Avel och förädling -skatteregler?

Truten

Trådstartare
Jag funderar på att lägga till avelsverksamhet och förädling (dvs köpa hästar, utbilda och sen sälja dyrare) till mitt företag, i liten skala. Typ 1-2 avelsston och en hästförsäljning vartannat år eller så. Verksamheten nu består av hästmassage och går med vinst.

Är det någon som har erfarenhet av hur skatteverket ställer sig till sådant? Jag vet ju att det är lite kinkigt med hästverksamhet.

Jag har försökt läsa på skatteverkets hemsida men tycker det verkar lite luddigt. Det finns ju absolut ett vinstsyfte, jag tänker sälja hästarna jag fött upp framöver. Sen vet jag att det är svårt att få nån rejäl vinst, men företaget borde gå på plus, om än ganska lite.

Nån som vet eller har nån bra tanke kring detta? Jag är ny på forumet!
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Jag känner flera som föder upp travhästar i liten skala. 1-4 avelsston. De har inga problem med stakkemyndigheten trots att de knappast gör någon vinst på detta.

Så jag ser ingen anledning varför det inte skulle funka för dig.

Lycka till!
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Så länge du agerar för att företaget ska nå vinst på sin verksamhet (alla områden) är det nog inga problem. Det spelar egentligen inte någon roll om vinsten är liten eller stor.

Saker man kan göra fel är att börja investera utav helvete (massiva momsavdrag och förlustavdrag) för en framtida vinst man bedömer som liten. Det är ett beteende som inte är accepterat och man lätt kan få problem med. Kommande vinst och investeringar ska hänga ihop i affärsplanen som upprättas, så att man gör vinst även med tanke på de investeringar man gör.

Jobbar du bara målmedvetet med att uppnå vinsten även i den nya delen av företaget bör det inte vara några problem alls. Ta gärna fram en enkel affärsplan som visar hur vinsten ska uppnås, så har du nåt att visa upp om det skulle dyka upp frågor. Jag lovar, det imponerar och gör att SKV nästan omöjligen kan påstå något annat om den är välgjord och trovärdig.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Tack för svaren!

Har läst på nu och det lutar åt att jag tar in avelsstoet i firman och behåller hästförsäljningen privat. Jag har ju ändå bara tänkt sälja nån häst per år och det får man räkna som hobby om jag fattat det hela rätt.

Håller nu tummarna för att dräktigheter och annat faller på plats och att det blir många stoföl framöver! Och några hingsföl förstås -som jag kan sälja! ;)
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Tack för svaren!

Har läst på nu och det lutar åt att jag tar in avelsstoet i firman och behåller hästförsäljningen privat. Jag har ju ändå bara tänkt sälja nån häst per år och det får man räkna som hobby om jag fattat det hela rätt.

Håller nu tummarna för att dräktigheter och annat faller på plats och att det blir många stoföl framöver! Och några hingsföl förstås -som jag kan sälja! ;)

Och även hobbyverksamhet som man tjänar pengar på ska redovisas till skatteverket.

http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf

Även om man har underskott kan det vara intressant att redovisa detta varje år även om man inte behöver uppge något till skatteverket då. För man får nämligen spara 5 års redovisning (underskott) som man kan räkna av det året man gör en vinst.

Sen rent generellt, det är väldigt svårt att få F-skatt och momsregistrering på ett avelssto, är i alla fall min erfarenhet. Men skatteverket har kanske lättat på den punkten. Jag var i alla fall på en skatteträff för något år sedan, hästbeskattning då, och där påpekade man just hur svårt det är pga hästverksamhetens nära relation till privata intressen, i synnerhet just avel som ju var och varannan privatperson (hästägare) håller på med lite för husbehov och för att man tycker det är kul.

Jag skulle för enkelhetens skull driva alltihopa som hobbyverksamhet några år för att se om det leder till något och blir några vinster. Så länge man håller reda på underskottet/överskottet och redovisar ev vinst till skatteverket så är allt frid och fröjd.

Alternativt söka F-skatt och momsregistrering för hästförsäljningen istället vilket torde vara lättare att få igenom. Sen måste du vara noga med att hålla isär ditt avelssto från verksamheten då, dra bort alla kostnader (inkl stall, el, förbättringar, mm) som hör till just den hästen. Jag skulle själv tycka det var onödigt krångligt för sån liten verksamhet och hålla mig till hobbyverksamhet helt och hållet dom första åren för att se hur det går.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Jag tycker nog att du är lite överdrivet negativ.

TS har ju redan en firma och då bör det ju inte vara några problem att ta in ytterligare verksamheter i den. Hade det handlat om att registrera en helt ny firma som enbart skulle ha ett avelssto som inkomstgenererare så kan jag dock tänka mig att det kunnat bli problem.

De flesta som sysslar med hästavel bor ju på en gård så då är ju ofta gården klassad som lantbruksenhet och man är i och med det företagare. Och i ett lantbruksföretag lär det ju inte vara något som helst problem att bedriva hästuppfödning.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

De flesta som sysslar med hästavel bor ju på en gård så då är ju ofta gården klassad som lantbruksenhet och man är i och med det företagare. Och i ett lantbruksföretag lär det ju inte vara något som helst problem att bedriva hästuppfödning.

Fast där har du fel. Det finns ungefär hur många exempel som helst på lantbruksföretag som inte fått sin hästverksamhet godkänd av SKV. Man ser det INTE som en del av en jordbruksfastighet (som all annan animalieproduktion) utan som en helt egen del som ska bära sig själv.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Fast där har du fel. Det finns ungefär hur många exempel som helst på lantbruksföretag som inte fått sin hästverksamhet godkänd av SKV. Man ser det INTE som en del av en jordbruksfastighet (som all annan animalieproduktion) utan som en helt egen del som ska bära sig själv.

Fast i de fallen lär det väl mest handla om att SKV anser det vara hobbyhästar som tagits med i företaget. Kan du visa att hästarna används som t.ex. avelsdjur, dragdjur eller något annat som godkänns så är det inga problem att ha dem i lantbruksföretag.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Nej, hästmassör är ju ett tjänsteföretag, avel och hästförsäljning är varuförsäljning. Du måste anmäla ändringen/tillägget till skatteverket och är det hästavel så kommer varningsklockorna genast att börja ringa. Samma gäller lantbruksfastighet. Det är inte meningen att man ska kunna kvitta förluster i den ena verksamheten mot vinst i den andra bara sådär. Det är ändamålet som avgör, och avel med ett sto är alldeles för nära privat intressen och är allt som oftast en förlustverksamhet. Men ja det "kan" gå, men man bör ha en väldigt bra affärsplan då.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Har du ett lantbruksföretag så lär det stå något i stil med att företaget sysslar med 'lantbruk ock med lantbruk förenliga sysslor´i företagsbeskrivningen.

Eftersom hästar sedan urminnes tider varit vanligt förekommande inom lantbruket så behöver du inte ange att du kommer att börja med hästuppfödning ifall du inte gjort det tidigare. Varför blanda in myndigheter när man inte behöver det.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Men det du skriver är inte sant! Det finns många som blivit eftertaxerade för att ha gjort just det du beskriver. Skatteverket anser inte att hästavel tillhör förenlig verksamhet inom jordbruk. Att hästar funnits sen urminnes tider hjälper inte, SKV lever inte kvar på 1940-talet...

Att ha 1-2 arbetshästar som man BEVISLIGEN använder i jordbruket är avdragsgillt, inget annat.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Har du någon källa som visar att skatteverket inte tillåter jordbruksföretag att föda upp hästar för försäljning.

Jag misstänker att de källor som finns tar upp fall där det handlar om att någon tagit föl på sin hobbyhäst med tanken att fölet ska bli nästa hobbyhäst och försökt få tillbaka momsen för hästarnas utgifter.

Att det skulle finnas något skattemässigt hinder för ett lantbruksföretag att bedriva hästavel vägrar jag tro på. Jag vet själv flera stycken som gör det i småskalig omfattning. Vssa av dem anlitar seiösa redovisningsbyråer för bokföringen och de skulle väl ha sagt stopp om det nu var så illa som du säger.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Jag har många gånger funderat på hur det skulle vara om ngn ville föda upp hästar för köttproduktion.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Vore intressant att fråga :p.

Jag gjorde tvärtom. Jag har ju ett registrerat företag inom hästbranschen (med "förenlig verksamhet bla bla" formulering). Så förra hösten köpte jag tre får! Mailade SKV och frågade hur jag skulle göra (det lär ju vara en annan SNI-kod om inte annat?) men de svarade bara att jag skulle ta upp alla utgifter och inkomster på fåren i min bokföring. Så det har jag gjort, vi får väl se om det håller vid en revision...
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Det är intressant det där.
När jag frågade så var det minst fyra ston, punkt.

De menade alltså att fyra shettisston var företagande men inte två hblston som betäcktes med ex Totilas.
Förklarade då att vinsten och omsättningen på två Totilasungar var betydligt högre än för fyra shettisston men icke..

Fyra ska det vara...

Hur stor möjlig vinst har man på tre får? :D
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Haha!

Nja, fåren är knappast en inkomstkälla, men där har ju lantbruksdjuren en underlig särställning. De är liksom aldrig hobby? Och jag äger inte ens en jordbruksfastighet.
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

Ja det är märkligt.

Ser man till hästen så kan ju den producera kött och skinn samt vara betesvårdare att man kan rida på den är ju en bonus.;)
 
Sv: Avel och förädling -skatteregler?

De länkar du gav gjorde ju inte att det blev klarare precis. Det hela slutar ju i att de tar sig rätten att göra en bedömning i varje enskilt fall. Och kan du då visa att din verksamhet är seriös så klarar du dig.

Jag skulle inte tro att någon kan läsa en sådan här text och sedan veta exakt vad som gäller. De lyckas verkligen bra med att vara otydliga. Samtidigt lämnar ju dessa otydligheter ganska stora möjligheter att agera efter eget huvud. Det kan man ju se som positivt i bedrövelsen.


Så länge du driver din hästavel seriöst så borde det vara ok enligt skattemyndigheten är min tolkning av det hela. Och då jag inte har någon anledning att tro att TS skulle vara oseriös så borde det vara möjligt för TS att börja med hästavel.

Av deras texter kan man ju även dra slutsatsen att man bör undvika kontakt med skattemyndigheten i största möjliga mån. Därför är det nog ofta väldigt dumt att fråga dem ifall något går. Tycker man själv att det är rimligt att det borde gå att göra så gör man det utan att fråga dem. Då de verkar inkapabla att ge tydliga svar är de nog även ganska glada att slippa frågor som de inte kan svara ett tydligt JA eller NEJ på.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 349
Senast: thevalley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp