Avd. B och uteslutningar ...

N

NiitSirK

Jag, och ett flertal människor jag känner, har börjat tänka på unghästar och uteslutning.

Ska man verkligen kunna bli utesluten i Avd. B ??

Om hästen vägrar ut sig på ett hinder, och får gå ut från banan utan att komma över, då kan det ju få miindre positiva konsekvenser?

Jag vet flera som tävlar hästar i Avd. B som tycker att man inte ska kunna bli utesluten.
Detta gäller bara lokal nivå såklart, annars skulle det bli jättekrångligt...

Jag vet inte vad andra tycker, det är därför jag skriver här... :D :confused: :D

Sv: Avd. B och uteslutningar ...

Ja det tycker jag att man ska kunna bli, vill man ha chansen att får hopppa klart även om det tar 23 stopp så ska man nog hålla sig till klubbtävlingar, centimterhoppningar, träningstävlingar, pay & jump och vänta med att ge sig ut på "riktiga tävlingar".

Jag tror inte det blir negativa konskvenser för någon häst om den vägrar ut sig någon gång och får lämna banan, men händer det jämt och ständigt så bör man nog börja se till sig själv och sin egen ridning och inse att man tex inte har på den höjden att göra utan borde backa två steg bakåt.

Men om det krävs så många vägringar och fel för att komma runt en bana så borde man kolla upp om det är något fel på hästen, och om inte hålla sig till klubb/träningstävlingar, uppenbarligen är hästen då inte redo. Så Ja jag tycker man ska bli utesluten även i avd B.

Tycker nog inte man alltid ska "skylla på" hästen inte är mogen/redo eller att det nog är fel på den, de allra flesta gångerna beror det trots allt på den som sitter i sadeln, så SJÄLVKRITIKEN som ryttare är det nog det som jag anser saknas väldigt många ggr.

Jo det har du rätt i, kanske skulle ha skrivit att ekipaget (främst ryttaren) inte är redo.

Enligt TR blir du i unghäst/ungponnyavdelning utasluten vid tredja olydnaden (även på regionaltävling där man normalt blir utesluten vid den andra).

Om du vägrar ut dig så har du alltid rätt att göra ett försök på valfritt enkelhinder innan du lämnar banan. Obs ett FÖRSÖK, vägrar du då får du inte försöka igen, så det är ju lämpligt att ta ett hinder du redan kommit över en gång.

Det tror jag trådskaparen har fattat, men vad jag fattar det som så vill hon (med fler??) ha hur många försök på sig som helst.

Nja..
Fast jag har också tänkt på konsekvenserna det blir, att hästen kan nita 10ggr på samma hinder. Det tar ju världens tid...

Det skulle bli krångligt också...sant. Tack för alla svar =).

jo mitt första stycke var mer en upplysning till de som inte har koll på det.

Mitt andra stycke var ett svar till trådskaparens tredje stycke :
Om hästen vägrar ut sig på ett hinder, och får gå ut från banan utan att komma över, då kan det ju få miindre positiva konsekvenser?
Man har alltså enligt TR rätt att göra ett försök på valfritt enkelhinder och kan då välja samma hinder igen om man vill, eller ett annat man redan kommit över. Denna regel finns till just för att hästen inte ska lära sig att räkna till tre.

Är hästen så osäker att den stannar en gång på varje hinder så är den helt enkelt inte redo för tävling.

Jag tror risken är att fler ekipage som inte har där att göra kommer "för man får ju ändå hoppa klart" :carzy: så då kan det verkligen ta tiiiiiiid.

Jag är mycket väl medveten om hur reglerna är... :smirk:

Ja du ja, men det kan finnas andra som inte har koll. De som inte tävlar hoppning men ändå läser här t.ex.

Tanken är ju god, men den är ju praktiskt ogenomförbar.
Hur lång tid skulle en klass avd B ta om alla skulle få traggla sig igenom banan? Alldeles för lång tid tror jag alla utom just de utvägrade ryttarna skulle tycka.

Ett fel som många gör när de stannat ut sig är att åter igen ge sig på det hindret som hästen av någon anledning fått för sig att det bor troll i. Har hästen mkt tydligt talat om att det hindret vill jag inte hoppa (typ alla 3 vägringarna på samma hinder) rid då istället bort och hoppa 1 an istället så att det alltid blir så att hästen slutar med att vara duktig och därmed inte går ut från banan med ett stopp det sista den gör.

Sedan att unghästar kan tramsa till det ordentligt de första tävlingarna (trots att de är väl tränade och förberedda för uppgiften) det händer ofta. Av någon anledning så är det alltid glyttigare på första tävlingen än på pay&ride och dylikt. Ofta tycker jag de kör varianten jätteseg med tillhörande tittstopp på vissa hinder (trots att de hoppar alla typer av hinder annars), det jag alltid ser till när jag skall ut med en gröngöling är att det finns mer än en klass för dem att hoppa. Kommer man tex ut med 4 åring så skall man se till att det finns mer än en tillåten 1m klass (eller då 90,1m) är de då så här glyttiga i första och inte "lossnar" ja då får de gå en klass till och de brukar faktiskt nästan alltid släppa och bli sig själv i denna klass. Går de bra redan i första klassen, ja då nöjer man sig med det och åker hem nöjda och belåtna. Dock har jag grundkravet på mina innan de går ut på tävling att de skall helt orädda och våga hoppa allt hemma (oavsett vad matte hittar på att slänga in under hinderna - och där hamnar de mest besynnerliga saker alltid) samt att de med lätthet hoppar en bana minst 10 cm högre/bredare hemma. En häst som vägrar hemma är inte färdig för tävling. Är de bara så förberedda så brukar det bara ta ett par tävlingar innan de hoppar lika avspänt som hemma.
Något jag däremot hellre hade velat få ändrat är just att ha unghästklasserna för sig själv utan äldre emellan (vissa gör så dock tyvärr inte alla), kommer man ut med en orutinerad unghäst så är det inte kul när det är 5-6 timmar mellan starterna vilket det ofta är här nere i de lägre klasserna. Då blir det gärna att man trots att hästen skulle behövt det väljer att åka hem efter bara en klass.

På vår klubb brukar vi göra så att om unghästen har vägrat två eller tre gånger på samma hinder när den blir utesluten, så lägger vi ner det hindret lite om ryttaren vill ta samma hinder igen. Visst, det tar lite extra tid, men man kallar ju in nästa ekipage samtidigt som det uteslutna gör sitt försök.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 710
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 651
Senast: Mabuse
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2