Att vara Jessica

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Tranan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 409
  • Visningar Visningar 75 421
IMG_4491.jpg

Den 7 Februari 2023 ändrade jag mitt liv för alltid.
Jag gick upp för en bro som en man kom ner som kvinna.
Det var en ganska kall natt runt 21 tiden.
Jag hade tagit beslutet. och ringde en god vän och jag tror (för jag mins inte riktigt) att jag stor bölade min vän i örat ett bra tag innan jag kunde säga att jag var trans till min vän. Hon svarade med lite frågor. men jag jag mins inte vad. vi pratade i 3 timmar om olika saker som vi ofta har gjort. kom hem och la mig i sängen. Sickade några sms till olika betrodda vänner. somnade. och sov länge.
detaljerna är tyvärr glömda. Men det var starten. i de närmsta dagarna kom jag ut till flera. jag var så nevös för varje person. Men det finns så mycket kärlek i denna värd. Jag kan inte känna att jag förtjänade det. det var en annorlunda tid som var euforisk utan dess like. En av mina kompisar undrade om jag gick på några droger. Men jag var bara hög på livet. för första gången på mycket länge var jag lycklig.
Kom ut här på buke något senare. Och ni alla har vart underbara.
När någon frågar varför jag heter Jessica så säger jag att jag fick det som en gåva av vänner. ( @skiesabove ) ska ha all kred. för det! Tack <3
Börjare med hormoner i juli och det blev en total kortslutning av hjärnan. Hela om värden förändrades på någon månad. Hur jag upplever värden blev annorlunda, hur jag fungerar är annorlunda. ni förstår. Jag lever ett nytt och bättre liv. Jag fick ett nytt liv!
Det har verkligen inte varit lätt. Det kommer verkligen inte vara lätt någonsin. Men nu har jag en anledning att leva och hantera mina problem och se ljust på livet. även om jag misslyckas katastrofalt ibland. Det är att resa sig upp. hitta balansen och gå vidare!
Visst skulle jag vilat startat detta tidigare. helst när jag viste vid 10 års ålder. Men jag kan inte göra något åt det förflutna. Jag kan bara se framåt. Och det är vad jag tänker göra.

Var på konferens under veckan.
det var väl bra.
förutom allt konstigt som hände
3 frågade om mina genitalier.
1 blev sur när han inte fik veta vad jag hette innan, så han gick och frågade runt tills han fick reda.
Då kom han till mig och använde det framför mig när vi 4 som är öppet ute ur garderoben på olika sätt pratade. men det var viktigt att avbryta oss förr att säga mitt namn.

Jag lider med dig att du ska behöva genomlida sådant, du har ju haft en lång och jobbig resa som vi andra inte kan förstå vidden av, och så håller "folk" på med sån skit.:crazy:

Jag lider med dig att du ska behöva genomlida sådant, du har ju haft en lång och jobbig resa som vi andra inte kan förstå vidden av, och så håller "folk" på med sån skit.:crazy:
Tack, Jag funderar på hur andra skulle kunna förstå. Jag förstog inte hur mycket jag skulle förändras som jag inte kan förklara. Så hur kan andra förstå.

Jag vill bara få alla att förstå att detta är det bästa jag har gjort för mig själv.
Även om jag har det jobbigt och det är tufft och jag får kämpa.
Så är det bästa jag har gjort.

Tack, Jag funderar på hur andra skulle kunna förstå. Jag förstog inte hur mycket jag skulle förändras som jag inte kan förklara. Så hur kan andra förstå.

Jag vill bara få alla att förstå att detta är det bästa jag har gjort för mig själv.
Men jag undrar om "andra " verkligen måste förstå? Det är din resa och din känsla och ditt behov-ingen annans.

Tyvärr verkar det som det du beskriver att andra lägger sig i och att du ska behöva förklara dig- vilket känns helskumt och jag skulle aldrig känna så- det är ju den egna personens val (ditt) och det har egentligen bara den personen med att göra, svammel, men så känner jag.

Men jag undrar om "andra " verkligen måste förstå? Det är din resa och din känsla och ditt behov-ingen annans.

Tyvärr verkar det som det du beskriver att andra lägger sig i och att du ska behöva förklara dig- vilket känns helskumt och jag skulle aldrig känna så- det är ju den egna personens val (ditt) och det har egentligen bara den personen med att göra, svammel, men så känner jag.
Ingen måste förstå, Och förklara mig är bara utmattande. försökte förut men gör inte det längre. Hur kan jag.

Jag kan inte förklara det på samma sätt som jag vet att färgen blå är blå,

Även om tex jag som cis-kvinna inte kan fullt förstå hur det är för transkvinnor tex så kan man ju försöka så gott man kan. Och det ska ju inte innebära att transpersoner ska behöva utbilda en sådär i deras vardag liksom. Man får ju läsa på själv och försöka förstå hur man ska agera kring folk, precis som i allt annat. Och så får man väl prata med folk man känner orkar och vill prata om det högst privata och ev triggande.
Att inte själv förstå behöver ju inte och får inte betyda att man ska uppföra sig illa. Tycker man det är lämpligt att fråga alla på jobbet om tex deras genitalier? Knappast va? Då gör man väl inte det till enstaka personer heller. Det är ju vidrigt beteende!
Jag kan aldrig fullt förstå hur det är att vara transperson. Men man kan ju iaf som minst respektera och lyssna.

Heja dig som står på dig! Och hoppas din chef tar tag i det där hemska beteendet! Så får det ju bara inte vara!

Även om tex jag som cis-kvinna inte kan fullt förstå hur det är för transkvinnor tex så kan man ju försöka så gott man kan. Och det ska ju inte innebära att transpersoner ska behöva utbilda en sådär i deras vardag liksom. Man får ju läsa på själv och försöka förstå hur man ska agera kring folk, precis som i allt annat. Och så får man väl prata med folk man känner orkar och vill prata om det högst privata och ev triggande.
Att inte själv förstå behöver ju inte och får inte betyda att man ska uppföra sig illa. Tycker man det är lämpligt att fråga alla på jobbet om tex deras genitalier? Knappast va? Då gör man väl inte det till enstaka personer heller. Det är ju vidrigt beteende!
Jag kan aldrig fullt förstå hur det är att vara transperson. Men man kan ju iaf som minst respektera och lyssna.

Heja dig som står på dig! Och hoppas din chef tar tag i det där hemska beteendet! Så får det ju bara inte vara!
De har tagit tag i det hela.
oj oj oj vad de har tagit tag i det.

de har håligt ett nöd möte med HR och min chef har blivit urknuffad ur processen.

Detta är för mycket håll igång för detta

Det blev för mycket för mig.

Gick hem och stress spydde.

De har tagit tag i det hela.
oj oj oj vad de har tagit tag i det.

de har håligt ett nöd möte med HR och min chef har blivit urknuffad ur processen.

Detta är för mycket håll igång för detta

Det blev för mycket för mig.

Gick hem och stress spydde.
Jag förstår att det måste kännas skitjobbigt! ❤️
Personligen tycker jag inte det är för mycket för vad som skett. Men det är ju inte mig det gäller!
Känns det som du är rädd att ”hamna i mitten/skiten” om det blir reaktioner från kollegor/chef?

Man frågar inte om andras genitalier. Blir man mer intima så kommer det fram ändå. Men nu handlade det om tre personer på ditt jobb.
Vad ska de med den informationen till ens :confused:
Jag tror det är mänskligt att vara nyfiken och bli intresserad av och vilja veta om sådant som avviker från normen. Men för de allra flesta av oss som passerat småbarnsåren, så inser vi ju att man inte säger saker till, eller frågar andra människor om vad som helst för att det är opassande, gränslöst och ibland rent elakt och så beter man sig inte. Slutsatsen är alltså att de är omogna och inte kan bete sig som de vuxna de är och såna ska man försöka inte bry sig om.

@Tranan jättebra att HR tar det på allvar! Jag förstår att det kan kännas jobbigt att du hamnar lite i ett fokus du inte bett om men försök tänka på att du har inte gjort något fel här och detta behöver inte ta upp något av din tankeverksamhet.

Jättefina bilder förresten! Håller du på att spara ut håret? Jag tror det kan bli superläckert med lite lockar som i den sista bilden, det klär dig verkligen! :)

Jag tror det är mänskligt att vara nyfiken och bli intresserad av och vilja veta om sådant som avviker från normen. Men för de allra flesta av oss som passerat småbarnsåren, så inser vi ju att man inte säger saker till, eller frågar andra människor om vad som helst för att det är opassande, gränslöst och ibland rent elakt och så beter man sig inte. Slutsatsen är alltså att de är omogna och inte kan bete sig som de vuxna de är och såna ska man försöka inte bry sig om.

@Tranan jättebra att HR tar det på allvar! Jag förstår att det kan kännas jobbigt att du hamnar lite i ett fokus du inte bett om men försök tänka på att du har inte gjort något fel här och detta behöver inte ta upp något av din tankeverksamhet.

Jättefina bilder förresten! Håller du på att spara ut håret? Jag tror det kan bli superläckert med lite lockar som i den sista bilden, det klär dig verkligen! :)
Tack så mycket!

Jag håller på att spara ut håret.
Det har blivit en viktig sak för mig. mitt hår och mina naglar.

Jag kan få för mig att fundera på några bekantas favorit ställningar i sängen.
Men ALDRIG I HELVETE att jag skulle fråga.
Frågan om @Tranan s genitalier hör hemma i samma kategori.
Fy och tvi för de där människorna,

Jag tänker att arbetsmiljöfrågan inte handlar så mycket om att kollegorna ska förstå olika saker. De kan tänka vad de vill.

Arbetsmiljöfrågorna handlar om BEMÖTANDE. I normalt bemötande på arbetsplatsen använder man det namn som var och en presenterar sig med och man konverserar vanligtvis inte om varandras könsorgan. Det räcker ju att ledningen tar upp den typen av aspekter med de berörda. Lämpligtvis i enskilda samtal som ingen, inte heller du, sedan informeras om.

Jag är arbetsmiljöombud på min arbetsplats och jag har hanterat liknande problem som drabbade en kollega som är icke- binär. Det fungerade utmärkt, sedan ledningen fattat att deras problem är just hur kollegor bemöter varandra. Någon djupare teoribildning kring trans behöver ingen som inte vill det fördjupa sig i.

Var på mitt förhör idag,
två timmar pratade om detaljer och händelser.
företaget stödjer mig
Visa bifogad fil 164787
Jag vill inte vara surtråkig eller så, men jag tror kanske att det är lite feltänkt att se det här som att företaget stöder dig. Alltså feltänkt att ge det en så personlig tolkning. Jag som ägnar mycket tid åt relaterade frågor, skulle bara säga att företaget tycks vara mån om arbetsmiljön. Vilket också är företagets skyldighet juridiskt. Så sett handlar det inte om dig (hela ledningen kan tex vara helt transfob om den vill, den ska bara dölja det på jobbet).

Jag vill inte vara surtråkig eller så, men jag tror kanske att det är lite feltänkt att se det här som att företaget stöder dig. Alltså feltänkt att ge det en så personlig tolkning. Jag som ägnar mycket tid åt relaterade frågor, skulle bara säga att företaget tycks vara mån om arbetsmiljön. Vilket också är företagets skyldighet juridiskt. Så sett handlar det inte om dig (hela ledningen kan tex vara helt transfob om den vill, den ska bara dölja det på jobbet).
Fast står man mitt i skiten så är det ju en själv det handlar om, och då känner man det såklart som att de stödjer en (eller inte gör det).

Jag var också sårbar på mitt jobb i flera år, pga sjukdom i mitt fall, och inte kände jag att det var arbetsmiljön som stod i fokus för arbetsgivarens agerande, det var ju jag.

Fast står man mitt i skiten så är det ju en själv det handlar om, och då känner man det såklart som att de stödjer en (eller inte gör det).

Jag var också sårbar på mitt jobb i flera år, pga sjukdom i mitt fall, och inte kände jag att det var arbetsmiljön som stod i fokus för arbetsgivarens agerande, det var ju jag.
Jag har erfarenhet av att det slår tillbaka på jobbiga vis, det är därför jag nämner det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
786
Senast: miumiu
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 239
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka