Autofokuseringen har slutat fungera??

TheRedLightning

Trådstartare
Jag känner mig ledsen. Jag köpte en ny kamera en Canon EOS 70D. Den har fungerat klockrent, men nu kan den plötsligt inte autofokusera, det är ibland den kan det och ibland inte. Det är så frustrerande, den försöker inte ens fokusera.
Jag har försökt komma på vad som har hänt då det har funkat innan ihop med dom objektiven jag har. Jag blir inte klok på problemet och känner mig uppgiven, det är inte roligt att fota med en kamera som inte vill sammarbeta. :down:
 
Nu är det bara en vild gissning (kanske en dum sådan), men det är inte att du kommit åt "auto/manuell-fokusknappen" på något/några av objektiven?
 
Nu är det bara en vild gissning (kanske en dum sådan), men det är inte att du kommit åt "auto/manuell-fokusknappen" på något/några av objektiven?
precis min tanke

@RedHyuuga Sedan undrar jag vad du har för objektiv - kan det vara så att när kameran inte fokuserar så är du helt enkelt under närgränsen för vad objektivet klarar av?
(jag har hållt på att jäklas med mitt 60mm objektiv av samma anledning men börjar komma underfund med att det är detta det beror på)
 
precis min tanke

@RedHyuuga Sedan undrar jag vad du har för objektiv - kan det vara så att när kameran inte fokuserar så är du helt enkelt under närgränsen för vad objektivet klarar av?
(jag har hållt på att jäklas med mitt 60mm objektiv av samma anledning men börjar komma underfund med att det är detta det beror på)
Jag hade mitt Canon 70-300 med närgräns 1,5 m. Jag har kunnat fota tidigare ut genom fönstren inne och ut på åkern, nu vill den inte längre och blev inte ens någon skillnad när jag öppnade fönstret och objektivet var inställt på att det skulle vara automatisk fokusering, jag vet det eftersom jag fick flytta knappen för att ens kunna ställa in skärpan själv (dvs manuellt).

Tog denna bilden med manuellt fokus, känns mer som det hänt något med kameran. Har provat alla objektiv, har ett Canon 50 mm f/1,4 och ett Canon 17-55 f/2,8
1934395_1271801929517317_4845965517435994230_n.jpg
 
om du har samma problem m alla objektiven så låter det onekligen som det är kameran som det blivit fel på, vad trist :(

Måste vara något i kontakten mellan objektiven och kamerahuset som blivit glappt eller liknande.
 
Provat att gnugga rent på kontakterna på/mellan objektiv och kamera?

Annars, om kameran är ny har du kanske garanti kvar? Då är det (väl) bara att lämna in den på en koll?
 
Provat att gnugga rent på kontakterna på/mellan objektiv och kamera?

Annars, om kameran är ny har du kanske garanti kvar? Då är det (väl) bara att lämna in den på en koll?
Nä, det har jag förvisso inte provat, hur ska man göra det på bästa sätt så det inte blir värre än vad det är?
 
Jag gnuggar ibland lite med en ren (oluddig) trasa, eller t o m med direkt med fingret. Tror inte det är jättekänsligt där (enbart baserat på egna erfarenheter).
 
Jag gnuggar ibland lite med en ren (oluddig) trasa, eller t o m med direkt med fingret. Tror inte det är jättekänsligt där (enbart baserat på egna erfarenheter).
Får prova, om vi säger att det inte blir bättre av rengöring, vad är nästa steg man kan tänka på då? Lämna in?
 
Har du gjort en ordentlig återställning av kameran? jag fick göra det och det va inte helt enkelt (men jag har en annan kamera) utan jag fick ha hjälp av supporten för att få det ordentligt gjort. Mina problem va inte exakt som dina men det handlade också om autofokusen
 
Har du gjort en ordentlig återställning av kameran? jag fick göra det och det va inte helt enkelt (men jag har en annan kamera) utan jag fick ha hjälp av supporten för att få det ordentligt gjort. Mina problem va inte exakt som dina men det handlade också om autofokusen
Du menar att man kan ha kommit åt nån inställningsgrej? Får gräva fram instruktionsboken och se om jag kan hitta hur man gör det.
 
Hur länge har du haft kameran?
Tänker på att du skriver "ny", då finns det ju chans att du har garanti kvar på den. :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 294
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 940
Senast: Milosari
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 171
Senast: Ramona
·
Hundträning Hej! Ny användare här på bukefalos men trogen läsare sen flera år tillbaka :) Tänkte kolla om det finns några kloka råd att komma med...
Svar
15
· Visningar
2 244
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp