"Åttan" stökade till hingstvisning

Sv: "Åttan" stökade till hingstvisning

Då får man väl hoppas att de tar bort del delen inför nästa år... Vill man se hästen på böjt spår är det mycket enklare att använda en kortsida.

Men jisses, snacka om att krångla till saker och ting!

Hur kan det där främja hästarna att visa fram sina attribut på bästa sätt?

Galenskap.

En annan sak, varför måste 2,5 åringarna hoppa 140? Brukar det vara så?

(kan inget om bedömning av unga hopphästar)

120 cm har vi i sverige, tycker att det är ganska högt med tanke på ålder.
130 cm är det sen på 3 årstestet.

Ja det kan man fråga sig. Och så undrar man varför halvbloden har de högsta premierna i alla försäkringsbolag. tro fan det att man kan förstöra hästar redan från början när det sätts sånna krav vid visningar.

galenskap!

120 cm har vi i sverige, tycker att det är ganska högt med tanke på ålder.
130 cm är det sen på 3 årstestet.

Är det inte på 3 årstestet 120 för att få godkända poäng sen för att få högre poäng i hoppningen kan man höja till 130 cm ?

Mia

110 cm är det för att få godkänt vid treårs i Sverige och 130 för att kunna få maxpoäng.

Har ni som kommenterat i denna tråd gjort er besväret att gå in på Hannoveraner Verbands hemsida och tittat på deras klipp från visningarna.
http://www.hannoveraner.tv/app/_vie...9.10.2011&tab=HANNOVERANER_hengstkoe_28102011
De gula klippen är de som visar "åttan".

Om inte, gör gärna det och fundera på om detta verkligen var så förskräckligt?

Ni kan inte heller jämföra detta med ett 3-års test, här är det ett av de tre främsta avelsförbunden för sporthästar, som tar ut sina nya avelshingstar. De 92 som visades här var redan utvalda ur en större grupp av ca 700 2,5 åriga hingstar. Ni kan ju också se hur välutvecklade och välhanterade dessa är. Detta är alltså ingen genomsnittlig grupp, utan verkligen creme de la creme inom hannoveraner aveln. De dressyr stammade hingstarna hoppade inga 140 cm, men ändå mycket väl i de flesta fall. De högre höjderna testade bara de riktigt begåvade hopphingstarna. De som köpte hästarna på auktionen efteråt verkar inte heller ha tyckt att det var förstörda hästar med tanke på vad de betalade för dem.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
452
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 333
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 439
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar