Australiens asylpolitik

Rosett

Trådstartare
Kollade Dokument Utifrån som handlade om Australiens båtflyktingpolitik. Ingen flykting som kommer med båt får komma till Australien. I stället interneras de på öarna Manus och Nauru på obestämd tid. De som arbetar där kan dömas till fängelse om de rapporterar om missförhållanden! Min syn på Australien har ändrats efter att ha sett detta reportage.
Ett reportage värt att se om ni inte gjort det redan. Kolla gärna och skriv om era tankar.
http://www.svtplay.se/video/10222333/flykting-nej-tack/dokument-utifran-flykting-nej-tack-avsnitt-1

Det var ju inga nya nyheter.
Så långt jag kan minnas, rapporterades det om Australien redan för knappt ett år sedan, i samband med de stora flyktingströmmarna till Sverige.

Jag kan tycka att det är helt OK av ett land att styra flyktingströmmar till specifika områden - i det här fallet specifika öar - men medan asylprocessen prövas, ska förstås levnadsförhållandena vara drägliga.
Var gränsen går för "drägliga" kan man ha olika uppfattning om.

Det var ju inga nya nyheter.
Så långt jag kan minnas, rapporterades det om Australien redan för knappt ett år sedan, i samband med de stora flyktingströmmarna till Sverige.

Jag kan tycka att det är helt OK av ett land att styra flyktingströmmar till specifika områden - i det här fallet specifika öar - men medan asylprocessen prövas, ska förstås levnadsförhållandena vara drägliga.
Var gränsen går för "drägliga" kan man ha olika uppfattning om.
Syftet är väl att erbjuda flyktingar skydd från krig och krig är det ju inte på dom där öarna.

Tja, försök komma in till USA utan visum eller asylskäl får ni se. Tebax med vändande post.
(och nej, ekonomiska skäl är inte skäl för asyl). Och nånstans måste dom ju placeras i väntan på beslut. Vi kör ju upp dom till Norrland, vad är skillnaden?

Det blir ju bara ett förvar bland andra förvar. Dom får mat, husrum och vård vid behov, sen skeppas dom tillbaka eftersom det inte är krig i något av Australiens närområden. (och inte i våra heller)

Anser du alltså att det är troligare att det INTE råder missförhållanden när såna här rapporter kommer fram?

Fast VAD beror missförhållandena på ?
Att folk börjar må dåligt för att de inte vet när de kommer därifrån ?
Hur hjälper man det ? I det här läget kommer de ju inte komma till Aus, alltså måste de någon annanstanns och någon annanstanns vet ingen vart det är.. = just i början va den problematiken svårlöst.

Att de blir sjuka ? Enkelt läkarvård, vad jag förstod fick de läkarvård.

Att de inte inte hade nåt att göra ?
De hade böcker och kunde uppenbarligen rita/skriva...
Volontärer skickades in om sällskap just för att bryta "tristessen"...
Alla barn har inte leksaker... Man leker med det man har... Gällar oavsett var i världen man växer upp..

Så rent krasst ... Så ser jag egentligen inga stora problem med Aus sätt att lösa sitt problem. De tar emot flyktingar, de ger de mat och husrum. De gör det inte på AUS mark men det spelar enligt mej ingen roll... De gör ju samma sak med dem som de skulle gjort på aus mark..
Det är inte alltid grönare på andra sidan staketet. Men de har kommit bort från sin förföljelse och krig.

Senare framkom det att de hade som val att hamna i indonesien (?) där de kunde jobba och bo...
Så då va den situationen löst med... Att det är fattigt där är inte en ursäkt.

Vilka missförhållanden ? Berätta för en okunnig !
Har du ens kollat dokumentären?
Exempel: En flykting dog pga någon åkomma som inte behandlades. En annan blev misshandlad av personal (vakter) och en volontär som såg det hela blev uppmanad att ändra sitt vittnesmål. Personal som slår larm om sexövergrepp riskerar att dömas till fängelse.
Är det jag kommer ihåg nu.

Och nånstans måste dom ju placeras i väntan på beslut. Vi kör ju upp dom till Norrland, vad är skillnaden?

Det blir ju bara ett förvar bland andra förvar. Dom får mat, husrum och vård vid behov, sen skeppas dom tillbaka eftersom det inte är krig i något av Australiens närområden. (och inte i våra heller)
De hålls inlåsta bakom höga staket. På ett ställe bodde det folk i en stor plåthangar (det blir väldigt varmt).
Även barnen hålls internerade. Jag tror de sa att Australien är det enda land som låser in asylsökande barn.
Har du kollat dokumentären? Jag minns inte allt så kan inte redogöra exakt.

Jag har jobbat med flyktingar på Malta, 40 pers låstes in på små utrymmen, inlåsta, fick gå ut på rasthagar. Nä, det är inte krig i en sådan miljö men det är fan inte enligt de mänskliga rättigheterna för det var VIDRIGT att behöva se.. Ska man tro organisationerna som jobbar i båda länderna är det ännu värre i Austarlien - vilket är enough för mig att veta.

Har du ens kollat dokumentären?
Ja
Exempel: En flykting dog pga någon åkomma som inte behandlades.
Jo han behandlades enligt både myndigheter och de volontärer som va där...
En annan blev misshandlad av personal (vakter) och en volontär som såg det hela blev uppmanad att ändra sitt vittnesmål.
Den är dock helt sann, enligt dokumentären... 1 fall
Personal som slår larm om sexövergrepp riskerar att dömas till fängelse.
Sexuella övergreppen missade jag nog.. Vem gjorde dem ? Vakter eller intagna ?
Är det jag kommer ihåg nu.

De hålls inlåsta bakom höga staket.
Inget brott att hålla dem inom specifika områden. MEN de fick ju även gå på hela ön sa de senare i dokumentären...
På ett ställe bodde det folk i en stor plåthangar (det blir väldigt varmt).
Ja det är ett varmt land.
Även barnen hålls internerade. Jag tror de sa att Australien är det enda land som låser in asylsökande barn.
De är nog för att de hålls med sina föräldrar men jag kan ha fel ?
Har du kollat dokumentären? Jag minns inte allt så kan inte redogöra exakt.
Jag svarade i mitt inlägg att jag inte såg några direkta konstigheter med hur de hölls. Asylsökande runt medelhavet bor i tält, även i Turkiet där det blir kallt (enligt många som kommer dit FÖR kallt säkert). Man kan inte tillfredställa allt i ett flyktingläger.. Jag har tom jobbat i en mottagningshall för flyktingar.. Inget kul ställe, inhägnat och med vakter. Väktarna inte där för flyktingarnas säkerhet utan för volontär och arbetandes skull.. Inga leksaker till barnen förutom insamlade från volontärer.. Så nej det ser ut så, olika i olika länder men ingen dans på rosor... MEN de är inte förföljda, de är inte utsatta för krig. De va väl det de flydde ifrån ??

Eftersom de inte flyr från krig så saknar de ju skäl för asyl. Det är ju likadant här i Europa. Då är ju det alternativ som alltid finns eftersom de inte kommer in att helt enkelt åka hem igen.

Va? I det jag citerade stod det ju just att de flydde från krig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka