Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Någon som fått hjälp för förlossningsrädsla? När i graviditeten brukar man bli kallad dit? En gång eller flera? Partnern med?
Samma här.Jag behövde aldrig gå på aurorasamtal utan fick träffa överläkare/kirurg direkt efter att BM skickade remiss om kejsarsnitt p.g.a. förlossningsskräck.
Stå på dig om snitt eller förlossningskontrakt eller vad det heter :-). Om du inte tror att terapi skulle hjälpa.Har tyvärr inget svar men ska också på samtal, hemskt orolig över detta Detta är mitt tredje barn och de första två är födda vaginalt men den sista förlossningen har satt sina spår. På pappret ser det säkert bra ut men inte i mitt huvud.
Stå på dig om snitt eller förlossningskontrakt eller vad det heter :-). Om du inte tror att terapi skulle hjälpa.
Tilläggas kan att jag fick beviljat snitt direkt på första mötet också.Jag behövde aldrig gå på aurorasamtal utan fick träffa överläkare/kirurg direkt efter att BM skickade remiss om kejsarsnitt p.g.a. förlossningsskräck.
Tack för svar. Jag vill inte ha snitt men känner att jag måste ha hjälp för att klara en till förlossning, både att bearbeta den första och planera nästa. Och på nåt sätt ändra mina tankar för nu är det mest panikkänsla.
Remiss är skickad men jag börjar bli orolig eftersom jag inte hört nåt. Vecka 21 nu, ska till bm nästa vecka så får fråga då.
Tänker att jag hellre går själv först men att det nog kan vara klokt att ha sambon med ett besök också. Han kan nog behöva få lite mer förståelse.
@DeadSerious vad är förlossningskontrakt?
Tack för svar. Jag vill inte ha snitt men känner att jag måste ha hjälp för att klara en till förlossning, både att bearbeta den första och planera nästa. Och på nåt sätt ändra mina tankar för nu är det mest panikkänsla.
Remiss är skickad men jag börjar bli orolig eftersom jag inte hört nåt. Vecka 21 nu, ska till bm nästa vecka så får fråga då.
Tänker att jag hellre går själv först men att det nog kan vara klokt att ha sambon med ett besök också. Han kan nog behöva få lite mer förståelse.
Jag är i liknande situation som dig med en oerhört jobbig förlossning i bagaget och en förestående förlossning i maj. Efter första förlossningen kände jag att jag aldrig mer ville gå igenom det en gång till och var inställd på att det inte skulle bli några fler barn. Men samtidigt fanns en längtan efter syskon, så jag pratade med min bm på MVC och hon ordnade så att jag och min sambo fick träffa en aurorabarnmorska. Jag kände lite att om jag inte tog itu med och bearbetade min förlossning på en gång, så skulle det växa till någonting oöverkomligt och jag skulle inte våga gå igenom en graviditet igen.Tack för svar. Jag vill inte ha snitt men känner att jag måste ha hjälp för att klara en till förlossning, både att bearbeta den första och planera nästa. Och på nåt sätt ändra mina tankar för nu är det mest panikkänsla.
Jag är i liknande situation som dig med en oerhört jobbig förlossning i bagaget och en förestående förlossning i maj. Efter första förlossningen kände jag att jag aldrig mer ville gå igenom det en gång till och var inställd på att det inte skulle bli några fler barn. Men samtidigt fanns en längtan efter syskon, så jag pratade med min bm på MVC och hon ordnade så att jag och min sambo fick träffa en aurorabarnmorska. Jag kände lite att om jag inte tog itu med och bearbetade min förlossning på en gång, så skulle det växa till någonting oöverkomligt och jag skulle inte våga gå igenom en graviditet igen.
Min sambo tyckte också att förlossningen var väldigt jobbig och känslomässigt påfrestande, vid ett tillfälle under förlossningen grät han för att han tyckte att det var så jobbigt att se mig ha så ont och han inte kunde göra något åt det. Så för oss var det ingen tvekan om att han skulle vara med på samtalen. Vi fick tid ca en månad efter remissen var skickad och vi fick träffa aurorabm två gånger, det var vad hon kunde erbjuda. Tyvärr tyckte vi inte att det gav så mycket, men det var mest personkemin som inte stämde. När jag berättade det för min bm på MVC så ordnade hon en träff med en annan aurorabm. Det kändes mycket bättre och både jag och sambon kände oss stärkta efter det samtalet. Jag fick även mycket hjälp av min bm på MVC, som jobbat på förlossningen och kunde svara på många av mina frågor.
Nu när jag är gravid igen går jag hos samma bm och hon vet om min/vår förlossningsrädsla. Hon kommer att skicka en ny remiss till aurorabm, men jag har förstått det som att det ligger längre fram i tiden och närmare förlossningen (är nu i v 16). Jag vet inte hur många samtal vi får den här gången, men jag har pratat med bm om min rädsla för förlossningen och hon har sagt att jag ska få den hjälp jag behöver för att klara en ny förlossning. Om jag vill kan jag få ett planerat snitt, men jag känner att jag vill testa att föda vaginalt igen. På något sätt vill jag ”ha revansch”. Men det kommer att stå i min journal att om jag säger stopp under förlossningen så blir det snitt istället (under förutsättning att det går medicinskt förstås).
Långt svar och kanske lite svamligt, men jag hoppas det var till någon liten hjälp