Att vara normbrytande i en hästmiljö (måste skriva av mig)

Min poäng är inte om någon är en dryg jävel eller inte. Överhuvudtaget. Att tolka det så, ser jag mest som ett (för all del lite drygt) sätt att dra uppmärksamheten till sig själv och till den egna heterosexualiteten.

Att inte uppfatta ett problem är också en annan sak än att argumentera för att någon som beskriver ett problem den har, trots allt inte har det problemet egentligen. I den här tråden ser vi sådan argumentation.

Jamen tack för det. Skrev jag verkligen mitt inlägg på ett sådant sätt att jag förtjänade den kängan?
Jag skriver ju för sjutton medvetet ut min egen sexualitet för att det inte ska råda något missförstånd om att jag har mitt perspektiv från "andra sidan" och alltså inte har någon rätt att berätta för den "utsatta sidan" hur den bör känna inför en situation. Jag skriver ju här för att jag försöker förstå vad jag inte kan se själv, för att kunna bli bättre på vad jag ju uppenbart misslyckats med.

Jag argumenterar inte för de som hävdar att problemet inte finns. Den diskussionen är inte min.
 
Jag kommer inte ihåg klockslag, men senast någon gång vid lunch undvek jag att köna ett ex. Det var i ett sällskap med några av de vettigaste hästmänniskor jag känner, som jag har kontakt med pga ett jobbprojekt. Jag var alltså trygg, jag är öppen, men diverse omständigheter gjorde att jag valde som jag gjorde.

Fast här bekräftar du ju bara det jag skrev tidigare ... DU har problem att berätta om vem du är...
Det kan ingen annan ändra på ... Och det är helt ok att du inte vill outa dej men skyll inte på normen när du AKTIVT väljer att inte outa dej..
Jag förstår inte heller varför... Du ger ju inte den du pratar med en chans att visa att den inte bryr sej om normen.. Vilket många skulle märka faktiskt är fallet... Vi är på 2000 talet nu.. Lev livet... Ingen bryr med vem man gör det...
 
En annan allmän reflektion är hur homo- och bisexualitet ofta blir hypersexualiserat. Alltså, många verkar koppla homo- och bisexualitet till sex, medan heterosexualitet kopplas mer till kärlek, inte minst i den här tråden.

Fast va ? Säger som en annan sa tidigare.. Nej det är inte sexuellt... Varför skulle vi tro att hom-bi handlar om sex och inte kärlek ?
Den va ny... Har aldrig ens hört det andats i de HBTQkretsar jag är i...
Okej att Farao satt i Nrj och skröt om alla han hade sex med... men nej han kan nog bli lika kär som vem som ... Och vart du läser in det i den här tråden är ännu mer förvånande..
 
En reflektion : Jag är rätt nyfiken på människor jag möter i största allmänhet: vad de tänker och tycker, hur de lever och vad de gör osv. I det ingår ofta vem de lever med, om de har barn, häst, hund och allt möjligt stort som smått. Men - jag är inte intresserad av deras sexliv!!!! Oavsett vilken sexuell orientering de har!
 
En annan allmän reflektion är hur homo- och bisexualitet ofta blir hypersexualiserat. Alltså, många verkar koppla homo- och bisexualitet till sex, medan heterosexualitet kopplas mer till kärlek, inte minst i den här tråden.

Varför förutsätter du det? Det tillskrivs väl jävligt okunniga personer att tycka eller tro det?
Det är ju verkligen inget jag tror att de flesta eller någon i denna tråd tror.
 
Jag tycker flera antytt i tråden att man inte är intresserad av folks sexliv eller jämförelsen med heterosexuella personers konstiga kinks.
Men skit samma, det är inte det största problemet i den här tråden.

Jag blir trött och måste nog pausa lite i den här diskussionen faktiskt.
 
Varför förutsätter du det? Det tillskrivs väl jävligt okunniga personer att tycka eller tro det?
Det är ju verkligen inget jag tror att de flesta eller någon i denna tråd tror.

Fast hela "icke-hetero" är ju direkt specifikt kopplat till sexualitet normmässigt och i grunden definitions/termmässigt? Förlåt om jag totalt missförstår vad du menar men det är ju liksom hela problemet för "icke hetero" att de av samhället per definition rent krasst klassas utifrån det ? Vare sig det nu är "medvetet" för upplysta moderna toleranta individer som du, jag och femhundrafemtielvatusen andra heteroindivider ? Eller hur menar du ?! :confused:
 
Fast hela "icke-hetero" är ju direkt specifikt kopplat till sexualitet normmässigt och i grunden definitions/termmässigt? Förlåt om jag totalt missförstår vad du menar men det är ju liksom hela problemet för "icke hetero" att de av samhället per definition rent krasst klassas utifrån det ? Vare sig det nu är "medvetet" för upplysta moderna toleranta individer som du, jag och femhundrafemtielvatusen andra heteroindivider ? Eller hur menar du ?! :confused:

Jag menar att det är okunskap att tro att homo- och bisexuella är per definition hypersexuella och inte kopplas till kärlek.
Jag tror inte att många i tråden tror det.

Egentligen var det det enda jag menade.

Att det ofta är så annars, att folk tror det och speciellt bland äldre personer är oftare förekommande men beror också på okunskap.

Givetvis är detta ett problem, att folk är okunniga.
 
Vi är på 2000 talet nu.. Lev livet... Ingen bryr med vem man gör det...
Öh okej.... :confused:

Det är konstigt att du säger det när det förutom alla HBTQ som säger annorlunda också finns massor med undersökningar som visar att HBTQ personer diskrimineras och trakasseras

Någon har fel så vem ska man lita på?? Är det
  1. anekdoter från glada och nöjda heteros som är sugna på att visa hur toleranta dom är
  2. studier från organisationer som jobbar med det professionellt + HBTQ personerna själva??
 
Fast då är det väl bättre att var och en jobbar med sin självkänsla oavsett läggning/problem man har som sticker ut ur mängden. Jag har också problem som jag inte gärna går och berättar för alla jag ser pga att jag inte orkar med reaktionerna alltid om det nu blir några ens. Men det är ju mitt problem. Jobba med sin självkänsla måste alla göra var och en, det är inget som andra kan hjälpa en med på det sättet.

Men vad är problemet då? Varför inte bara om folk säger fel berätta att nej, såhär och såhär är det och jag vill bli kallad så och så. Då säger nog dom flesta okej och sen är det inget mer med det.

Folk måste bli lite tryggare i sej själva. Om någon tar för givet att jag kan tex göra en viss sak som är högst normal i andras liv och mitt problem sätter stopp för det så säger jag bara att nej, såhär är det så det fungerar inte för mig. Jag tar inte illa upp för att folk säger fel saker om mig när jag själv inte berättat hur läget är. Det är ju helt och hållet upp till mig huruvida det kommer bli missförstånd eller inte. Det kan jag inte lägga på andra.

Tycker det mesta i tråden genomsyrar folk med dålig självkänsla faktiskt.
Mhm du tror inte att normer påverkar vilken självkänsla folk har eller hur trygga dom känner sig??

Vilken intressant tråd!! Visste inte att folk hade så lite förståelse för hur normer fungerar!
 
Senast ändrad:
Deras könsidentitet säger för mig noll och inget om vem personen verkligen är.

Det håller jag inte med om! Jag tycker att könsidentitet betyder massor ffa för den som inte är i normen.

En vän till mig föddes som man och jag trodde att hon var man ända tills Sara kom fram helt och hållet. Och det har haft jättejättestor betydelse för henne att få vara Sara på heltid och inte Stefan i offentligheten och Sara hemma. Jag uppfattar som en stor skillnad för henne att få vara just Sara och den kvinna hon är född till. Otroligt lättnad, men också att alltid vara på beredden när man möter folk. För inte så länge sen fick hon en ryggdunk av en random snubbe på en restaurang som ba' Fan vad du är bra som vågar vara du. Alla nära är ju urglada, men att få positiv bekräftelse från random (cis) personer tror jag betyder en hel del också, för jag tror det finns många elaka kommentarer också

Själv tyckte jag jättemycket om Stefan och minst lika mycket Sara - kanske ännu mer för hon kan lära mig så mycket om något jag inte träffat på tidigare PLUS att hon mår så mycket bättre och bara en sån sak får mig glad
 
Senast ändrad:
Jag menar att det är okunskap att tro att homo- och bisexuella är per definition hypersexuella och inte kopplas till kärlek.
Jag tror inte att många i tråden tror det.

Egentligen var det det enda jag menade.

Att det ofta är så annars, att folk tror det och speciellt bland äldre personer är oftare förekommande men beror också på okunskap.

Givetvis är detta ett problem, att folk är okunniga.

Fast ingen har väl pratat om hypersexualitet osv ? :eek::confused:
Det är ju inte det det handlar om öht ?
Jag måste endera ha missförstått dig rejält eller ha uttryckt mig oerhört märkligt ?
Att vara stämplad per definition som "ej hetero" är ju, enligt term /begrepp/definition osv direkt kopplat till sexualitet ? Det räknar jag med att du inser ? Och det var det jag avsåg adressera i mitt inlägg som föranledde ditt svar .
Summa summarum : definitionen enligt samhällets normer är än idag - oavsett tolerans deluxe från alla oss individer osv - att icke hetero per definition är direkt kopplat till sexualitet . Det kan väl ingen inte inse, hur toleranta och öppna osv alla må vara :confused:
 
Senast ändrad:
Jag kommer inte ihåg klockslag, men senast någon gång vid lunch undvek jag att köna ett ex. Det var i ett sällskap med några av de vettigaste hästmänniskor jag känner, som jag har kontakt med pga ett jobbprojekt. Jag var alltså trygg, jag är öppen, men diverse omständigheter gjorde att jag valde som jag gjorde.
Så oändligt tröttsamt. Och så oändligt trist och sorgligt vi inte kommit längre.
 
Öh okej.... :confused:

Det är konstigt att du säger det när det förutom alla HBTQ som säger annorlunda också finns massor med undersökningar som visar att HBTQ personer diskrimineras och trakasseras

Någon har fel så vem ska man lita på?? Är det
  1. anekdoter från glada och nöjda heteros som är sugna på att visa hur toleranta dom är
  2. studier från organisationer som jobbar med det professionellt + HBTQ personerna själva??
Det är väl bra om det finns glada, nöjda och toleranta hetros. om alla hetros är sådana så kommer ju inte HBTQ personer att bli diskriminerade och trakasserade.
Varför är tolerant 'fel'? Det är väl ett bra första steg mot förändring av normen.
 
Mhm du tror inte att normer påverkar vilken självkänsla folk har eller hur trygga dom känner sig??

Vilken intressant tråd!! Visste inte att folk hade så lite förståelse för hur normer fungerar!
Jo jag vet mycket väl hur normer fungerar men det måste gå åt båda håll. Folk är inte tankeläsare och förstår hur alla vill bli bemötta per automatik. Berättar folk hur dom vill bli bemötta så minskar missförstånd och felsägningar. Är det viktigt att ingen säger fel så berättar man det när man träffas så är det liksom ur världen sen. Annars är det ju bara att rätta om någon säger fel.

Finns självkänslan där så tar man inte så extremt illa vid sig om någon har missförstått någonting. Självkänslan är ingenting som kommer av normer, det är någonting var och en måste bygga upp själva, den kommer tyvärr inte bara för att alla bemöter en exemplariskt. Det är helt upp till var och en att jobba på.
 
Det är väl bra om det finns glada, nöjda och toleranta hetros. om alla hetros är sådana så kommer ju inte HBTQ personer att bli diskriminerade och trakasserade.
Varför är tolerant 'fel'? Det är väl ett bra första steg mot förändring av normen.
Nej. Tvärtom. Det som bygger på tolerans och välvilja förstärker normen. Normbrytarna är där på nåder, beroende av majoritetens välvilliga inställning. Medan majoriteten sitter i orubbat bo, normen utsätts aldrig för kritik, och de kan som grädde på moset känna sig toleranta och generösa. Lite känslomässig välgörenhet sådär.
 
Nej. Tvärtom. Det som bygger på tolerans och välvilja förstärker normen. Normbrytarna är där på nåder, beroende av majoritetens välvilliga inställning. Medan majoriteten sitter i orubbat bo, normen utsätts aldrig för kritik, och de kan som grädde på moset känna sig toleranta och generösa. Lite känslomässig välgörenhet sådär.
Jag håller med om att det finns ngt lätt nedlåtande i 'tolerera' men förändring måste börja någonstans och ett första steg måste vara att man 'samexisterar' och behandlar varandra väl. Om HBTQ personer kan känna sig trygga så ökar ju utrymmet i samhället och normen vidgas och förändras gradvis.
 
Jag håller med om att det finns ngt lätt nedlåtande i 'tolerera' men förändring måste börja någonstans och ett första steg måste vara att man 'samexisterar' och behandlar varandra väl. Om HBTQ personer kan känna sig trygga så ökar ju utrymmet i samhället och normen vidgas och förändras gradvis.
Ja, tolerans är att föredra framför hatbrott. Och tolerans är väldigt långt ifrån tillräckligt. Och jag är inte ens säker på att tolerans är ett av stegen på vägen från omedveten till medveten. Jag tror snarare att tolerans är en återvändsgränd.

Om toleranta personer ser sig som bra nog, delvis just med hänvisning till att de inte föraktar hbtq-personer, så tycker jag att de ställer väldigt låga krav på sig själva.

Kort sagt, att känna sig tolererad är inte samma sak som att känna sig trygg.
 
Jag håller med om att det finns ngt lätt nedlåtande i 'tolerera' men förändring måste börja någonstans och ett första steg måste vara att man 'samexisterar' och behandlar varandra väl. Om HBTQ personer kan känna sig trygga så ökar ju utrymmet i samhället och normen vidgas och förändras gradvis.

En reflektion utifrån det och en säkerligen provocerande fråga/reflektion i sammanhanget :

Tror du samma utveckling/godtycklig tolerans håller sant för andra minoriteter/grupper i samhället ? Som
Tex Färgade. Judar. Invandrare ? Osv ?

Bara en reflektion utifrån tråden då jag ser en massa problematik utifrån olika individers förvissning/åsikter utifrån resonemang.

F.ö är denna tråd oerhört intressant och givande av många anledningar tycker jag .
 

Liknande trådar

Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 701
Senast: EmmaBovary
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: moster
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 248
Senast: mackan
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 608
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp