Sv: Avd korkade frågor - är det felridning att hoppa över ett galoppmoment?
Om du inte har brytt dig om att hästen ska fatta den galopp som du har velat, varför tävla? En impuls att vilja tävla?
Hästen köptes som väldigt grön, oskolad galoppör i november. Firade ridhästlivet med att bli konvalescent. Sattes igång efter det, men blev väldigt övertaggad av galopp, och hade rejält svårt med galoppen. Så vi la den åt sidan ett tag och stärkte i övrigt. Sen lossnade galoppen, och vi fokuserade på att få henne att övht fatta på HJÄLP, och inte trava in i galoppen. Jag bryr mig aldrig opm VILKEN galopp det blir rakt fram i skogen med unghästar i början, det viktiga är att de fattar på hjälp. När de greppat det, då börjar jag med att lära de små liven att matte kan be om endera höger eller vänster galopp.
Där är hon utbildningsmässigt just nu, dvs vi har kommit till det att hon fattar galopp hyfsat på hjälp, men hon är helt ovetande om att det finns höger resp vänster galopphjälp.
När vi skulle börja nosa på det insåg jag vilka extrema problem hon har med höger med matte på ryggen, då pausade jag det tills jag fått hem nya sadeln. Mellan sadeln kommer och tävlingen är det 2 veckor. Jag ser ingen anledning att 'stressa' henne för en klubbtävling, utan fungerar det så bra, fungerar det inte så sak samma. Jag har inte bråttom.
Att tävla är ingen 'impuls', det är planerat sen länge. Som ren miljöträning, låt dem under lättsamma former få känna på atmosfären på tävlingsplats, se dressyrstaket etc. Jag skulle se det likadant om hästen så var stensäker på hela programmet hemma - det är miljöträning och resultatet i siffror/poäng är skitsamma, det är hur hästen tar allt runtomkring som är grejen. Jag skulle kunna komm in sist, utom tävlan och larva runt lite, det går lika bra.
D
en ska ju vara något sånär tränad för sin uppgift.
Hästens enda uppgift på tävlingen är att se sig omkring, ta in omgivningen och visa matte hur berörd/oberörd hon är av atmosfären runtomkring. Om hon går som en rar liten klocka eller om hon stusar omkring med huvudet i vädret kan mana ldrig veta, oavsett hur skolade de är hemma. Det är miljöträningen som är grejen.
Om sadeln ligger så illa skulle jag inte använda den alls.
Sadeln ligger inte illa, den ligger bara inte optimalt. En liten detalöj (designen på ortspetsarna) är inte optimal för henne, i övrigt ligger den perfekt. Men just eftersom den inte ligger optimalt för henne ska hon få en ny. Och eftersom den inte ligger optimalt kan jag inte utesluta att den där lilla detaljen faktiskt stör henne just i höger galopp under ryttare. Det kan också vara skit i sadeln, det vet jag när vi fått nya sadeln.
om du longerar den- fattar den inte höger då heller?
Inte den blekaste lilla aning. Jag har inte provat då jag inte har något bra ställe att longera på hemma, och första gången på ridbanan var den då jag insåg att hon blir klart stressad av försök att fatta höger galopp. Det var dock inte läge att kroka på linan och longera också den dagen. Det komemr dock bli nästa check om inte sadeln löser problemet.