Avbelastning..?

Sorbe

Trådstartare
Den här hästen avbelastar både fram och bak? Eller? Hur är det?
Han hade ont i vänster bak, men varför avbelastar han fram om han har ont bak?

smokey.jpg

Sv: Avbelastning..?

men gud.....
jag skulle nog säga att hästen har ont i trakterna i bakhovarna och i tårna i framhovarna.
Men vad hästen har råkat ut för kan va vad som helst från felverkade hovar till fång....

Han och en annan häst var lösa i stallet i morse, jag hittade honom ståendes sådär. Strax efter ställde han sig normalt igen och har inte stått sådär något under dagen. Han har förmodligen fått en spark på bakbenet eftersom han haltar och eftersom nästan alla står i spiltor i stallet så är det lätt hänt.

en häst i närheten hade problem med ett bakben, därefter flyttade hältan och avlastningen runt-även till frambenen. veterinären hade förklarat det så att om ett ben gör ont så avlastar hästen ett annat ben (antingen parall frambenet eller det andra tex. bakbenet), efter ett tag gör även det benet ont och hästen avlastar det ben "som blir kvar". alla pållar har ju inte vett att ta det lugnt även om det gör ont :angel:

Ser ut som att du kom på honom mitt i en kisspaus eller nåt. Skumt ser det ut i alla fall, vet inte vad jag ska säga.

Sv: Avlastning..?

Ursäkta, jag var något trött igår sen ha jobbat hela dagen i stallet.

Nepp, han åt och var glad igår efter vi ställt in honom i spiltan igen.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
401
Senast: Tsaren
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 984
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka