attackerar i hagen

L

Love_energy

Igår när jag kom hem berätta vår inhyrning att min lille hingst hade attackerat henne när hon skulle plocka in sin häst, sen kom det fram att han gjort detta i nån vecka.
Så hon hade börjat ta med sig dressyrpisken ut i hagen för att slå på han om han kom fram, själv tycker jag det är helt fel sätt, han har aldrig gjort så mot mej.*jag är inte helt och hållet hans ledare men han accepterar min gräns och han vet mycket väl hur man ska uppföa sig.

Jag vill ju inte att hon ska slå min lille hingst (1 1/2 år) för att han är så snäll och go på alla vis, vill ju inte han ska förvandlas till ett monster...:crazy:

Hur ska jag få denna människa att inse att detta inte fungerar på hästar utan han blir bara värre. Själv så tror hon inte ett dugg på Nh-metoder fast jag har hjälp henne innan att få hennes häst att gå över farlig plast utan våld...
:mad:
 
Sv: attackerar i hagen

Hm förstår din oro, skulle inte heller vilja att någon hotade min häst än värre att göra det med en hingst. Risken är ju att om någon hotar honom och han känner sig trängd så kommer han att ge igen och det säkert ordentligt. Kan ju gå riktigit illa.
Sedan förstår jag att hon är rädd och om han attackerar så är det ju farligt för henne. Säkert så överför hon något som han tolkar som hot.
Inget konkret tips annat än att ta bort hennes häst från din häst så att hon inte utsätter din häst för något som hon tydligen över för samt att hon inte riskerar att bli attackerad med allvarliga skador som följd.

Lycka till berätta gärna hur det går!
 
Sv: attackerar i hagen

åhh skönt med lite sympati...
Inte för att dissa andra kön på hästar men som du sa hingstar kan ta det allvarligt.
Jag får försöka titta efter hur hon gör imorgonkväll,
för om han hotar så får man ju rätta till det direkt.
Men jag tror hon en aning rädd faktiskt så han passar på att utnyttjar det, för hennes egen häst har definitivt ingen respekt för henne, fast hon har haft han i 7 år, fast hon är ju "den där" våldsamma typen...
 
Sv: attackerar i hagen

Hur skulle du vilja att hon gjorde för att låta bli att bli attackerad?
*Ärlig nyfiken fråga*
 
Sv: attackerar i hagen

Typ säga till på Nh vis, alltså ge en blick, höja händerna, ta steg mot honom, sätta sig i respekt..
 
Sv: attackerar i hagen

Typ säga till på Nh vis, alltså ge en blick, höja händerna, ta steg mot honom, sätta sig i respekt..

Öh...? Om nån skulle säga till mig att tillrättavisa deras häst på "NH-vis" skulle jag nog inte kunna hålla mig för skratt....

Om jag var din inhyrning så hade jag också tagit med spö ut i hagen...en körpisk till och med!!!!
Sen att jag inte skulle slå din häst är en annan femma.
MEN om han gick till regelrätt attack och inte gick att få undan med hjälp av att visa pisken och mota honom bakåt... Ja då skulle han faktiskt få en riktig smäll! Precis som jag förutsätter att nån skulle gjort om det varit min häst som betedde sig illa.

Vore det min häst så skulle dessutom jag direkt vilja vara med och se hur han gjorde mot den andra människan och försöka arbeta med dem båda så att det inte skulle bli en stor grej.

// M
 
Sv: attackerar i hagen

Tycker du att han är snäll o go när han attackerar andra människor??

När ska folk förstå att hingstar är hingstar...jag skulle sopa till honom så det sjöng om det om jag varit i samma situation....mesiga ägare som säger att man ska inte bruka våld på ens djur när dom attackerar är det värsta jag vet, Vad är det för skillnad på hans attack mot hennes?
Du måste tänka längre fram i tiden....vart tror du det slutar om han får hålla på....kan inte du ha ordning på din egen häst så ska inte andra behöva utsättas och hantera efter dina villkor....

Jag har haft "miljoner" småhingstar och skulle dom börja med nåt dyligt så vet dom att dom lever...å andra sidan har jag aldrig haft nän som anfaller människor...så jag skulle nog vara lite hårdare mot din än vad du är...han känner att han fått grepp och det ska tas ur honom direkt...nästa gång är det din tur att testas.

Det är DIN sak att fostra din häst att inte anfalla. Om han "vet" hur han ska bete sig....varför anfaller han för då?? Jo, för att testa sig själv som ledare.....sen kan man ju räkna ut med arselet hur det kommer att sluta.
 
Sv: attackerar i hagen

Tycker du att han är snäll o go när han attackerar andra människor??

När ska folk förstå att hingstar är hingstar...jag skulle sopa till honom så det sjöng om det om jag varit i samma situation....mesiga ägare som säger att man ska inte bruka våld på ens djur när dom attackerar är det värsta jag vet, Vad är det för skillnad på hans attack mot hennes?
Du måste tänka längre fram i tiden....vart tror du det slutar om han får hålla på....kan inte du ha ordning på din egen häst så ska inte andra behöva utsättas och hantera efter dina villkor....

Jag har haft "miljoner" småhingstar och skulle dom börja med nåt dyligt så vet dom att dom lever...å andra sidan har jag aldrig haft nän som anfaller människor...så jag skulle nog vara lite hårdare mot din än vad du är...han känner att han fått grepp och det ska tas ur honom direkt...nästa gång är det din tur att testas.

Det är DIN sak att fostra din häst att inte anfalla. Om han "vet" hur han ska bete sig....varför anfaller han för då?? Jo, för att testa sig själv som ledare.....sen kan man ju räkna ut med arselet hur det kommer att sluta.

Hingstar är som alla andra hästar, de ska behandlas lika.
Min erfarnehet av hingstar är att om man slår dem så blir det bara värre, det jag menar är att hon allt kan mota tillbaka honom genom kroppsignaler...

Jag accepterar inte att om han nu attacker i hagen, men vad hon kallar attack och vad hon kallar stå ivägen är väldigt svårt att urskilja på denna människan, som sakt ska hem och se hur han beter sig, om han nu attackerar..

Jag förstår att han testar andra människor, men istället för att ta till pisken och slå honom i huvudet tycker man ska gå till ägaren (alltså mej) och berätta exakt hur han beter sig. Det hade ju hållt på nån vecka innan hon sa nåt, vilket jag tycker är dålig stil..
 
Sv: attackerar i hagen

Jag ska ut ikväll och se hur han OCH hon beter sig i hagen ikväll.
 
Sv: attackerar i hagen

Hingstar ÄR som andra hästar NÄR dom blivit fostrade till det...På vägen dit så kommer man att gå igenom en hel del saker man inte gör med t ex ston...När ska folk lära sig det?
Dessutom ska man alltid veta att det är en hingst, du får ALDRIG ALDRIG ALDRIG slappna av när man håller på med hingstar....dom kan vara snälla i 16 år och sen slår det bara till....Det är i deras gener att ta sig upp i rang. Otäckt att höra ibland att folk tror att en hingst är lika som en valack.....

Jag har haft alla sorter.....från nyfödda till dom som förses med munkorg.....snälla som slår runt i skallen på....snälla som förblivit snälla. Jag har jobbat med konvalecenter i 10 år och haft ca 200 olika hingstar under den tiden....hingstar ÄR hingstar.....livsfarligt att ha din inställning och dessutom har en som mopsar upp sig redan nu.
 
Sv: attackerar i hagen

Tycker du att han är snäll o go när han attackerar andra människor??

När ska folk förstå att hingstar är hingstar...jag skulle sopa till honom så det sjöng om det om jag varit i samma situation....mesiga ägare som säger att man ska inte bruka våld på ens djur när dom attackerar är det värsta jag vet, Vad är det för skillnad på hans attack mot hennes?
Du måste tänka längre fram i tiden....vart tror du det slutar om han får hålla på....kan inte du ha ordning på din egen häst så ska inte andra behöva utsättas och hantera efter dina villkor....

Jag har haft "miljoner" småhingstar och skulle dom börja med nåt dyligt så vet dom att dom lever...å andra sidan har jag aldrig haft nän som anfaller människor...så jag skulle nog vara lite hårdare mot din än vad du är...han känner att han fått grepp och det ska tas ur honom direkt...nästa gång är det din tur att testas.

Det är DIN sak att fostra din häst att inte anfalla. Om han "vet" hur han ska bete sig....varför anfaller han för då?? Jo, för att testa sig själv som ledare.....sen kan man ju räkna ut med arselet hur det kommer att sluta.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Jag vet att du söker hjälp men du måste förstår folk som HAR erfarenhet med hingstar varför folk bl så små-irreterad.

Varför är han hingst fortfarande? Är han avelvärd?

Hingstar är som alla andra hästar, de ska behandlas lika.
grejen är att de är inte lika alla andra hästar annars skulle det finns mer hingstar istället för vallacker. Hingstar är annorlunda och ska upfostra med respekt. Många är snäll men de har ett annat mental utseende på livet. Och om din sntall kompis ska fortsätta slå honom med en piske så är det inte säkert att en "NH-sätt" ska rädda er. Ni håller på att skapa vad och hur han ska vara i framtiden.

Mitt råd är att dela de två direkt så hon har inget att göra med honom över huvud taget.

Hingstar ska ta på allvar!
 
Sv: attackerar i hagen

Hade jag varit som henne så hade jag bett om att få dela av hagen så 'min' häst hade fått gå utan din hingst. Hade jag varit som du så hade jag delat av hagen så hennes häst slapp gå tsm med min hingst, om riskerna att något går snett för henne eller din hingst är stora. Tycker för både hennes del OCH för din hingst del att delning av hage vore lämpligt!
B.B
 
Sv: attackerar i hagen

Är det värt att din stallkamrat skadar sig rejält eller dör bara för att du inte vill slå på din häst? Jag skulle ställa min unghingt i en egen hage för MIN skull! Vill du ha på ditt samvete att hon gör illa sig? Flertalet människor har skadats allvarligt eller DÖTT för att de "lekt nh" med just hingstar, så även om hon vore insatt i NH så är hingstar just hingstar! Pat Parelli (NH guru) brukar ha som regel att man inte ska hantera hingstar innan man nått level 3 tror jag det är, helt enkelt för att de kräver en betydligt skickligare människa av säkerhetsskäl.

Menar du att ni ska diskutera fram hur din hingst ska tänka och betee sig? Han skiter väl i vad ni diskuterar fram! Han behöver VISAS, inga duskussioner i världen kan hjälpa din stackars stallkamrat att slippa oroa sig.

Om han testar henne (med tanke på ålder och kön tror jag säkerligen detta är fallet) så måste någon visa honom att han gör fel. Det kan gå ganska grovt till i en flock om en individ med det beteendet kommer in - alla hästar är faktiskt INTE snälla och varnar, en ledare kan istället ibland bestämma sig för att sätta punkt för det på en gång, rejält. Djur beteer sig inte alltid så nobelt som vi vill tro.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 148
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 031
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp