Avbruten hörntand

G

Gargamella

Vår katttjej har verkat lite hängig i två dagar. I går tog jag henne för att visitera henne. Hittade inga konstigheter förrän jag kom till munnen. Ena hörntanden i överkäken är halv! Tandköttet runtom är rött. Vad gör veterinären ev åt detta? Någon med erfarenhet? Kan tillägga att idag verkar hon må bra igen. Tiggde vid frukosten, äter & dricker. Men tanden är ju sig lik såklart... *fundersam* :(

Sv: Avbruten hörntand

Jag tror inte att veterinären gör så mycket åt själva tanden om inte käkbenet är skadad. Möjligvis att dom ger antibiotika, pencillin eller dyl för att det inte ska bli nån inflammation.
Ring och fråga vet -det kostar inget;)

Avbrutna tänder bör kollas. Risken är stor att katten får värk. Tänder som går av ska man inte ignorera.

Avbrutna tänder är inte sällan symptom på en mer utvecklad tandsjukdom (tex FORL) och då är det bäst om vet kolla hela munnen noggrannt för att kunna förebygga problem så gott det går.

På min tjej drogs den halva tanden ut. Detta för att minimera risken för inflammationer osv. Sen fick hon äta antibiotika i 10 dagar. Risken att inflammationen sprider sig är tydligen hyfsat stor, och då kan de riskera att tappa flera tänder sa veterinären.

Så jag tycker nog att du ska plocka upp luren o ringa din veterinär o samråda med denne.

Hej,
Min gamla perser (numera avliden pga hög ålder 17 år) hoppade i sin ungdom ner från en klätterställning och slog av ena övre hörntanden (halva). Han fick aldrig några problem av det.

Kan bara meddela hur det gått:

Åkte till veterinär samma dag, då hon varit lite hängig/allmänpåverkad. Pulpan var blottad på insidan och efter lite funderande och diskuterande så rekomenderade de att vi skulle ta bort tanden.

Så nu är hon tandlös. =) Hela hörntanden bortopererad. Kissen får smärtstillande/antiinflammatoriskt att äta i 4 dagar. Mjuk mat i en vecka. Hon verkar må oförskämt bra än så länge! Hungrig, pigg & busig. (man är ju alltid lite orolig för infektioner)

Kostade 950:- med direktreglering fr förs bolag. Inte så farligt! Tur man har de små försäkrade!

FORL är det inte. Alla tänder mkt fina. Hade en katt tidigare som fick denna tandsjukdom. Henne fick vi tyvärr avliva då väldigt många tänder var drabbade och försäkringen inte täcker alls.:cry:

Vad bra! Hon kommer snart kasta sig över torrfoder oxå. Min käkade torrisar dagen efter (fick ha det framme o så fick hon välja själv) och busade som attan när tanden var väck. Hon har inga problem med det nu, o ser skitkul ut när hon gäspar :rofl:

OT

Min gamla katt (15) har bara en av sina hörntänder kvar... Och tre av dom andra tänderna är också utdragna.
Gjorde det efter min praktik på en djurklinik eftersom jag då började upptäcka hur det egentligen stod till med kissekattens mun...
Massor med tandsten, parodontit, gingivit, början till FORL... inget roligt alls!!
Det blev dyrt, tyvärr är han inte försäkrad, men det var absolut värt det!
Nu är han en pigg och glad gamling som spenderar hela sommaren utomhus nästan, och att han bara har en hörntand bryr han sig inte om =)
Fast han får lite snusläpp ibland eftersom det är en undertand som är kvar och överläppen fastnar i den ibland... ;)

Liknande trådar

Katthälsa Min ena katt har i perioder tuggat, som att det sitter något i tänderna fast det inte är något där. Han lägger huvudet på sned och...
Svar
15
· Visningar
1 885
Senast: AraSlei
·
Katthälsa Sonic Sockerfot, 11 år och hittekatt (hittades som pytteliten kattunge i skogen...) har på nåt obegripligt vis brutit av ena hörntanden...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 895
Senast: Jeps
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 722
Senast: LenaH
·
Övr. Katt Ni mera erfarna, kan ni ge en gissning vad jag har att vänta hos veterinären ikväll kl. 18? Kissen är 14 år gammal hankatt, i stort...
2
Svar
24
· Visningar
12 517
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar