Att vara hingst....

M

molla

Vet inte om jag lagt tråden rätt, men jag provar.........
Går i funderingar angående kastration, och nu behöver jag råd. Min största fundering är egentligen om det är JOBBIGT för hästen att vara hingst? Vad anser ni?

Sv: Att vara hingst....

Nej det är det nog inte! men om man inte ska ha den i avel så är det nog skönt för hästen att slippa drifterna som den inte får utlopp för.
Framför allt för ägaren det är ju lite xtra jobb med en hingst o en vallac är mycket jämnare i humöret.

Allt beror på vad man ska ha hästen till. :)

Det beror ju helt på hur hingsten är och vilket liv den lever..
En väldigt hingstig häst kan ha ett vdligt jobbigt liv, eftersom den sällan kan slappna av ordentligt!
En hingst som blir isolerad, kan ju ha ett ganska tråkigt liv osv...

Hejsan.

Att kastrera en hingst e att göra den en tjänst. En hingst i vildt tillstånd ska vara med sina ston. då e den som lugnast. Om han inte får var med sina ston blir han stressad (nej det skiljer sig inte..dom blir stressade på något sätt..det e deras NATUR!)Han vill hålla koll på hela hans flock. Men det e mycket sällan vi kan ge dom den friheten. Tro mej, du kommer att ha mycket mer nöje av di häst om du kastrerar honom. Han kommer att kunna gå ut med sina kompisar och leva ett bra liv. Om du inte har eget stall så e det svårt att få stallplats nåt en hingst..det e så mycket extra jobb..

Man ska oxå tänka på att kastrera tidigt, många vetrinärer vill inte kastrera om testiklarna e för stora. det e större ingrepp och större infektions risk. Och om någon säger att dom bygger mer muskler och vackra muskler av att du behåller honom som hingst länge så e det till viss del sant...men när kulorna kommer av..så gör hans "hingst muskler"..jag har själv en valck och en ung hingst..jag har kontakt med sjövillans hingst station som har lång erfarenhet av avel och hingstar..jag bara citerar vad som har lärt mej..och vad jag anser stämmer...

hör gärna av dej om du har fler frågor.

:D helena :D

Jag har en 3½-åring, han kommer förmodligen aldrig att verka i avel. Jag har hittills sparat honom som hingst eftersom han är helt okomplicerad att hantera osv. Han vet mycket väl att han är hingst, men är inte särskilt hingstig. Det som påverkar honom är när man rider förbi t ex en hage eller på andra platser där det är okända hästar. Han blir inte dum på nåt sätt, men han har extremt svårt att lyssna på mig då, vilket kanske inte är så konstigt. Men det jag egentligen har börjat märka mer och mer på honom är att han verkar ha mer och mer lätt för att bli stressad i situationer med andra hästar. Så min tanke är om det vore behagligare för honom att bli valack och kunna slappna av och inte bry sig så mycket om vad de andra hästarna gör. Vill jättegärna ha synpunkter och åsikter om huruvida man bör spara eller ej, med tanke på HÄSTENS bästa.

Tror du att dom här små stressgrejerna jag har märkt på honom alltid kommer att finnas där, eller kommer han bli mer van med tiden, eller kan det t o m förvärras? Förstår att det är olika från häst till häst, men vad är vanligt? Har haft en del hingstar förut, men har aldrig följt någon genom uppväxten. Som han är nu så verkar han inte direkt lida, men skulle han bli mer stressad så skulle jag absolut kastrera för hans egen skull.

Jag tycker att hingstar som inte ska verka i aveln ska man kastrera innan de är tre år. precise som någon skrev tidigare så är det en hingst natur att ha en flock på 2-10 ston och unghästar som den "basar" över. Att inte ha den möjligheten tror jag är extremt stressande för hingsten, den försöker ju ändå tillfredställa sin drift vilket gör att den lätt blir stirrig i boxen/hagen eller när man rider om det kommer andra hästar. Jag tror helt klart att en valack lever ett mycket lugnare och mer harmoniskt liv. dessutom har man faktiskt ett ansvar som hingstägare tex om din hingst smiter och tjuvbetäcker ett sto så är det du som hingstägare som är ansvarig, det kan bli en dyrköpt historia...tro mig jag vet de som har provat...:-))

Min häst är hur lugn och cool som helst i stallet och i hagen. Däremot när man rider så måste han liksom ha koll på allt, åt alla håll samtidigt helst :smirk:
Det är också det jag tycker verkar så jobbigt för honom. Helst av allt skulle jag vilja behålla honom som hingst om jag var helt säker på att han mådde bra av det. Allting funkar ju så bra, han är lydig och positiv, kan ridas med vilka hästar som helst osv. Men som sagt, verkar jobbigt att aldrig kunna bara koppla av och lufsa på.....

om man sparar de länge som hingstar får de mer resning (och muskler) och blir framför allt blankare och finare i pälsen! vissa hästar jag har träffat på tror dock att de fortfarande är hingstar och är lite "knasiga" för att de varit hingst länge....så om de blir svåra att hantera tycker jag att man ska kastrera direkt. det är ju inte roligt varken för människa eller häst att hela tiden bråka om saker egentligen bara har med instinkter att göra. hingstar kan väl inte hjälpa att de blir hingstiga?

molla skrev:
Vet inte om jag lagt tråden rätt, men jag provar.........
Går i funderingar angående kastration, och nu behöver jag råd. Min största fundering är egentligen om det är JOBBIGT för hästen att vara hingst? Vad anser ni?

Jag har en hingst på fyra år som inte har uppfyllt sina exteriörpoäng men väl gjort sitt bruksprov och därmed får verka i allmän avel. Han har inte betäckt än men han verkar inte må dåligt, går i hagen brevid stona och mår alldeles utmärkt. Han både rids och körs tillsammans med ston utan att stressa upp sig. Från början har han fått lära sig att det är arbete och inget annat då tränset och grimman är på. Är din hingst inte jobbig och lider av stress så behåll honom som hingst.

/Cattiz

Vad kul att höra! Min häst går också jättebra att rida tillsammans med ston, t o m då dom brunstar, och han blir inte ett dugg stressad av det. Det är mer när det kommer hästar han inte känner som han blir lite stressad. Sen just det här att han måste ha koll hela tiden. Är din så?

tant agda skrev:
om man sparar de länge som hingstar får de mer resning (och muskler) och blir framför allt blankare och finare i pälsen! vissa hästar jag har träffat på tror dock att de fortfarande är hingstar och är lite "knasiga" för att de varit hingst länge....så om de blir svåra att hantera tycker jag att man ska kastrera direkt. det är ju inte roligt varken för människa eller häst att hela tiden bråka om saker egentligen bara har med instinkter att göra. hingstar kan väl inte hjälpa att de blir hingstiga?
Men muskler och blank päls är väl färskvara som måste underhållas?
På alla hästar.

Om det ska vara "naturligt" för en hingst att ha en stoflock!!?? så kan man ju lika gärna vända på det och säga att det är naturligt för ston att ha en hingst att kunna gå till vid brunst.... :crazy:

Det är nog ett av de dummaste påståenden jag har hört faktiskt....

Hingstar är individer, en del är hingstiga, andra inte, en del vill ha revir, andra bryr sig inte.....

Samt så borde ju alla hanhundar kastreras om dom inte får ha en flock på 10 tikar....för det är lika naturligt för dom som flockdjur att leva ut sina instinkter....Hingstar är olika, hanhundar är olika...MÅR dom dåligt av sina hormoner så kastrera gärna...gör dom det inte så kan man ju faktiskt ha dom som hingstar....

*martha som sparar alla hingstar om dom klarar av sina hormoner* annnars så har jag inget emot kastration....

Detta med liknandet mellan hundar och hästar:

I en vildhästflock är det en ledarhingst och om han faller bort, ett ledarsto. Hingsten tillåter inga andra vuxna hingstar i sin flock. Unghästar tillåts till en viss grad innan de körs bort. Hos en vargflock däremot är det alltid en tik, alfa, som är högst i rang, oftast är det bara tikar, och någon eller några hannar i en flock. Bara alfan får ungar eftersom hon inte tillåter de andra att få det. En okastrerad hanhunds "naturliga" tillstånd är därför inte hos en flock tikar, den vilda alfan väljer sin hanne när hon löper, oftast den som tillåtits stanna i flocken.

Där har du fel....unga hanhundar som kaxar upp sig drivs ifrån flocken...så görs också med unga hingstar som försöker mopsa sig.

En hästflock leds OFTAST av ett sto, ledarstoet...ledarhingsten står under stoet..

allt har med överlevnad att göra, en tik kan få 10 valpar, ett sto en enda avkomma per år...

könsdrifterna hos bägge arterna är de samma.....brunstigt sto eller löptik.....

Varför är det mer synd om hingsten än om hanhunden?? Jag tro att det är för att folk inte klarar av att hantera hingstar, dom är ju dock lite större än en hanhund....MEN...alla hanhundar blir inte knäppa vid löp...samma som alla hingstar blir inte det med brunstiga ston....mina egna hingstar (2 o 11 år) står bredvid ston...dessutom har den äldre betäckt också...men inte är dom svåra för det.

jag kastrerade min 4 åring för någon månad sen, och kan lugnt säga att han mår bättre. Men han var ett monster som hingst oxå. Alldeles för mycket testestoron.

Detta märktes igentligen tidigt, redan när han var 1 år. Jag har en 2 åring oxå, tror aldrig jag kommer att kasterar honom, för han funkar jättebra. Han har gått med andra hästar i hela sitt liv. När 4 åringen var 1,5-2 år, kunde han inte ens gå med vallacker, för han försökte betäcka dem.

Nu går 2 och 4 åringen ihop och jag kan redan, efter 1,5 månad, rida med ston med 4 åringen, innan kastration kunde vi inte se en häst på 50 meters avstånd utan att han blev galen.

Den enda nackdelen som jag ser det, är att hingstarna ofta får gå ensamma och jag tror dom trivs bäst om de har en kompis att klia sig på....

Å andra sidan, får hingsten mycket stimulans för övrigt så tror jag inte de lider direkt, finns ju ston och vallacker som går ensamma i hagarna oxå.

molla skrev:
Vad kul att höra! Min häst går också jättebra att rida tillsammans med ston, t o m då dom brunstar, och han blir inte ett dugg stressad av det. Det är mer när det kommer hästar han inte känner som han blir lite stressad. Sen just det här att han måste ha koll hela tiden. Är din så?

Min hingst har jag tränat genom att bara åka ut på olika evengemang där det finns andra hästar, att bara åka till ett ridhus är bra träning. Jag tänker behålla min som hingst så länge haninte är svårhanterlig. När du rider med andra okända hästar har du då provat att rida först? Hingstar har ju i en flock ansvaret för flocken och därför behöver de ha kol på läget. Jag har vant mig vid att han vill ha koll, vi kompromissar. Han får ha koll på vad som sker så länge han lyder mig och arbetar. Möt hingsten på halva vägen så kommer det att går bra.

/Cattiz

När jag rider tillsammans med andra hästar han inte känner är det inga problem, ialla fall inte om han får gå först. Däremot kan han bli lite till sig när vi möter andra hästar ute i skogen. Men det som är största problemet är när man rider förbi en hage med andra hästar. Det kan ibland ta 10 minuter att komma förbi. Han liksom fryser fast i backen och bara står och stirrar på hästarna i hagen. När man sen äntligen får honom att röra på sig så är det baklänges :smirk:
Sen håller han på så, backar, skuttar till ibland, backar osv, men sen går han. Tror du detta är något som kommer att ge sig, och vad ska jag göra när han gör så? Vänta ut honom eller kräva att han går fram direkt (vilket kan bli svårt)?
Ni andra får också hemskt gärna komma med förslag!!

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 087
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar