Australian Kelpie & Working Kelpie

_Maria_

Trådstartare
Hej!

Jag brukar roa mig med att fantisera om vilken ras min nästa hund ska va och har fastnat lite för Kelpie.

Har haft en omplacering som var collie/bordercollie och nu har jag en chihuahua. Omplaceringen körde jag "bara" hemmaträning med men eftersom han inte fått göra mkt i sitt liv innan så var det en hel del. Han var sju år och vi fick börja från scratch, han blev världens bästa hund och jag fick ha honom tills han var 13 år<3

Nu har jag en chihuahua på 1,5 år. Det blev en sådan för att jag ville ha en liten smidig hund som inte tar så mkt plats och som inte kräver jättemkt, dessutom tyckte jag att hon verkade vara en så trygg individ vilket stämde. Vi har hunnit prova på en hel del. Valpkurs, Rallylydnad grund, snart gått färdig agilitygrund och ska snart påbörja fortsättninskurs på både agility och rallylydnad. Därimellan så har ja varit på en del utställningsträingar samt ställt ut henne en gång.

Jag är väldigt intresserad av hundträning och vill lära mig lite om alla grenar och prova på. Håller träningsintresset i sig så misstänker jag att jag kommer att vilja ha en hund till som är "lite mer" än min chihuahua.

Jag tycke att Kelpie verkar vara av smidig strl och är väldigt fina. Är medlem i några kelpiegrupper på fb men känner ändå inte att jag vet tillräckligt om rasen. Vet att det är några här som har Kelpie så tänkte ni som har det eller haft eller har annaan erfarenhet får gärna skriva lite vad ni tycker om rasen :)

Och vad är skillnaden mellan Australian Kelpie och Working Kelpie? Förutom att om man vill ställa ut så är det Ak som gäller?

Hoppas på svar så jag får lära mig mer om rasen :):bump:

Jag kan inget om rasen, men vilket trevligt inlägg. Hoppas du får många trevliga råd.

Tänk vilket härligt liv du erbjöd din förra hund sin andra halva av livet. :love::bow:

Jag förstår också om du vill ha lite mer hund att jobba med än din chihuahua när ditt intresse är så stort.

Är inte så insatt mer än att uppfödaren till mina heeler även har AK och WK. AK är mer allroundvallhund (vallning, lydnad, bruks osv) medan WK är renodlad vallhund som typ BC är :)

Jag kan inget om rasen, men vilket trevligt inlägg. Hoppas du får många trevliga råd.

Tänk vilket härligt liv du erbjöd din förra hund sin andra halva av livet. :love::bow:

Jag förstår också om du vill ha lite mer hund att jobba med än din chihuahua när ditt intresse är så stort.

Ja jag hoppas det, jag vill ju hitta en ras som jag kan göra rättvisa och tvärtom. Samtidigt som min "skräck" är att ha en hund som jag inte kan tillfredställa. Men tar man bara reda på mkt information och är väl förberedd ska det nog gå bra :)
Tack vad gullig du är:) Ja det blev fantastiskt med tanke på vilken startpunkt vi hade jag och Lassie. Knappt jag kan fatta det själv hur bra det blev. Han var och är min hjälte och stora stolthet<3

Hej!

Jag brukar roa mig med att fantisera om vilken ras min nästa hund ska va och har fastnat lite för Kelpie.

Har haft en omplacering som var collie/bordercollie och nu har jag en chihuahua. Omplaceringen körde jag "bara" hemmaträning med men eftersom han inte fått göra mkt i sitt liv innan så var det en hel del. Han var sju år och vi fick börja från scratch, han blev världens bästa hund och jag fick ha honom tills han var 13 år<3

Nu har jag en chihuahua på 1,5 år. Det blev en sådan för att jag ville ha en liten smidig hund som inte tar så mkt plats och som inte kräver jättemkt, dessutom tyckte jag att hon verkade vara en så trygg individ vilket stämde. Vi har hunnit prova på en hel del. Valpkurs, Rallylydnad grund, snart gått färdig agilitygrund och ska snart påbörja fortsättninskurs på både agility och rallylydnad. Därimellan så har ja varit på en del utställningsträingar samt ställt ut henne en gång.

Jag är väldigt intresserad av hundträning och vill lära mig lite om alla grenar och prova på. Håller träningsintresset i sig så misstänker jag att jag kommer att vilja ha en hund till som är "lite mer" än min chihuahua.

Jag tycke att Kelpie verkar vara av smidig strl och är väldigt fina. Är medlem i några kelpiegrupper på fb men känner ändå inte att jag vet tillräckligt om rasen. Vet att det är några här som har Kelpie så tänkte ni som har det eller haft eller har annaan erfarenhet får gärna skriva lite vad ni tycker om rasen :)

Och vad är skillnaden mellan Australian Kelpie och Working Kelpie? Förutom att om man vill ställa ut så är det Ak som gäller?

Wk är en renodlad vallhund och Ak är en mer av en sporthund, inordnad undet SBK:s bruksraser. Så vill du hålla på med lydnad, bruks, agility, rallylydnad etc så kika definitivt på AK, en trevlig och arbetsvillig ras att träna med :)

Wk är en renodlad vallhund och Ak är en mer av en sporthund, inordnad undet SBK:s bruksraser. Så vill du hålla på med lydnad, bruks, agility, rallylydnad etc så kika definitivt på AK, en trevlig och arbetsvillig ras att träna med :)

Tack för infon, då vet jag att det är AK jag ska rikta in mig på :)

Hej!

WK avlas precis som BC på vallningsegenskaperna. De är vallhundar.

WK har även sämre mentalitet för bruks (mer skotträdsla) och sämre höftledsstatistik än AK. Inom AK finns olika linjer där vissa har mer ös än andra, men oavsett typ så är en AK ganska lätthanterlig jämfört med några av de andra bruksraserna. De med mycket ös i är dock SNABBA från tanke till handling, så det gäller att hänga med :).

Jag har två AK-hanar från Vickulas och är mycket nöjd med både ras och uppfödare. Ju mer jag ser av andra raser, desto nöjdare blir jag med min egen :). De är lagom stora, friska, har mycket kapacitet och så finns det väldigt lite "skräp" i rasen. Om jag skulle önska något annorlunda så är det att det förekommer att de inte är helt socialt trygga och att de kan vara ljudkänsliga. De flesta är det dock INTE, och de är bättre inom området än de flesta vallhundraser. Jämfört med tidigare hundar (labrador och schäferblandras) så är just mina kelpies något mindre terränggående, de går hellre runt hinder än igenom. Men fram kommer de ju, på ett eller annat sätt :)

WK har även sämre mentalitet för bruks (mer skotträdsla) och sämre höftledsstatistik än AK. Inom AK finns olika linjer där vissa har mer ös än andra, men oavsett typ så är en AK ganska lätthanterlig jämfört med några av de andra bruksraserna. De med mycket ös i är dock SNABBA från tanke till handling, så det gäller att hänga med :).

Jag har två AK-hanar från Vickulas och är mycket nöjd med både ras och uppfödare. Ju mer jag ser av andra raser, desto nöjdare blir jag med min egen :). De är lagom stora, friska, har mycket kapacitet och så finns det väldigt lite "skräp" i rasen. Om jag skulle önska något annorlunda så är det att det förekommer att de inte är helt socialt trygga och att de kan vara ljudkänsliga. De flesta är det dock INTE, och de är bättre inom området än de flesta vallhundraser. Jämfört med tidigare hundar (labrador och schäferblandras) så är just mina kelpies något mindre terränggående, de går hellre runt hinder än igenom. Men fram kommer de ju, på ett eller annat sätt :)

Det låter ju lovande..Är det mkt ös i dina?
Kul med en jämförelse av schäfer då jag är lite svag för just schäfrar.

Det låter ju lovande..Är det mkt ös i dina?
Kul med en jämförelse av schäfer då jag är lite svag för just schäfrar.

Den ene har mycket av allt, en riktig pärla. Där är det bara att tuta och köra! Den andra kommer från en ganska ojämn kull. Just mitt exemplar har varit lite knepigt, men blivit bättre sedan han blev kastrerad. Han har dock en syster som har kvalat till SM i lydnad, och en annan som just tagit sitt andra cert i sök. Så det kanske beror på den som styr också ;). Jag tränar spår (högre), sök (lägre, har inte tävlat än), lydnad (3:an) och den knepige har tävlat agility också. Det enda du inte kan göra med en kelpie är att tävla skydd med större framgång. Av SBK-grenarna alltså :).

Jag tycker det är ganska stor skillnad på kelpie och schäfer. En schäfer är lite mera traktor. Större, tyngre, starkare och mycket mer ljud ;). Kelpien är som en liten sportbil. Inte så iögonfallande men väldigt enkel och smidig.

Skulle kunna tänka mig en traktor, men då kanske man ska bo på landet ;) Skämtosido, men jag känner att en så pass stor hund som schäfer kräver mer anpassning av både boende och bil och annat. Och ljud har jag så det räcker hemma ;)

An stor eloge till TS o alla andra som lägger ner så stor tid o omsorg när de skall välja ny hund/hundras.
empty.gif
empty.gif
empty.gif
:bow:

Kom på en fråga till om aktiveringsbehov och av och på knappen.
Det är ju lite inviduellt också förståss.
Men hur mkt behöver man aktivera igentligen..om man jämför med andra hundraser?
Jag går kurs 2 gånger i veckan, tränar 1-2 gånger/vecka utöver det ute på klubben och det blir alltid som minst 30min-3tim promenad + kissrundor/dag.
Så kommer det ju dock inte se ut året runt. När kurserna slutar så kanske det bara blir 1gång i veckan "klubbträning" och sen promenader lättare aktivering per vecka. Tror ni en Kelpie skulle krypa ur skinnet en sådan vecka?

Jag går kurs 2 gånger i veckan, tränar 1-2 gånger/vecka utöver det ute på klubben och det blir alltid som minst 30min-3tim promenad + kissrundor/dag.
Så kommer det ju dock inte se ut året runt. När kurserna slutar så kanske det bara blir 1gång i veckan "klubbträning" och sen promenader lättare aktivering per vecka. Tror ni en Kelpie skulle krypa ur skinnet en sådan vecka?

Beror nog på vad det är för hund men de flesta klarar sig nog på det även om de säkert skulle klara mer. Ofta blir de tröttare av att spåra 15 min än att gå på promenad i en timme...

Om du låter bli att köpa en som är rätt gasad så går det nog bra. Det är viktigt att du är helt ärlig mot uppfödaren när det gäller aktiveringen, så denne har möjlighet att avråda dig från att köpa fel valp/kombination. Kanske är det också lämpligt att försöka hitta en kombo där både hanen och tiken har kullar sedan tidigare, eller har fler nära släktingar än föräldrarna som har lämnat kullar. Så har man lite mer möjlighet att gissa aktivitetsnivån.

Min ene klarar sig på det några veckor, sedan blir han deppig. Han måste ta ut sig ordentligt ganska ofta! Den andre hade tyckt att det var precis lagom :).

Vad kul att du är intresserad av AK!

Är jättenöjd med min kelpie (snart 11 mån) från kennel Meringa! Mitt tips är att åka och träffa lite olika uppfödare och deras hundar för att se vilken typ av kelpie du vill ha.

att gå kurs är kul men det blir dyrt i längden att gå något hela tiden. Känn efter hur mycket tid du är villig att lägga på hundträning utanför kurserna och utgå från det är mitt tips:)

Min AK skulle klara det någon vecka men skulle sedan bli understimulerad (börjar då valla oss och larmar så fort det är något utanför huset).
En vanlig vecka tränar vi spår/ lydnad mellan 3-6 pass på allt mellan 20 min- >5 timmar. Promenader varierar beroende på hur mycket annan sorts aktivitet hon får den dagen.

Jag hade inte tänkt skaffa en hund till nu utan väntar nog iaf 1,5 år till. Beroende på hur det går med hunden jag har nu. Sen vill jag se hur mitt träningsintresse håller i sig över en längre tid. Så jag har en bättre bild av hur ofta jag kan/vill aktivera hunden och på vilket sätt. Vem vet det kanske går snabbar än 1,5 år eller tar längre tid men jag har ju inte precis blivit mindre sugen på en AK :) Sg en på klubben idag när jag var och tränade och blev helt uppspelt hehe;):love:

Jag hade inte tänkt skaffa en hund till nu utan väntar nog iaf 1,5 år till. Beroende på hur det går med hunden jag har nu. Sen vill jag se hur mitt träningsintresse håller i sig över en längre tid. Så jag har en bättre bild av hur ofta jag kan/vill aktivera hunden och på vilket sätt. Vem vet det kanske går snabbar än 1,5 år eller tar längre tid men jag har ju inte precis blivit mindre sugen på en AK :) Sg en på klubben idag när jag var och tränade och blev helt uppspelt hehe;):love:

Klokt tänkt! Tänk på att kontakta uppfödare i god tid, efterfrågan på AK verkar vara stor just nu så det är inte helt lätt att ens få köpa en valp om man inte är ute i god tid.

Kanske lika bra att börja kolla runt redan nu då..Har jag tur finns det någon passande uppfödare i min del av Sverige (södra) men visst är det värt att åka för en hund man förhoppningsvis ska ha i 10+.

En lite "oro" jag har är hur min nuvarande hunds alarmerande egenskap ska påverka en valp. Detta tillhör ju vavvans egenskaper så ingen överaskning och det är absolut inte extremt.
Är när vi är inne eller ute på tomten som detta märks. Vi bor så att de rör sig en del vid vårt hus. Går att få henne att avbryta om jag är där och har tänkt skvallerträna men det funkar inte riktigt om jag är i ett rum och hon i ett annat..

Förhoppningsvis så hittar vi ett hus som ligger lite mer enskilt och kanske på landet. Men det man ju inte när det inträffar.

Skulle ni säga att AK är en ras som är trygga i sig själva och kanske inte så lättuppjagade? Tänker att det är egenskaper som kan minska risken för att det blir problem med den andra hundens alarmerande.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej, Jag sitter redan i förtid och sitter och planerar inför en andrahund som jag planerar att skaffa om kanske sisådär tre-fyra år, en...
Svar
12
· Visningar
2 309
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 715
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Vill ha hund inom ett år! Och är så otroligt valpsugen! Dreglar efter varje hund jag ser på gatorna.. Men har beslutsångest gällande...
Svar
14
· Visningar
1 871
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama