Attans.. skav på manken!!

Lenis

Trådstartare
Hur ska man göra för att slippa det? Vet ju att när pälsen väl skavts bort tar det en evighet & lite till innan det växer ut igen.. med fina vita hår som följd.. :crazy:

Har en gammal pålle som behöver täckas mkt, och nu när det är bara 12+ på dan, regnar & blåser, KAN han bara inte gå utan täcke på natten. (Inne vill jag inte ha honom pga luftvägsproblem.) Jag använder skavskydd som jag tvättar & byter ut med jämna mellanrum.. finns det nåt mer man kan göra??

Sy fast riktigt fårskinn på täcket vid manken, eller om du nu hade skavskydd, sy fast det på detta!
Det var det enda som hjälpte på min.

Fick bara ett infall :idea:, vet INTE om detta funkar!

Om man sätter en longergjord UNDER täcket, så borde ju denna kunna lyfta täcket från manken, eller åtminstone minska trycket? Eller tänker jag helt fel? :confused:

Det är ju det, täcket han använder nu sitter så perfekt ett täcke kan göra :crazy: Ajaj barbacka skulle inte funka för oss, då skulle det bli skritt hela dagarna.. min pålle är så snäll att han inte vill gå framåt om jag inte har balansen bra, och det har man inte på hans beniga rygg :o :D

jag vet en vetrinär som bannar den där kondomen som man sätter på bogen för att det inte ska skava..... många som köper för små storlekar med brännskadeor som följd.....
viktigt med rätt storlek!

Jag kallar den för Jonas Gardell-brynjan :D, min häst får MER skav av den än utan :confused:. Bogar, manke och på sidan av magen med brynjan, med täcke med fårskinn, INGET :bow:.

Liknande trådar

Utrustning Vad sjutton gör man när täckena trycker på manken när hästen har huvudet nere (betar, äter)? Det är alltså inte halslinningen som...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 009
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Pållen har fått ett "sår", det är inte stort. det är precis vid manken/ryggen. altså använder vi inte sadlen alls nu, då det nog tryckt...
Svar
1
· Visningar
837
M
Hästvård Min dotter och jag har precis ( 14 dgr sedan) tagit hem en kamrat! Blivit fodervärdar. Kamraten är en gammal Nordsvensk-gubbe, hur mysig...
Svar
3
· Visningar
1 272
Senast: matador
·
Utrustning Upptäckte litet område med skav långt bak på manken på min häst. Ingen tufsig päls, vad jag kan komma ihåg, men lite grå fläckar där...
Svar
3
· Visningar
2 148
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix