Avel-20 FrÅgor =)

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare sydney
  • Startdatum Startdatum
S

sydney

Hej alla avelskunniga!

Jag har några frågor och funderingar som jag gärna vill ha synpunkter på.

1. Vid vilken ålder anser ni att det inte längre är lämpligt (av djurskyddssynpunkt/ålders/hälsoskäl) att betäcka ett sto?

2. Hur många föl anser ni är lämpligt att ta på ett sto under hennes livstid? Genomsnitt? Om dom haft första föl vid ex. 3 år?

3. Ston som bara verkat i avel resp. ston som tävlat OCH verkat i aveln, vilken kan man anta är mest utsliten(förstå mig rätt vilken av alternativen skulle ni pensionera först)?

4. Uppehåll efter föl, finns det någon regel eller dylikt man kan tillämpa, ex. om stoet haft föl 3 år i rad, bör hon vila ett år eller kan man betäcka igen?

5. Kan man anta att så länge stoet blir dräktigt är hon fortfarande ok för en ny dräktighet?

6. Betäcka på fölbrunsten-för/nackdelar?

7. Om man låter stoet vila ett år, kan det påverka nästkommande dräktighet positivt eller negativt?

Jag förstår att svaren på mina frågor inte kan svaras exakt, utan varje indivd och situation styr, men vad brukar ni rekommendera.

Det aktuella stoet i "mitt" fall är 20 år, har både tävlats och verkat i aveln, haft 6 möjl. 7 avkommor tidigare. Hon är dräktig för 3:e året i rad, fölar i juni, innan dessa 3 år hade hon troligtvis uppehåll på ett eller flera år. Stoet är friskt och haft mkt. lätta fölningar som hon sköter bra själv enl tid. ägaren, dock är detta första fölet för mig så jag vill veta så mycket som möjligt.
Min tanke var att betäcka om henne igen i sommar om hon är fräsch.

Så-kom igen- synpunkter, förslag, m m. HUR GÖR NI???????

OBS! Efterlyser också bra facklitteratur i ämnet, kom med förslag.
 
Sv: Avel-20 FrÅgor =)

1. Vid vilken ålder anser ni att det inte längre är lämpligt (av djurskyddssynpunkt/ålders/hälsoskäl) att betäcka ett sto?
När hon trots alla försök inte blir dräktig. Men jag hade nog inte betäckt ett sto över 22 år.


2. Hur många föl anser ni är lämpligt att ta på ett sto under hennes livstid? Genomsnitt? Om dom haft första föl vid ex. 3 år?
Svårt att säga, beror ju på om de tävlat eller varit igång och i alla fall tränat eller varit heltidsmammor och inte gjort någonting annat. Rekorden för föl ligger väl runt 18-19 st. Genomsnitt för ett avelssto som inte gjort så mycket annat ligger nog på ca 10-12 st.

3. Ston som bara verkat i avel resp. ston som tävlat OCH verkat i aveln, vilken kan man anta är mest utsliten(förstå mig rätt vilken av alternativen skulle ni pensionera först)?
Det beror ju helt på individen. I många syften är nog det stoet som är tävlat i bättre fysisk form med mer muskler och bättre kondition, vilket gör att de haft en bättre chans. Ett sto som bara varit mamma brukar ofta vara väldigt friskt och fräscha i ben mm, men har urtappade muskler och ser inte så jättebra ut alltid. Men det är individuellt och man kan inte säga varken eller.

4. Uppehåll efter föl, finns det någon regel eller dylikt man kan tillämpa, ex. om stoet haft föl 3 år i rad, bör hon vila ett år eller kan man betäcka igen?
Stona brukar säga till själva att de bör vila genom att de faktiskt inte blir dräktiga. Men vid 5 föl brukar jag säga att om hon inte tar sej det året på tredje försöket så får hon vila ett år.

5. Kan man anta att så länge stoet blir dräktigt är hon fortfarande ok för en ny dräktighet?
Ja, jag gör det i alla fall.

6. Betäcka på fölbrunsten-för/nackdelar?
Så länge man tvättar ur stoet så ser jag inga nackdelar alls. Vi betäcker alla på fölbrunsten.

7. Om man låter stoet vila ett år, kan det påverka nästkommande dräktighet positivt eller negativt?
Beror ju på hur många föl hon haft innan dess och varför hon vilade ett år. Men en viloperiod där stoet bara behöver tänka på mej själv och äta upp sej är nästan bara positivt, då hon är uppdaterad på alla vitaminer och mineraler.

När det gäller ditt sto så hade jag betäckt utan att fundera över det. Hon har haft föl innan och allting kommer med största sannorlikhet att gå helt ok.
 
Sv: Avel-20 FrÅgor =)

Tack för bra svar, jag antar ju att sunt förnuft får råda, men det känns alltid skönt med lite uppbackning av någon som håller med.

Jag hade som sagt tänkt betäcka henne i sommar igen, och sedan får vi se, ska skaffa ett annat sto också som jag dock vill tävla nåt år innan hon får bli mamma på heltid.

Jag undrar en annan sak också, har hört att äldre ston rekommenderas nat. betäckning. Jag bor lite dumt till (väldigt långt till hingstar på station) , har du nån aning om hur mkt chanserna med dräktighet minskar med semin, eller är det främst fryst sperma man avråder från när det gäller äldre ston.

Är det nåt annat jag bör tänka på så kom gärna med tips.
 
Sv: Avel-20 FrÅgor =)

Jag tror ärligt talat inte att chansen till dräktighet minskar med semin, förutsatt att det är normalbra sperma (eller bättre). Det man vinner på semin är att stoet kontrolleras ordentligt och hygienen är god. Fryst sperma är lite mer jobb med för stationen, men OM den hingst du helst vill ha bara finns på fryst och hon tidigare varit lätt att få dräktig, då kan du mycket väl göra ett försök till med fryst också. :D

Instämmer för övrigt med svaren ovan, i det stora hela.
Lycka till!
 
Sv: Avel-20 FrÅgor =)

Även jag håller med i det stora hela, utom kanske på fråga 6, betäcka på fölbrunst.
Jag är lite överraskad att ni gör det regelbundet. Det händer att vi gör det här uppe i speciella fall men regelmässigt är det på första "riktiga" brunsten vi seminerar. Då brukar det ta sig bra.
Fölbrunsten tycker jag ofta ger dåliga resultat både i dräktighet och vad det gäller infektioner och annat trubbel.
Skillnad mellan länderna eller är det bara något vi fått för oss att inte göra?
 
Sv: Avel-20 FrÅgor =)

Ang. fölbrunsten. Berätta gärna mer vad som eg. kan hända, jag känner inte till mer än att det inte rekommenderas. Tänkte också på att när det gäller ett äldre sto kanske det är bra med ett extra försök att seminera på eller?

Mitt sto kommer semineras på station av leg. vetrinär, förhoppningsvis vet denne hur man ska göra för att inga komplikationer ska uppstå.

tack för alla andra svar och synpunkter, ingen som har nåt mer att komma med, eller är alla(nästan) på buke helt plötsligt överens, det måste vara första gången=)
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 458
Senast: Mabuse
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 229
Senast: Masse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 609
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp