avel osv..

Seabaz

Trådstartare
Jag har en hanhund, skulle gärna vilja ha en valp efter honom, helst en nakenvalp, en hane men det kan man ju inte säga i förväg direkt...

Det är bara det att jag inte har någon tik och inte vet någon som har en tik och vill para den med min hund heller?
Hur går man till väga?

Jag är inte ute efter något NU, utan blir sedan när hunden är färdig och allt. Men då.

Han har fått bra kritik på utställningar även om han inte vunnit så mycket direkt. Dock två HP har han fått.
Flera uppfödare och människor som är vana vid rasen säger att min hund är Jättefin.
Igår kom det fram en tant på stan och "bokade" en valp efter min hund om han någon gång skulle bli pappa vare sig det var renrasigt eller blandras :crazy:

Men vart finns tikarna? hehe. Jag vill inte köpa en egen tik för jag är livrädd för det här med löpperioder osv...

Sv: avel osv..

Genom rasklubben och utställningar brukar det vara lätt att hitta kontakter. Om din hund är rastypisk så finns det säkert tikägare inom rasen som vill använda honom.

Fortsätt att ställa ut honom och meritera honom! Om du vill ha en valp efter honom så antar jag att du skulle vilja ha en fin hund?

De som har bra tikar är kräsna och vill nog helst ha en meriterad hane. De som har halvkassa tikar eller rent av dåliga kan nöja sig med mindre, men många gånger vill de också ha champions att sälja kullen med.

Min hund är fin exteriört och jag har fått en förfrågan en gång om jag skulle kunna tänka mig att upplåta honom till avel. Jag blev så stolt och smickrad att jag nästan svimmade. Uppfödaren som fastnat för min hane frågade vilka meriter han hade och lite om hans temperament och så. Hon trodde att min typ av hane skulle passa hennes tik.

Detta var i augusti och jag har inte hört av uppfödaren igen. Det är nog tveksamt om hon hör av sig igen, för det finns många bra hanar att välja på. Varför skulle hon välja min hund med "bara" ett par CK och några BIR-rosetter när det finns multichampions?

Jag skulle tycka att det vore roligt om min hund blev satt i avel och visst vore det toppen med en son till honom - men det är inte nödvändigt. Om jag känner för en hund till så kan jag köpa en lovande valp från någon intressant kombination.

Men jag förstår hur du tänker. Knyt lite kontakter i rasklubben och fortsätt att ställa ut!

Tillägg:

Det kan ju också vara så att någon uppfödare är intresserad av din hunds stam utan att för den skull vara överdrivet petig med de officiella meriterna. :)

Okej tack för svaren!
Jag har pratat med uppfödaren till min hund också och hon sa att hon skulle hålla ögon och öron öppna om hon fick nys om en bra tik.

Men som sagt, inte än. får vänta något år i alla fall tror jag =)

En annan sak, jag och mitt ex hade ju en 75%schäder 25% collie hane. DEN var det en som tyckte var så fin exteriört och psykiskt att han ville att den skulle para hans schäfertik.
Själv blav jag såhär :cool: när mitt ex berättade den "glada" nyheten.
Jag som ville kastrera hunden för att han ändå aldrig skulle användas i avel...
Nu är det mitt ex som har den hunden helt själv och jag hoppas inte han tänker avla på den...
Visst en väldigt fin hund, en fin individ.
Men det ÄR en blandras...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 916
Senast: ako
·
Hundhälsa Jag fick ju i somras reda på att schäfern har spondylos och har inte märkt något direkt i träningen (någon enstaka gång efter hård...
Svar
14
· Visningar
1 418
Senast: Idur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama