Avd korkade frågor - är det felridning att hoppa över ett galoppmoment?

Sv: Avd korkade frågor - är det felridning att hoppa över ett galoppmoment?

Vad för sadel köpte du till slut?

Kanske bättre att vänta med att tävla tills du har fått din nya sadel. Fast ibland så är det svårt att hitta passande tävlingar.

Jag hade nog gjort så att jag hade fattat galopp. Hade det blivit fel så hade jag inte gjort någon stor affär av det utan bara helt lungt saktat av till trav så hästen slipper prestationsångest (min häst var likadan med liknade problem). Frågan är om du hinner med mer än en fattning. Har du tur (eller i detta fallet otur) så kanske du hinner med en till men det är nog inte så stor chans (risk).

Mvh

Tora

För några år sedan var jag med på en klubbtävling med min Best, som också har problem med högergaloppen. Jag pratade med "domaren" (en icke utbildad timanställd ridlärare) innan klassen och sa att jag inte tänkte galoppera, så hon behövde inte blåsa av mej. Självklart fick jag nollor i protokollet i de momenten.

Och jag fick inga som helst bedömningar av vare sig hästens gångarter, lydnad eller min egen sits osv. Pratade med domaren sen och hon sa att det var omöjligt att sätta poäng eftersom jag inte visat alla gångarterna. Tråkigt, jag hade gärna velat få en bedömning på hästen ändå.
Minns att detta diskuterades här på Bukefalos strax efteråt och någon TR-kunnig menade att den s k domaren gjort fel, jag skulle fått en bedömning trots att vi inte galopperade.

Immer

Nu fattar jag inget:confused:

Om du inte har brytt dig om att hästen ska fatta den galopp som du har velat, varför tävla? En impuls att vilja tävla?

Den ska ju vara något sånär tränad för sin uppgift.

Jag har t o m tävlat en travare i LB som hade svårt för den ena galoppen. men om det inte hade gått att rida den i båda innan tävlingstillfället hade jag avstått från att vara med.

Om sadeln ligger så illa skulle jag inte använda den alls.

Tycker att du ska ta nästa klubbtävling som mål- för att verkligen se till att träna den-få ärsel..t ur vagnen:angel:

om du longerar den- fattar den inte höger då heller?

Hoppas att du inte tog illa upp med mitt inlägg ovan, men med unghästar- i synnerhet- måste man vara övertydlig ibland, men framförallt KONSEKVENT.
De lär sig jättesnabbt om de bara får rätt instruktioner.

om den får massor av beröm o inte bromsas direkt efter fattningen så kommer den att BARA vilja fatta höger efter det.:banana:

För att miljöträna?

Om man ska vänta med blåbärsklasser tills hästen är stabil finns det ju ingen poäng med just de klasserna. Eller så får man lägga en säsong i startkondition på att miljöträna istället för att gå framåt i utvecklingen...

Stabil i vaddå?

T o m på 3-årstestet ska hästen kunna visas i alla gångarter i båda varven, utan ngt annat krav.

Om du inte har brytt dig om att hästen ska fatta den galopp som du har velat, varför tävla? En impuls att vilja tävla?

Hästen köptes som väldigt grön, oskolad galoppör i november. Firade ridhästlivet med att bli konvalescent. Sattes igång efter det, men blev väldigt övertaggad av galopp, och hade rejält svårt med galoppen. Så vi la den åt sidan ett tag och stärkte i övrigt. Sen lossnade galoppen, och vi fokuserade på att få henne att övht fatta på HJÄLP, och inte trava in i galoppen. Jag bryr mig aldrig opm VILKEN galopp det blir rakt fram i skogen med unghästar i början, det viktiga är att de fattar på hjälp. När de greppat det, då börjar jag med att lära de små liven att matte kan be om endera höger eller vänster galopp.

Där är hon utbildningsmässigt just nu, dvs vi har kommit till det att hon fattar galopp hyfsat på hjälp, men hon är helt ovetande om att det finns höger resp vänster galopphjälp.

När vi skulle börja nosa på det insåg jag vilka extrema problem hon har med höger med matte på ryggen, då pausade jag det tills jag fått hem nya sadeln. Mellan sadeln kommer och tävlingen är det 2 veckor. Jag ser ingen anledning att 'stressa' henne för en klubbtävling, utan fungerar det så bra, fungerar det inte så sak samma. Jag har inte bråttom.

Att tävla är ingen 'impuls', det är planerat sen länge. Som ren miljöträning, låt dem under lättsamma former få känna på atmosfären på tävlingsplats, se dressyrstaket etc. Jag skulle se det likadant om hästen så var stensäker på hela programmet hemma - det är miljöträning och resultatet i siffror/poäng är skitsamma, det är hur hästen tar allt runtomkring som är grejen. Jag skulle kunna komm in sist, utom tävlan och larva runt lite, det går lika bra.

D
en ska ju vara något sånär tränad för sin uppgift.

Hästens enda uppgift på tävlingen är att se sig omkring, ta in omgivningen och visa matte hur berörd/oberörd hon är av atmosfären runtomkring. Om hon går som en rar liten klocka eller om hon stusar omkring med huvudet i vädret kan mana ldrig veta, oavsett hur skolade de är hemma. Det är miljöträningen som är grejen.

Om sadeln ligger så illa skulle jag inte använda den alls.

Sadeln ligger inte illa, den ligger bara inte optimalt. En liten detalöj (designen på ortspetsarna) är inte optimal för henne, i övrigt ligger den perfekt. Men just eftersom den inte ligger optimalt för henne ska hon få en ny. Och eftersom den inte ligger optimalt kan jag inte utesluta att den där lilla detaljen faktiskt stör henne just i höger galopp under ryttare. Det kan också vara skit i sadeln, det vet jag när vi fått nya sadeln.

om du longerar den- fattar den inte höger då heller?

Inte den blekaste lilla aning. Jag har inte provat då jag inte har något bra ställe att longera på hemma, och första gången på ridbanan var den då jag insåg att hon blir klart stressad av försök att fatta höger galopp. Det var dock inte läge att kroka på linan och longera också den dagen. Det komemr dock bli nästa check om inte sadeln löser problemet.

Hoppas att du inte tog illa upp med mitt inlägg ovan, men med unghästar- i synnerhet- måste man vara övertydlig ibland, men framförallt KONSEKVENT.
De lär sig jättesnabbt om de bara får rätt instruktioner.

om den får massor av beröm o inte bromsas direkt efter fattningen så kommer den att BARA vilja fatta höger efter det.:banana:

Om du läser mitt andra inlägg så tror jag du hänger med lite mer. Jag har inga som helst problem med hur vi ska få 'ordning på' de där högergalopperna. Men man måste krypa innan man kan gå, och först ska vi utesluta sadel som felkälla.

Jag har ridit in och utbildat småttingar förr, och det är sällan några störe problem att lära dem höger resp vänster när det är dags för det. Jag har dock ingen intention att ens försöka vidare förrän sadeln är fixad. Sen får vi ta det därifrån.

Men innan jag kräver så vill jag veta att hon inte har någon anledning att inte leverera. Det är liksom A och O för mig, kräv inget du inte VET att de kan klara av (sen om det är mentalt eller fysiskt är oväsentligt)

Vad för sadel köpte du till slut?

Kanske bättre att vänta med att tävla tills du har fått din nya sadel. Fast ibland så är det svårt att hitta passande tävlingar.

Jag hade nog gjort så att jag hade fattat galopp. Hade det blivit fel så hade jag inte gjort någon stor affär av det utan bara helt lungt saktat av till trav så hästen slipper prestationsångest (min häst var likadan med liknade problem). Frågan är om du hinner med mer än en fattning. Har du tur (eller i detta fallet otur) så kanske du hinner med en till men det är nog inte så stor chans (risk).

Mvh

Tora

Blev de vid provade ut från början. Morris & Nolan ponnyflat och en Crown Warmblood. Den sistnämnda är den som försenat allt, ingen aning när den kommer, den leveransen är så larvigt försenad att man blir trött. Men åker och hämtar M&N:en iaf så jag har 'nåt'.

Hon ska inte tävla i andra sadeln, att hon haft den mellan utprovning och nu är ju för att Crownsadeln skulle komma inom några veckor, så då var det ju en smal sak att vänta och ta båda samtidigt. Sen blev den satans Crownsadeln försenad men 'skulle komma nästa vecka' hela tiden. Hon besvärades ju av en hovböld under den perioden så smal sak att vänta (jag red ju inte iaf). Crownsadeln har dock inte kommit än, så nu får jag väl åka två ggr ändå, och hämtar M&N:en åt henne, eftersom hon är (eller var iaf... ) ridbar igen nu (beroende på vad kliniken säger om hennes senaste påhitt..)

Och nej, tror inte jag hinner, precis som jag skrev, med mer än en fattning, MAX två, och då enbart om hon är lugn, avslappnad och 'allt klaffar'

Som ren miljöträning, låt dem under lättsamma former få känna på atmosfären på tävlingsplats, se dressyrstaket etc. Jag skulle se det likadant om hästen så var stensäker på hela programmet hemma - det är miljöträning och resultatet i siffror/poäng är skitsamma, det är hur hästen tar allt runtomkring som är grejen. Jag skulle kunna komm in sist, utom tävlan och larva runt lite, det går lika bra.

Men kan du inte be att få vara utom tävlan då och bara lunka runt lite i trav, då har ju galoppen ingen som helst betydelse egentligen:confused:

Det blir ingen skillnad utom tävlan vs inom tävlan, de bedömer ju exakt likadant, bara det att resultatet inte räknas, och det gör det ju iaf inte i den klassen.

Så, det blir liksom ingen skillnad rent praktiskt, utom att jag slipper den apfula rosetten då.

Men, jag pratar med domaren innan helt enkelt som föreslagits, och säger att om jag skulle segla vidare i trav och låtsas som det regnar så har jag inte glömt vägen/ridit fel, utan nolla bara och låt bli och blås.

Är ju både enklaste och 'säkraste' metoden. Bara jag kommer ihåg att prata med domaren vill säga, det är väl enda felkällan *s*

Tillägg - att inte ens tävla, utan bara tycka att 'hej, får jag bara larva runt härinne och kika lite' blir sämre i det stora hela förresten. Absolut inga problem och larva runt därinne mellan två klasser t ex, men jag får inte använda framridningen alls då. De är ganska hårda på det då det ibland blivit ruskigt trångt där när för många ekipage som inte haft där att göra (endera inte alls eller inte just då). Så då går halva miljöträningen förlorad.

Senast ändrad:

Jag har ridit in och utbildat småttingar förr, och det är sällan några störe problem att lära dem höger resp vänster när det är dags för det. Jag har dock ingen intention att ens försöka vidare förrän sadeln är fixad. Sen får vi ta det därifrån.
Ok, men jag lär in rätt hjälper från början.

Jag gillar heller inte att lära barn att det heter Vovve, pippi eller Totto o sen ska de lära om.
-Nej! Det heter inte vovve utan hund- snacka om konflikt i hjärnan.

Ok, men jag lär in rätt hjälper från början.

Jag gillar heller inte att lära barn att det heter Vovve, pippi eller Totto o sen ska de lära om.
-Nej! Det heter inte vovve utan hund- snacka om konflikt i hjärnan.

Nu förutsätter du vilt ;)

'Mitt' sätt är inte mer förvirrande än att du lär en häst att börja galoppera vid longering för ordet 'galopp', och sen använde rtraditionella hjälper för (och under inlärandet av) höger- resp vänstergalopp.

Däremot är jag HELT enig med dig om att det är bara dumt och förvirrande att på en unghäst under galoppinledningsfasen att använda korrekt hjälp för vänster galopp t ex, men strunta i om de fattar höger eller vänster. DÅ blir det total förvirring sen när man börjar kräva de ska fatta rätt. (Jag har gjort det misstaget en gång för många år sen, man gör det nog bara EN gång misstänker jag).

Blev de vid provade ut från början. Morris & Nolan ponnyflat och en Crown Warmblood. Den sistnämnda är den som försenat allt, ingen aning när den kommer, den leveransen är så larvigt försenad att man blir trött. Men åker och hämtar M&N:en iaf så jag har 'nåt'.

Hon ska inte tävla i andra sadeln, att hon haft den mellan utprovning och nu är ju för att Crownsadeln skulle komma inom några veckor, så då var det ju en smal sak att vänta och ta båda samtidigt. Sen blev den satans Crownsadeln försenad men 'skulle komma nästa vecka' hela tiden. Hon besvärades ju av en hovböld under den perioden så smal sak att vänta (jag red ju inte iaf). Crownsadeln har dock inte kommit än, så nu får jag väl åka två ggr ändå, och hämtar M&N:en åt henne, eftersom hon är (eller var iaf... ) ridbar igen nu (beroende på vad kliniken säger om hennes senaste påhitt..)

Och nej, tror inte jag hinner, precis som jag skrev, med mer än en fattning, MAX två, och då enbart om hon är lugn, avslappnad och 'allt klaffar'

Så det blev både hopp och dressyrsadel? Det var nog lika bra det.

Tror nog att det kommer att funka bra på tävligen. Nu håller vi tummarna att hon sköter sig den lilla madamen.

Mvh

Tora

Mitt sätt att lära dem via longering gör att jag har en hjälp som jag sen kan använda uppsuttet.

Jag har tidigare skrivit att mitt sto som jag gjorde så med ALDRIG fattade fel galopp.

Och jags om inte är någon vän av longering longerar ju inte småttingarna, så jag kör 'allmänkommando' vid fattningsinlärning, och sen korrekt kommando vid inlärning av hö/vä. Heller inte haft problem med felfattningar när jag väl begärt specifik fattning.

Så, finns ju flera metoder som bär till målet.

Men tråden handlar ju inte om hur lära in galopp, det har jag inga bryderier över, utan bedömningsmässigt att hoppa över en galopp. Och det är ju löst.

Nej det hör inte alls till tråden, men kan inte låta bli att fundera lite ändå.
Om man inte VET genom att ha tex longerat (man behöver ju inte göra det massor av varv utan just bara för att kolla av) att hästen KAN gå i höger så skulle jag vara orolig öht eftersom det då kan handla om problem som syns mest i höger galopp, men som finns där hela tiden. Och då är ju tävlingsvana väldigt oprioriterat för mej i alla fall. Eller om hästen är så oliksidig så ligger ju tävling en bit bort i alla fall. Men åka ut för att det är kul att känna kontakten med tävlingsvärlden är ju verkligen skäl nog, och inget som skadar nån.

Men som sagt är det ju inte alls det tråden handlar om, så det är helt OT. Och troligen är det ju kanske mest oliksidighet helt enkelt som du lätt kommer tillrätta med så småningom.

Nej det hör inte alls till tråden, men kan inte låta bli att fundera lite ändå.
Om man inte VET genom att ha tex longerat (man behöver ju inte göra det massor av varv utan just bara för att kolla av) att hästen KAN gå i höger så skulle jag vara orolig öht eftersom det då kan handla om problem som syns mest i höger galopp, men som finns där hela tiden. Och då är ju tävlingsvana väldigt oprioriterat för mej i alla fall. Eller om hästen är så oliksidig så ligger ju tävling en bit bort i alla fall. Men åka ut för att det är kul att känna kontakten med tävlingsvärlden är ju verkligen skäl nog, och inget som skadar nån.

Men som sagt är det ju inte alls det tråden handlar om, så det är helt OT. Och troligen är det ju kanske mest oliksidighet helt enkelt som du lätt kommer tillrätta med så småningom.

Som jag skrev så hon galopperar utmärkt väl i båda galopperna och byter lekande lätt mellan dem i hagen. Så hon kan galoppera i högergalopp.

Hon känns inte oliksidig i trav, jag hade på en såpass grön häst förväntat mig betydligt mer oliksidighet och blev positivt överraskad när vi var på ridbanan första gången.

Testa longera kommer jag att göra nästa gång vi är på ridbanan (inget bra underlag longera på hemma), men förra (so far första och enda) gången vi var där var det inte läge av andra anledningar att kroka på linan och longera också.

Men jag är inte alls orolig att det är något fysiskt fel, eftersom hon (för det har jag kollat VÄLDIGT nogsamt efter den där ridbaneturen, jag funderade ju då också direkt om hon övht galopperar i höger) som sagt inte har minsta problem med galoppen i hagen. Utan jag är rätt säker på att det är ett problem som bara finns uppsuttet. Naturligtvis skulle jag gärna ha longerat för att vara 110% säker, men hästen må ju få gå först och det var inte läge att longera då. Och vi har inte lyckats ta oss iväg till ridbanan efter det. Skulle åkt i söndags, men då lyckades hon ju med vad hon nu gjort i hagen *sucka*

Men, sadeln ska elimineras som felkälla (eller bekräftas), hon ska longearas med, och sen är det bara matte kvar som felkälla.

Men sen i söndags står allting still i väntan på kliniktiden för att kolla upp vad fasiken det är hon lyckats få till i hagen här i lördags. Och iom det kommer hon ju 'dubbelkollas' en extra gång att det inte finns någon fysisk anledning.

Ursäkta men har du något gammalt troll som bor i stallet som ställer till det för dig?

Skall du åka till klinik med en häst igen? Jag hoppas verkligen att de har gett dig ett VIP-kort vid det här laget.

Nu håller vi tummarna att det inte är något allvarligt.

Mvh

Tora

Det är nog inga trolls om bor här, utan snarare någon förbannelse i så fall, eftersom det inte hjälpte att flytta =/

Tack för tummarna!

Equiatrikern var ut igår btw och damen hade en extrem spänning högersida manken och ner till bogen och var sned fram. Detta är inte anledningen till att hon hela tiden valt vänster ute i skogen, men kan ha påverkat den första och hitills enda gången på ridbanan när hon konsekvent vägrade höger. Känningarna är nämligen med 99% säkerhet från när hon slog över vid lastning, strax innan ridbaneturen.

Men, vi fr väl se vad kliniken säger idag, om det är okej att prova ut någon sadel imorgon och hur mycket/litet jag sen kan/får rida. Eller om det blir konvalescens rakt av.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka