Avel - 4-gångare/5-gångare?

G

GreenIvy

Hoppas att någon kan svara på min fråga här. :-)
Ska betäcka ett fyrgångssto och håller på att leta hingst. Nybörjare som man är (på Islandshästar) så har jag inte så bra koll på vad man ska välja för hingst.

Stoet är som sagt fyrgångare och det jag undrar är vad som händer om man betäcker henne med en fyrgångare?
Blir det en fyrgångare då eller är risken stor att fölet "tappar" en gångart och bara blir tregångare?

Sv: Avel - 4-gångare/5-gångare?

Inte nödvändigtvis behöver avkomman bli tregångare, man måste se till hur stark tölt stoet har och väljer man sen en hingst med starka anlag för tölten så tror jag knappast att det kan bli en tregångare.

Ok, det låter ju lovande.
Har nämligen hittat flera fina hingstar som är just fyrgångare.
Tack för svaret!

Lånar tråden lite .. :)

om mamman är 5 gångare och pappan 4 gångare..
vad brukar avkomman bli? 4 el 5 gångare.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 801
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka