Att vara normbrytande i en hästmiljö (måste skriva av mig)

Jag tror du skjuter bredvid målet.

Du talar om din upplevelse och hur du ser på detta - du bryr dig uppenbarligen inte i vad som är rätt kämpigt för den som inte är i normen.

Att säga att FOLK inte bryr sig om könstillhörighet (för den som är utanför normen) eller om folk lever samkönat är IMHO inte sant. En jävla massa människor bryr sig - har du hängt med någon trans nångång och hört glåporden bakom ryggen? Har du aldrig sett homofobhatet som finns?

Menar du att den här tråden enbart ska tillåta uttryck från dem som känner sig utsatta, diskriminerade, är "normbrytare"?

Finns det inget intresse att reflektera över att många har skrivit här, om att man faktiskt tycker att det är lika bra, lika "accepterat", lika intressant eller ointressant med en individs partner oavsett kön?

JA, jag inser att det säkert sker mycket diskriminering mot "normbrytare".
MEN är det fel att uttrycka att det är många som faktiskt inte tycker att det är "konstigt" att vara det?

Om din målsättning är att ändra normen så är detta antagligen fel forum.

Eller vilka reaktioner är det du "godkänner" här?
Enbart dem som problematiserar medan de reaktioner som "normaliserar" normbrytandet ska hålla tyst för de är bara lite "von oben"?
 
Då är det kanske jag som inte har samma definition som er andra. Attraherad av och/eller förmåga att bli kär i....
Vem man vill ha sex med eller vem man blir kär i måste inte hänga ihop, ofta är det kanske så men inte alltid.

Jag har skrivit några exempel tidigare på när personer i tråden hänvisar till sex. Som sagt, det är inte det största problemet i den här tråden, bara en reflektion som jag även ser AFK.

Vad betyder AFK?
 
Jag vet inte riktigt vad det skulle ge mig? Att träffa någon bara baserat på att de är trans känns ganska så hemskt faktiskt. Lite som att gå på cirkus och titta på människor som inte ser ut som normen, som folk gjorde förr. Ska jag umgås med någon så är det av helt andra anledningar.

Tror du att Petruska föreslog att du skulle möta hennes släkting för att du skulle få en ..[kan inte tro att jag behöver skriva detta] freakshowupplevelse?! Kan du verkligen inte komma på någon vits med att prata med en transperson just för att hen är en transperson...?

Tänk efter en stund och fortsätt att läsa sedan.

Det är det här som är problemet med sådana här trådar. Antingen så håller man bara med och tycker synd om transpersoner, eller så "pissar man rakt på" personen.
Att ha en diskussion på en normal nivå är totalt omöjligt tydligen.

Varför är det så?
Det gör ju bara det hela värre. Det gör att folk som ändå tillhör normen och försöker förstå faktiskt inte förstår nånting och bara blir frustrerade.

Det är det enda negativa jag någonsin har hört en "normperson" säga om transpersoner. Att det är komplett omöjligt att prata med dem om problemet för att det alltid är att man inte respekterar dem, och det oavsett vad man gör.

Vad sägs som att träffa en transperson för att kunna ställa frågor om hur det är att vara just trans (för den personen)? För att få tips på hur man skulle kunna ställa frågor utan att trampa på tårna? För att höra om hens upplevelser av och önskemål om bemötande? Hens känsla av eventuellt utanförskap? För att försöka få en förståelse?
 
Menar du att den här tråden enbart ska tillåta uttryck från dem som känner sig utsatta, diskriminerade, är "normbrytare"?

Nej det tycker jag inte.

Det hade varit en enorm skillnad IMHO att skriva - jag bryr mig inte om någons läggning, men om den far illa på något vis runt det så vill jag söka förståelse för problemet jämfört med att börja tala om att det inte finns ett problem eller behöver vara ett problem, eller rent av att problemet sitter i personens skalle för alla andra bryr sig minsanna inte eller det är bara en annan generation än min som har problem, bara för att man själv inte sett problemet
 
@kryddelydd jag lyckas nog inte så bra med att göra mig förstådd tydligen ?

Jag pratar inte om dig, eller någon specifik alls som svarat i tråden ? Det jag försökt belysa, är att problemet är att tråden direkt och konsekvent kommit att handla om/blivit en folkfest ang att tala om hur öppen och liberal man som hetero /normtillhörig är osv och indirekt fråntar TS den känsla denne utrycker och upplever ang situationer, alternativt direkt påtalar att problemet TS upplever inte finns .

Jag tycker tråden är viktig av många orsaker , men att belysa sin egen öppenhet är i sak inte för mig en av dem.
Däremot är den av vikt för mig personligen i det att den innebär att man tar en bra titt på sig själv och reflekterar över hur man själv tänker osv.
Jag har tex funderat över några gånger sedan min första post, hur många som läser som möjligtvis kommer undra om jag verkligen på riktigt är hetero som
jag redovisat .

Det är intressant av många anledningar att jag tänker den tanken tycker jag ur egenperspektiv utifrån hur liberal och tolerant och öppen osv jag anser mig vara i frågan . :cool:
 
Hej!

Det låter som att du är i helt fel stall. Man måste inte vara utåtriktad och vän med alla i ett stall, men om man inte känner sig inkluderad är det bättre att flytta och hitta ett stall där man passar in. I stallet jag står är de flesta helt galna, men vi välkomnar alla, så länge de är trevliga och har vett att uppföra sig. Kön och läggning är liksom inte relevant. Sen om man inte vill vara en del av stallgemenskapen så kan man alltid vara i stallet när ingen annan är där :-).

Byt stall och se om du kan hitta ett där du trivs.

/Lavinia, som testat att vantrivas i stall och sen hittat rätt stall... Vilken skillnad :-)
 
Jag må vara trög, men nu börjar jag faktiskt förstå kritiken i den här tråden. Till slut.

Inte för att jag begär några stående ovationer för det.

Jag ångrar att jag aldrig talade med min tidigare kollega som var trans och hade bytt kön om detta. Hon hade nog gärna berättat om det. Men det är faktiskt en underlig och awkward situation och man vet ju inte hur man ska börja. Det är ju lättare att bara köra på som vanlig.
 
@kryddelydd jag lyckas nog inte så bra med att göra mig förstådd tydligen ?

Jag pratar inte om dig, eller någon specifik alls som svarat i tråden ? Det jag försökt belysa, är att problemet är att tråden direkt och konsekvent kommit att handla om/blivit en folkfest ang att tala om hur öppen och liberal man som hetero /normtillhörig är osv och indirekt fråntar TS den känsla denne utrycker och upplever ang situationer, alternativt direkt påtalar att problemet TS upplever inte finns .

Jag tycker tråden är viktig av många orsaker , men att belysa sin egen öppenhet är i sak inte för mig en av dem.
Däremot är den av vikt för mig personligen i det att den innebär att man tar en bra titt på sig själv och reflekterar över hur man själv tänker osv.
Jag har tex funderat över några gånger sedan min första post, hur många som läser som möjligtvis kommer undra om jag verkligen på riktigt är hetero som
jag redovisat .

Det är intressant av många anledningar att jag tänker den tanken tycker jag ur egenperspektiv utifrån hur liberal och tolerant och öppen osv jag anser mig vara i frågan . :cool:
Fast varför är det inte möjligt att vara hetro och liberal/tolerant och att samtidigt inse att många HBTQ personer blir diskriminerade och känner sig utsatta? Vem skryter med 'tolerans'? Det är ngt jag inte känner igen alls.
 
Senast ändrad:
Men herregud så lågt. Så fruktansvärt jävla lågt. När TS haft en hel tråd på sig att konstatera att Nähä, buke var inte stort mycket bättre än stallvärlden - så måste du dra till med största baseballträet du kan hitta? Ifall hen möjligen hade en liten gnutta hopp om förståelse kvar?

Om ämnet inte var så allvarligt skulle jag tro att du skämtade. Eller hade slagit vad med nån kompis om att skriva internets okänsligaste inlägg. Grattis isåfall, du vann.

Jag känner mig inte som en vinnare utan en som blivit totalt nonchalerad av ts, precis som hen antagligen känner i stallet. Vad gör mig låg och okänslig när jag säger hur jag uppfattar en person medan ts kan döma människor i hens omgivning hur som helst? Jag ställer en ärlig fråga för att försöka förstå hur hen menar med avsikt att diskutera med ts kring problemen men får ingen respons. Med andra ord hen behandlar mig och alla här på samma sätt som hen påstår att andra behandlar hen. Varför skulle det vara ok för hen men inte för mig?
 
Jag känner mig inte som en vinnare utan en som blivit totalt nonchalerad av ts, precis som hen antagligen känner i stallet. Vad gör mig låg och okänslig när jag säger hur jag uppfattar en person medan ts kan döma människor i hens omgivning hur som helst? Jag ställer en ärlig fråga för att försöka förstå hur hen menar med avsikt att diskutera med ts kring problemen men får ingen respons. Med andra ord hen behandlar mig och alla här på samma sätt som hen påstår att andra behandlar hen. Varför skulle det vara ok för hen men inte för mig?
För att tråden inte handlar om dig?
 
Jag må vara trög, men nu börjar jag faktiskt förstå kritiken i den här tråden. Till slut.

Inte för att jag begär några stående ovationer för det.

Jag ångrar att jag aldrig talade med min tidigare kollega som var trans och hade bytt kön om detta. Hon hade nog gärna berättat om det. Men det är faktiskt en underlig och awkward situation och man vet ju inte hur man ska börja. Det är ju lättare att bara köra på som vanlig.

Ödmjukt inlägg!

Angående kollegan kanske du gjorde helt rätt- det kan ju för många vara väldigt privat och något man helst inte pratar om- eller så kan man tänka sig att prata om det i generella ordalag men inte om sin egna transaktion. Det är nog väldigt olika!
Om jag mot förmodan skulle fråga "mina" ungdomar om deras dödsnamn tex (de säger så om sina tilldelade, gamla namn), skulle jag nog få mig en rejäl känga.
 
Fast varför är det inte möjligt att vara hetro och liberal/tolerant och att samtidigt inse att många HBTQ personer blir diskriminerade och känner sig utsatta? Vem skryter med 'tolerans'? Det är ngt jag inte känner igen alls.
Jag förstår inte riktigt det här med att 'se ned på' och 'von oben' - tycker ngt tolkas in som inte nödvändigtvis finns där.

Nej jag förstår utifrån det att du inte förstår det jag avser /försökt förmedla i debatten osv. Jag är hetero och 95% här i tråden och alla har tolerans ? Förstår inte vad du menar ?

Tråkigt svar från min sida nu: men jag tror inte riktigt att ytterligare svar /försök till motivering osv från min sida kommer ge så mycket ...
Jag vet inte riktigt varför din tolkning "se ned på" "von oben" osv adresseras mig . Det är inga poster jag gjort som handlar om något av dessa ....
 
Senast ändrad:
Tror du att Petruska föreslog att du skulle möta hennes släkting för att du skulle få en ..[kan inte tro att jag behöver skriva detta] freakshowupplevelse?! Kan du verkligen inte komma på någon vits med att prata med en transperson just för att hen är en transperson...?

Tänk efter en stund och fortsätt att läsa sedan.



Vad sägs som att träffa en transperson för att kunna ställa frågor om hur det är att vara just trans (för den personen)? För att få tips på hur man skulle kunna ställa frågor utan att trampa på tårna? För att höra om hens upplevelser av och önskemål om bemötande? Hens känsla av eventuellt utanförskap? För att försöka få en förståelse?
Att prata med en transperson om att vara just transperson vore oerhört givande och intressant, men om man inte känner ngn transperson så är det ju inte helt lätt ... och det är väl knappast så att alla transpersoner är bekväma med att prata med främlingar ...
 
Gud vilken bedrövlig jävla tråd. Flertalet av er bevisar ju bara precis vad TS kände.

Ni som tror att det är en walk in the park att vara HBTQ-person idag och att "ingen bryr sig" vad man har för läggning: ni är varmt välkomna att träffa min kollega som arbetar med stöd till brottsutsatta HBTQ-personer. Så kan ni få se hur det faktiskt ser ut i dagens Sverige.
 
Nej jag förstår utifrån det att du inte förstår det jag avser /försökt förmedla i debatten osv.
Tråkigt svar från min sida nu: men jag tror inte riktigt att ytterligare svar /försök till motivering osv från min sida kommer ge så mycket ...
Jag vet inte riktigt varför din tolkning "se ned på" "von oben" osv adresseras mig . Det är inga poster jag gjort som handlar om något av dessa ....
Tog bort de raderna - de blev fel. Hade uttryckts tidigare av ngn annan.
 
Att prata med en transperson om att vara just transperson vore oerhört givande och intressant, men om man inte känner ngn transperson så är det ju inte helt lätt ... och det är väl knappast så att alla transpersoner är bekväma med att prata med främlingar ...

Transformering.se är en bra sida att börja med.
 
Gud vilken bedrövlig jävla tråd. Flertalet av er bevisar ju bara precis vad TS kände.

Ni som tror att det är en walk in the park att vara HBTQ-person idag och att "ingen bryr sig" vad man har för läggning: ni är varmt välkomna att träffa min kollega som arbetar med stöd till brottsutsatta HBTQ-personer. Så kan ni få se hur det faktiskt ser ut i dagens Sverige.
Men det är det väl ingen som skriver? Flera här skrivet att de själva inte bryr sig, men det gör väl inte att man inte inser att det finns många andra människor som behandlar hbtq personer illa?
 
Men det är det väl ingen som skriver? Flera här skrivet att de själva inte bryr sig, men det gör väl inte att man inte inser att det finns många andra människor som behandlar hbtq personer illa?
Problemet är att de har så fullt upp med att intyga att de inte bryr sig att de inte lyssnar på TS. Det är TS känslor det ska handla om, inte deras. Istället förminskar de hens upplevelse. Eftersom så många uppenbart inte bryr sig har TS säkert fel.
 

Liknande trådar

Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 701
Senast: EmmaBovary
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: moster
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 248
Senast: mackan
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 608
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp