avbryta leasingavtal på bil, erfarenheter någon?

moster

Trådstartare
Jag har en leasingbil från vw, sånt avtal där jag betalar en viss summa varje månad och så ingår "allt".
Jag har avtal på 36 månader, det har gått 15 månader nu och jag skulle av olika anledningar behöva köpa en annan bil = jag behöver bli av med denna bilen...
Men jag kan inte riktigt hitta i mitt avtal vad det skulle kosta att säga upp avtalet? Pratade med deras kundservice och jag kunde få svar om 1-2 veckor...
Någon som har erfarenheter av vad det kostat att säga upp? Eller är det smartare att lägga ut den på typ blocket och se om någon vill ta över avtalet?

Jag har en leasingbil från vw, sånt avtal där jag betalar en viss summa varje månad och så ingår "allt".
Jag har avtal på 36 månader, det har gått 15 månader nu och jag skulle av olika anledningar behöva köpa en annan bil = jag behöver bli av med denna bilen...
Men jag kan inte riktigt hitta i mitt avtal vad det skulle kosta att säga upp avtalet? Pratade med deras kundservice och jag kunde få svar om 1-2 veckor...
Någon som har erfarenheter av vad det kostat att säga upp? Eller är det smartare att lägga ut den på typ blocket och se om någon vill ta över avtalet?
Men det går ju inte O_o

För en kollega till mig var tydligen enda alternativet att hitta någon annan som tog över leasingkontraktet.

Men det var vad hon sa själv. Vet inte om det är helt korrekt eller inte.

Så här svarade VW 2015:
8. Kan jag bryta avtalet? Vad kostar det?
Vad det kostar att bryta avtalet är helt beroende på hur lång tid det har löpt. Restskulden på bilen måste motsvara värdet på bilen annars får kunden betala mellanskillnaden. Ju närmare avtalstidens slut desto mindre blir kostnaden för kunden. Kunden har rätt att överlåta avtalet, (sälja), till en annan kund. I detta fall görs naturligtvis en kreditprövning av den nya kunden.
Pär Fransson, VW.
---
https://www.hd.se/2015-05-30/vanliga-fragor-och-svar-om-billeasing

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
367
Senast: Fetaost
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 424
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 101
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II