Autoimmun sjukdom

Silkisif

Trådstartare
Min häst fick för ca en vecka sedan ringormsliknande utslag över höger skinka. Dessa smittar inte, och har inte spridit sig. Han har inte kliat sig eller blivit biten.
Nu har pälsen börjat växa ut igen, men på vissa (större) är där centralt en upphöjning som liknar en pustel. Denna är steril.

Hästen hostar även vid början av utfodring på hösten. Om det nu har med saken att göra?

Kan detta vara en autoimmun sjukdom?

Sv: Autoimmun sjukdom

Öh, hur wet du att pusteln är steril? Har du tagit prower?

Hosta i samband med installning låter snarare som en lindrig form aw kronisk bronkit eller "dagissjuka" när hästar från olika beten förs samman. Kolla öwer stallmiljön.

Autoimmunt - man ska aldrig säga aldrig, men det ringer iallafall ingen klocka för mig. En stafylokockinfektion låter ju mer troligt. Om fler hudförändringar uppstår är det ju bara att ta en biopsi så får du se om misstanken stämmer.

Jag väntar med att svar mer precist tills mamma läkare kommit hem och kan svara ;)

Men han hostar så fort han börjar få hö, oavsett om han fortfarande går ute eller ej. Oberoende av höets kvalité.

Tack för svaret! :)

Fast det är ganska typiskt för dammallergi, att de hostar av hö oavsett. Även bra hö innehåller damm och sporer som retar en känslig häst.

Jo, jag vet. Men man kan ju lika gärna ta med alla problem, man vet aldrig om de hänger ihop.. Har jag fått erfara:crazy: :(

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Hästvård Nelly har ett överben en bit under framknäet fram, troligen orsakat att att hon slagit sig. Jag upptäckte det för ca 5 veckor sedan, det...
Svar
0
· Visningar
818
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 055
Hästvård Min häst är under utredning av veterinär! vi sitter dock fast och vill höra om någon sett någon liknande och vad det berodde på. Maj-...
Svar
16
· Visningar
2 571
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka