avels annons förra veckan tror jag att det var.
Nu har jag fått svar av ett jätte trevligt par och deras tik är Ovtjarka/schäfer blandning.
Min hund är helt toppen, han har aldrig visat en tendens till aggressivitet eller ens skällt åt någon och han är inte vaktig utan åt andra hållet, han skulle kunna be alla som går förbi att stanna och helst lägga sig ner bredvid honom och mysa ett tag för att sen gå vidare.
Jag har med honom överallt, vart jag än är och vart jag än ska så är han med.
Men nu när jag har läst om Ovtjarkan så tycker jag det låter farligt att ens låta deras hund möta min hund, för jag vill faktiskt ha honom vid livet ett tag till;)

Alla i den rasen kanske inte är aggressiv men som jag har läst så är det en väldigt vaktig ras och som grädde på moset är det schäfer i henne med.
Tycker ni att det låter som en dum idé att para en sån lugn och sansad hund med en ovtjarka/schäfer?
Min hund är en blandning mellan : Alaskan husky, Sibirien husky, border collie, dalmatin, springe spaniel, cocker spaniel, rysk lajka och labrador och han är 2 år och deras tik var 4.

Tacksam för så många vettiga svar som jag kan få!
Min hund är en väldig massa raser men han är världens bästa!
Inga elaka kommentarer om honom tack.
 
Sv: Avel på min hund(väldig blandras) med en Ovtjarka

Jag tycker inte att du ska avla på din hund alls utan njuta av att han är så perfekt bara.
 
Sv: Avel på min hund(väldig blandras) med en Ovtjarka

Tack för den snälla kommentaren, han är helt fantastisk. Folk som är hund rädd till och med vågar klappa honom och mysa.
Han är ISBLÅA ögon så han ser ganska hemsk/elak ut.
Men eftesom han inte är så på flugen så får man komma fram till honom och hälsa så dom som är hundrädda är inte längre rädd när dom klappat honom" iallafall inte för honom"
TAcktack
 
Sv: Avel på min hund(väldig blandras) med en Ovtjarka

Ja, det är en dum idé låta din hane para den tiken. Jag säger som TinyWiny, njut av din härliga kompis! Om du läser på blocket finns det mängder av söta blandraser som har svårt att hitta hem. Inget illa menat om din hund, han är säkert rar och trevlig på alla de vis. Men inte passande för avel.

:laugh:
 
Sv: Avel på min hund(väldig blandras) med en Ovtjarka

Frittepower- hur menar du med blocket? :)
Jag tänkte endast avla honom en gång innan kastrering och se vad det blev för valp. men jag skulle ju helst se att tiken jag para honom med var någon/några av raserna det var i honom. Eller är det kanske dumt?
Tack för svar
 
Sv: Avel på min hund(väldig blandras) med en Ovtjarka

Jag tycker inte heller du ska avla på din hund, njut av att han är så fin och bra som han är istället. Eftersom han har så många raser i sig kan valparna bli precis hur som helst, allt ifrån små gulliga ulltussar till stora agressiva "monster", man kan aldrig veta. Och det är väl inte värt att riskera? :)
 
Sv: Avel på min hund(väldig blandras) med en Ovtjarka

Frittepower- hur menar du med blocket? :)
Jag tänkte endast avla honom en gång innan kastrering och se vad det blev för valp. men jag skulle ju helst se att tiken jag para honom med var någon/några av raserna det var i honom. Eller är det kanske dumt?
Tack för svar

På annonshemsidan blocket.se finns det MÄNGDER av hundar till salu. Kolla på de annonserna och se vad det är för hundar som säljs samt varför de säljs.

Du säger att du vill se "vad det blir för valp". Är det inte bättre att läsa lite om genetik för att ha en aning om hur valpARNA kan tänkas bli, så att du slipper exprimentera för att roa dig själv? Det är en risk för en tik att få valpar. Det är skitsvårt att hitta bra valpköpare. Vet man inte hur hälsan ser ut hos alla hundar som föräldradjuren är släkt med är det omöjligt att veta vad som kan gå i arv osv vilket kan få en del otrevliga konsekvenser (för nej, alla fel och sjukdomar syns inte på utsidan av hunden). Dessutom - de flesta större hundraser föder normalt mellan 5-12 valpar beroende på vilken ras de är. Tror du att du skulle kunna hitta bra hem till 12 valpar?
 
Sv: Avel på min hund(väldig blandras) med en Ovtjarka

Nu när jag läser era inlägg så håller jag med er! jag sitter och läser om ovtjarka nu och det ser inte ens ut som vänliga hundar.
HJÄLP så stor dom är.
Hur ska jag få fram det till dom som är intresserad? jag fick inte ens deras nummer och dom ringer från skyddat?! Varför?
 
Sv: Avel på min hund(väldig blandras) med en Ovtjarka

Hur ska jag få fram det till dom som är intresserad? jag fick inte ens deras nummer och dom ringer från skyddat?! Varför?

De vill kanske inte att du ska få tag på dem.
Det enda du kan göra i så fall är att ta ansvar för dig själv och din hund genom att avstå från att använda hunden i avel.
 
Sv: Avel på min hund(väldig blandras) med en Ovtjarka

Jag är inte intresserad av en till hund, jag tänkte inte ens ta betalt men dom erbjöd mig pengar och jag sa okey. dom sa en summa och jag godkände så det är inte en valp jag vill ha. Inga mer djur säger min sambo då jag har en häst och är på väg att hämta en till och en kanin och en katt och ett stort akvarium så inga fler hundar och skulle jag skaffa mig en till hund så tycker jag dom på blocket är ganska dyra för att vara omplacerings hundar skulla jag omplacera min hund så skulle jag skänka bort den bara hemmet är bra och vi har kontakt..
 
Sv: Avel på min hund(väldig blandras) med en Ovtjarka

Tack så mycket för att ni fått in det i huvet på mig. Jag är tacksam till 1000%
 
Sv: Avel på min hund(väldig blandras) med en Ovtjarka

Menar du med "fått ur huvudet" att du bestämt dig för att inte använda din hane till parning alls?

En :bow: till dig i så fall!
 
Sv: Avel på min hund(väldig blandras) med en Ovtjarka

Om du låter bli att avla och istället kastrerar din hund borde du få medalj.

Inte nog med att deras blandning är "ökänd" som typ kvalificerad monsterhund. Schäfrar får ju typ jämt stoooora kullar (många valpar). Det blir världens krock med alla nedärvda instinkter också. Ovtajarka som inkräktsdödare, Schäfrar som vakt, Alaskan husky/Sibirien husky som slädhundar av den extremare typen, Border Collie som räknas som extremvallare, Springer spaniel, Cocker spaniel, Dalmatiner, Labrador som energiska jakthundar, rysk lajka som älg/björn jakthund. Det är inte riktigt schysst att klämma in så många "viljor" i en hund för man vet ju aldrig vad som slår igenom. Några valpar kan bli vallhundar, några vill hellre äta upp främlingar osv. Sen kan det ju vara lite vad som helst i en Alaskan Husky så det kanske är fer raser än de 8 raser som redan framgår (för alaskan husky är ju ingen egen ras utan en blandras gjord för slädhundssport).

Nej, njut av din egen hund. Den är unik och valpar som kunde ha blivit med den kanske inte alls kommer bli lika underbara som din hund. Många blandrashundar blir ju avlivade för att ägarna inte visste vad de köpte och inte kan hantera alla viljor som kan finnas i hunden. Det besparar absolut många potentiellt smärtfyllda och plågsamma livsöden att inte avla på sina (blandras)hundar.
 
Sv: Avel på min hund(väldig blandras) med en Ovtjarka

Hej!

Jag tycker inte att du ska avla på din hund, som även andra har skrivit så vet du inte vad som slår igenom hos valparna.
Dessutom så har jag hört av många i hundvärlden (även utställningar) att det är ganska svårt att sälja hundar nu.
Jag vet en som fick blandrashundar av den större modellen, hon fick skänka bort alla sina valpar för att bli av med dem.
 
Sv: Avel på min hund(väldig blandras) med en Ovtjarka

Gör det inte säger jag.

Det finns alldeles för många blandraser redan och det är svårt att få valparna sålda. Dessutom verkar det inte som någon vidare smart blandning med alla dessa raser + ovtjarka.

Varför korsa en hund som inte är renrasig?
Din hund är säkert jättesnäll och mysig på alla sätt men att avla på
en blandis innebär bara att man blir stående med en massa valpar som ingen vill ha. Eller att valparna blir sålda och sedan omplacerade x antal gånger för att ägarna inte klarar av dem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 195
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 902
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 480
Hundavel & Ras Hejhej, jag har lurkat utan konto här på Buke ett litet tag nu, men bestämde mig för att skapa ett konto för att kunna få lite hjälp med...
2
Svar
39
· Visningar
5 053
Senast: Lyraolissy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp