• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Giantchill
  • Startdatum Startdatum
G

Giantchill

Jag är intresserad av att höra hur ni på forumet tänker inför avelssäsongen 2011. Kellie skrev ett inlägg under en annan tråd som jag lyfter fram här i en egen tråd och öppnar för diskussion här.

Det är ju trots allt ett ganska aktuellt ämne detta;)
med tanke på de katastrofala följderna efter auktionen, och travets vara eller inte vara.
Och då är vi liksom tillbaks på ruta ett. Det där med att köpa en dyrare unghäst med bra stam ( eller köpa ett sto med bra stam och betäcka med dyr hingst förstås), och lägga ner alla pengar man har för att chansa. Så står man där sedan och har inte råd att hålla fler hästar om det går åt pipsvängen (vilket det VÄLDIGT ofta ändå gör om man ser hur till statistiken över hur många som inte "blir något")... för att också senare troligen tillhöra den skara vars hästs stam inte längre räknas på topp utan som ointressant, svänger fort det där måste jag säga:mad:
Eller så satsar man på att betäcka sitt eget gamla skrälle som inte står så högt i kurs hos någon annan än du själv, men man har roligt och har råd att hålla på och så blir det vad det blir...:D en oönskad kuse på marknaden eller en kuse som kommer till start och kanske vinner ett eller fler lopp så matte och husse får stå vid staketet med glädje tårarna sprutande:angel: och för en sekund är hela världen rosaskimrande och alla problem som bortblåsta.

Det vore mycket intressant att höra.

Sv: Avel 2011

Kul intiativ av Giantchill!
särskilt eftersom forumet innehåller deltagare av flera skilda kategorier, därav mer seriöst satsande än jag som tillhör kategorien hobbyägare med liten plånbok, som drivs av tjusningen av att hålla på med hästar.

Vi har inte så stort plånbok och får lov att betäcka i första hand till oss själva, men nej, vi betäcker inget nästa år. Trots reapriserna och alla de hingstar som finns att tillgå. Jag blev väldigt sugen på Tap In nu när han sänkts till 8000 men tänker hoppa över det, jag vill helt enkelt kunna bli av med avkomman om jag behöver (menar naturligtvis inte till något superpris, men i alla fall vilja veta att man kan få tag i en ny ägare om man behöver).

och jag har och håller på och velar fram och tillbaka om märren ska betäckas. har inte kollat närmare än så än att jag fått hingstförslag från avst eller vad det heter.

Har fastnat för Facts of life, men bara av utseendet har inte tittar närmare på honom.

Min sessa ar tillbaka i traning nu efter sin knaskada och om hon inte ar "sig sjalv" i mars - april sa ar det faktiskt lite lockande att betacka henne. Lyckas de andra krakarna skrapa ihop med tillrackligt pengar sa vill vi ha Kadabra. Maste helt enkelt ha en hingst som tar ner hennes humor och har hittills inte traffat pa en elak/tokig Kadabra unge.

Men sen funderar man pa om det ar vart det.
Hon har tjanat $96 000 och har ett rekord pa 1.54,1 (1.11,1) som trearing.
Syster har startat i norge men inte tjanat storkovan direkt.
Tva ariga brodern kom tvaa pa 1.59,0 och plockade pa sig nagra tusenlappar men var tyvarr lite omogen.
Modern var ostartad men hade ngra syskon som tavlat.
Tredje led gar ner till Rosemary.

Hon ar korrekt men byggd som en tank. Bred over bringan som en pitbull. Travar latt utan skydd och skor. Tranade i tvaminuters tempo (mile tider) utan kak, skydd, tungband etc. Nar hon ar bra ar det ett slowmotion och violin musik moment. Tyvarr har hennes skalle dragit ner pa insprungna summan rejalt da hon ibland helt enkelt inte vill lyssna pa kusken utan ligger i dodens heeeela loppet. Det ar en sak i vanliga overnights men nar man gar mot arskulls eliten fungerar det inte sa bra..
Kan latt trava 400 m pa 27 sekunder i langvagn over varan skitbana har hemma (och detta tack vare skalle problemet igen - hon skulle gatt en langsam mile...)

Var for ovrigt trea i Casual Breeze och tvaa i Elegant Image forsok.

Ni som ska betäcka i 2011. Hur resonerar ni?

Kommer ni att betäcka lika många ston 2011 som i år?
Hur resonerar ni kring hingstvalet? (Väljer ni en hingst i samma prisklass eller billigare? ...eller kanske dyrare?)
Föder ni upp för att behålla eller sälja?

Personligen så kommer vårt sto att föla sent (i mitten av juli), så hon får 1-2 chanser om fölningen går bra. Vi siktar på att använda en hingst i ungefär samma prisklass (30-35.000 kr) som i år. Vi föder upp för att sälja.

Jag har ju mest betäckt för att behålla (favoritston och billiga hingstar med relativt lågt marknadsvärde). Sedan har de av andra anledningar avyttrats på ett eller annat sätt ändå. Nu har vi sagt att vi inte ska betäcka 2011, men vi får väl se, kanske blir så att ena märren blir betäckt ändå. 2012 däremot när min fianste slutar tävla kommer vi troligen lägga en relativt dyr hingst på henne för att sedan försöka sälja. Bara att hoppas att marknaden kommer igång tills dess.

Min fölmärr kommer gå till slakt. Sju år gammal och med två som det verkar fina avkommor. Jag får inte dom sålda för utan att gå med förlust så det går ju inte att ta fler avkommor.

Slutar nog och köper bättre belysning i TV-rummet istället :confused:

I år fick vårt sto gå tomt men hon är redan nu bokad till hingst inför nästa säsong. Vi är tre som äger henne tillsammans och tanken är att föda upp för att sälja. Skulle jag själv komma på andra tankar och börja träna travare igen så är det också fullt möjligt att avkomman behålls.

Att det blev just den här hingsten beror till stor del på att det betalats mycket bra för hans första kullar på auktionerna och vår förhoppning är ju att äldsta kullen som nu blir tre år också börjar visa fina resultat. Då tror jag man är i ett hyfsat bra försäljningsläge om avkomman ser bra ut. Skulle även stoets första avkomma, f 09, visat resultat då (hoppas kan man ju alltid) är man ju i ännu bättre läge.
Jag tror också att detta är en hingst som kan komplettera stoets svagheter samt ytterligare förstärka hennes starka egenskaper. Stammässigt ser jag heller inga direkta hinder.
Att hingsten dessutom fått ett mycket attraktivt introduktionspris på den svenska marknaden gjorde ju också det hela mycket enklare.

Vad tråkigt. Det är just i den sitsen man inte vill hamna.

Vi fick ta bort vårt varmblodssto som vi avlat på, pga sjukdom så där avyttrades det "naturligt", och avkomman(sto) behåller vi född -09, och hoppas så småningom få ut till start, så vi är sysselsatta ett tag fram över. Vi kommer inte köpa ngt nytt sto trots en del lockande märrar till salu, för vi vill ha plats för ännu ofödda kallblod, om allt går som det ska.

På kallblodssidan känns det ännu inte lika dystert... bra hingstar är inte lika dyra ( helt andra pengar vi talar om överlag), och antalet kallblod har ju minskat på banan.Finns ju lopp med 5 startande i allt oftare... Så för vår del kommer fölet vi väntar -10 vara till salu, men får vi inte sålt är det ingen katastrof. Vi betäcker inte om stoet -11, utan hon får gå tom ett år( om hon inte kastar förstås). På så vis får vi lite tid och vet hur många boxplatser vi har att tillgå hemma och vad vi mäktar med, och hur det gått med unghästens utveckling osv. Och hinner spana in vilken hingst vi ska boka hos till -12.

Senast ändrad:

Jag kommer att betäcka fler 2011 än 2010. Vilket inte blir svårt eftersom bara ett sto betäcktes i år och hingsten inte var fertil på skick. Så det var ju inte lönt att försöka med fler heller. Men planen är att två eller tre ston betäcks 2011. Hingstvalet är svårare för den som den som inte fungerade förra året på skick tydligen gjorde det på AI och jag hade tänkt skicka ett eller två ston till honom. Så sätter man honom i träning och tar bort honom från avelsboxen.

Sånt är tråkigt.

Vi hade ett par märrar till Adams Hall för nåt år sedan. Den hingsten
tävlades samtidigt som han servade ston. Och det fungerade alldeles utmärkt.

AM

kl Vet ni om man kan hitta samtliga hingstar godkända för svensk avel någonstans på internet?

*kl*

Tycker hingstpriserna är lite fascinerande att titta på.
Marknaden är ju som bekant inte den bästa just nu. Några hingstägare
har valt att sänka priserna på sina hingstar (Tap In, Laddie mfl). Enjoy Lavec känns ju rätt intressant med 15.000 kronor om man får ett sto.
Andra väljer att höja. Undrar hur de tänkte med Running Sea när de höjde honom med 3000 kronor.

Det undrar jag också? Kanske prutmån:D? Enjoy Lavec är ju jätteintressant, men det förutsätter ju att man har en budget för att få en hingst, eftersom det är svårt att sia om vd det blir. Hade hellre sett att de sänkt även för hingst (säg till 40) och haft lite högre för sto.

Laddie är ju också prissänkt, annars tycker jag många ligger kvar på sina priser. Juliano Star är sänkt va?

Det undrar jag också? Kanske prutmån:D? Enjoy Lavec är ju jätteintressant, men det förutsätter ju att man har en budget för att få en hingst, eftersom det är svårt att sia om vd det blir. Hade hellre sett att de sänkt även för hingst (säg till 40) och haft lite högre för sto.

Laddie är ju också prissänkt, annars tycker jag många ligger kvar på sina priser. Juliano Star är sänkt va?
Jag tror inte man ska bry sig så mycket om priserna, utan helt enkelt vara fräck och ringa upp och säga -står och väljer mellan några hingstar här åt mitt sto som är efter ........vad får jag för pris om jag väljer Er hingst? Ungefär som om det är självklart att få rabatt. Alternativ kan ochså vara att själv försöka ragga ihop ett gäng ston -låt säga 5 st och ringa runt. Vi kommer med 5 ston vad får vi för pris då? Vara bestämmd och inga krussiduller.
gulan

Liknande trådar

Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 063
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 928
Senast: supercassie
·
Avel Det finns säkerligen fler trådar i det här ämnet men jag hittar tyvärr ingen nu. Jag har läst i en del trådar här på avel och fått...
Svar
5
· Visningar
1 407
Senast: swe
·
M
Hästmänniskan Vet ej om denna tråd hamnar rätt nu, men gissar. I juni i år köpte jag en helt ny sadel åt min kuse, en Albion SL, speciellt utpassad...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 725
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar