Avblodning efter avlivning med bult

T

timjan 1

Jag vet att man ska avbloda efter avlivning med bult men förstår inte varför det skulle vara djurplågeri att inte göra det.Har varit med om en avlivning utan avblodning, hästen var helt borta blixtsnabbt efter skottet, efter några minuter lyssnade veterinären på hjärtat och kunde konstatera att hästen var död. Tiden mellan skottet och att hjärtat slutat att slä var hästen helt hjärndöd, så vari ligger det plågsamma?

Sv: Avblodning efter avlivning med bult

Hej!
Jag har de senaste tre åren varit med om tre avlivningar med bult pistol. Lantbrukstjänst har kommit ut till stallen och avlivat och sedan tagit med kropparna som samtliga gått till destruktion. Ingen av hästarna har avblodats. De dog omedelbart.
MVH Anette

timjan 1 skrev:
Jag vet att man ska avbloda efter avlivning med bult men förstår inte varför det skulle vara djurplågeri att inte göra det.Har varit med om en avlivning utan avblodning, hästen var helt borta blixtsnabbt efter skottet, efter några minuter lyssnade veterinären på hjärtat och kunde konstatera att hästen var död. Tiden mellan skottet och att hjärtat slutat att slä var hästen helt hjärndöd, så vari ligger det plågsamma?
Så som jag har förstått det handlar det inte om det plågsamma i det hela, utan en försäkran om att hästen verkligen är död och inte bara hjärndöd efter bultning. Avblodar du hästen efter bultning finns det inte några som helst tvivel på att hästen "lever", dvs hjärtat slår. Tror tom att det står inskrivet i djurskyddslagen om att man måste avbloda efter bultning? Någon som har bättre koll, för jag är långt ifrån säker?

//Alice

Ja jag förstår att det är viktigt att hästen konstateras död, det gör ju veterinären genom att lyssna på hjärtat

Jag trodde man var TVUNUGEN att avbloda efter avlivning med bultpistol. :confused: Har alltid fattat det så och på de hästar jag vet har avlivats på det sättet har alla avblodats.

Är nog som sagt en försäkran om att hästen är död. (Hela hästen eller vad man säger.)
Avblodar man vid annan form av avlivning också? Eller bara med bultpistol?

60 sekunder säger djurskyddlagen att det ska gå mellan bultning och avblodning, bara för att vara 100% på att det inte finns någon livsaktivitet kvar i djuret..

Enligt killen som skötte senaste avlivningen hos oss handlar det mycket om lastvikt också. Det väger helt enkelt för mycket att konka runt på allt blod.... Ofta går ju en lastbil runt till ett par olika ställen och "samlar upp" några djur. Det är säkert bättre ekonomi i det hela om man inte behöver köra fram och tillbaka så många gånger utan kan ta några stycken i taget.... osmakligt, jag vet, men säkert praktiskt för hanteringen.

Det finns fall där hästen vaknat efter några minuter, så därför bör man avbloda för att hästen ska vara död.

Det är ju inte så att man kan väcka en bultad häst, men däremot kan den leva upp igen och det är både skrämmande och inte särskilt etiskt.
Man avblodar även för att köttet ska gå att användas tror jag.

/jenny

nja, nu räknas inte den hä händelsen som planerad avlivning, men en häst i stallet bröt benet och veterinären kom ut med massa sömnmedel, som inte tog skruv alls (det rann väl direkt ut i bensåret)
ingen bultpistol fanns att tillgå och brandyxan var uppe i stallet så veteinären avlivade genom avblodningen direkt på plats..

efter det tyckte iallafall jag att minst 1 person i varje stort stall (ridskola) ska ha utbildning i att bulta och att det ska finnas bultpistol på plats..

snigelfarmor skrev:
Det finns fall där hästen vaknat efter några minuter, så därför bör man avbloda för att hästen ska vara död.
:eek: :eek: :eek: Det HOPPAS jag är en skröna.... :(

//Alice

BeastieBabe skrev:
60 sekunder säger djurskyddlagen att det ska gå mellan bultning och avblodning, bara för att vara 100% på att det inte finns någon livsaktivitet kvar i djuret..
:bow:
Något sådant hade jag för mig, men jag var långt ifrån säker!

//Alice

Ja det är ju klart att det tar några minuter för blodet att pumpa runt innan hjärtat slutar att slå, men jag är övertygad om att hästen inte uppfattar nåt under dessa minuter då den är hjärndöd.

Som BB säger så är det max 60 sek. mellan bult och avblodning. Bult, men även ström och gas (tror jag) räknas som bedövning och inte dödande.

Ska djuret till destruktion så är det väl inte lika viktigt att avbloda bara man har koll. Men ska den till livsmedel så är man tvungen att bloda. Annars blir inte köttet bra.

Man kan även göra sk hjärtstick men det kräver lite mer av den som sticker. Deremot vet jag inte om det är lagligt längre.

snigelfarmor skrev:

Det är ju inte så att man kan väcka en bultad häst, men däremot kan den leva upp igen och det är både skrämmande och inte särskilt etiskt.
Man avblodar även för att köttet ska gå att användas tror jag.

/jenny

VA?????!!!!!!!! :eek: :eek: :eek: Vaknat? Hur då?

Har alltid trott bult var så bra, men är det alltså inte säkert att dom dör?! :eek: :confused:

timjan 1 skrev:
Ja det är ju klart att det tar några minuter för blodet att pumpa runt innan hjärtat slutar att slå, men jag är övertygad om att hästen inte uppfattar nåt under dessa minuter då den är hjärndöd.

Jaa, det måste väl vara så. Dom kan väl som inte "leva" när dom är döda i hjärnan? :crazy:

Nej självklart inte, hjärnan styr ju alla andra organ, det där om att de skulle kunna vakna upp då de är hjärndöda kan nog bara ske i en skräckfilm.

Jo, dom dör, men ibland kan hjärnans elektriska impulser (driften att leva) väcka den bit av hjärnan som lever fortfarande. Tex vid en milimetermiss. Jag vet ej vad de vill träffa.
Hästen kommer inte ställa sig upp, men kan blinka med ögonen mm.

Detta har jag hört från Länsstyrelsens Djurskyddsutbildare.

/jenny

Knapplån.
Om en vet avlivar med bult, konstaterar att hjärtat stannat o därför inte avblodar kan det nog anses ok o på vets ansvar men knappast enligt reglerna. Däremot kan det ALDRIG anses ok att ngn annan bultar utan att avbloda.
Träffområdet för en klockren träff på en hästskalle är litet, kommer man i utkanten slås hästen direkt medvetslös men blir inte hjärndöd.
Jag avblodar alltid, jag vet hur länge hjärtat kan slå även efter en ren träff.
PL

Låter troligt men hästen är knappast medveten ändå och ytterligare ett skott borde ju lösa saken.

Hade jag behövt avliva med bult och vet inte hade avblodat hade jag fått ett spel tror jag. Sådant ska gsöras ordentligt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästvård Beslutet om avlivning närmar sig. Helst hade jag velat enbart bulta men gården jag står på vägrar tyvärr att tillåta avblodning på...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 197
Senast: Happimess
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 067
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama