Enda gången jag öppnar med ”jag är feminist” är om ngn i en diskussion håller på att prata skit om ”pk-feminister” och liknande. Som om det vore något fult att vara feminist. Då tycker jag att det finns ett starkt värde i att stå för att jag är feminist.
Jag är dessutom väldigt säker på att jag, genom liknande interaktioner, har öppnat upp för att andra också ska båga kalla sig feminister.
Jag tycker att det finns ett starkt symbolvärde i att öppet identifiera sig som feminist.
Dit vill jag komma IRL. Jag vågar oftare och oftare uttrycka att jag är feminist i specifika sammanhang på nätet. Det har ett groteskt stort symbolvärde! Iaf för sådana som mig, jag hade aldrig, aldrig, aldrig ens vågat utforska feminismen utan alla tydliga, starka röster från uttalade feminister.
Jag lever i en mycket skyddad verkstad och de enda jag hör som inte är feminister är människor på nätet. Eller ja min pappa vet inte vad ordet betyder så han vägrar kalla sig feminist. Men jag räknar faktiskt med att folk jag möter är feminister, det är liksom utgångsläget. Allt annat är udda.
Dröm. Jag utgår ifrån att folk är öppet rasistiska (men inte fattar de själva och blir kränkta och direkt går till attack om något om det andas), öppet skriker (japp) om att staten ska ge fan i att lägga sig i o dumförklarar människor utan vi vet bäst själva vad det gäller all form av jämställdhet. Min verklighet. Hade kunnat införa större delen av konversationen från julfirandet idag här och då hade ju triumfkortet varit att ingen är ju rasist för en muslim var med i firandet. Och detta är den vettigare delen av släkten med gulliga familjer och ordnade liv!
Jag kan tycka att det är jobbigt att jag liksom ska ha svar på allt och ha åsikter om allt som rör feminism. Det har jag inte men på nåt sätt förväntas det ändå av mig. Lika logiskt som att jag skulle fråga en köttätare hur allt fungerar kring ALL uppfödning, jakt, slakt och foder och förvänta mig en uppsats på 60 sidor.
Jag tycker att en jobbig del med att vara feminist är att jag är så himla medveten om allt som är helt fucked up. Jag har ex svårt att njuta av filmer för att många är så otroligt stereotypiska och sexistiska.
Det var lättare på ett sätt innan jag satte mig in i hela problematiken och fick upp ögonen. Nu är världen så mycket tråkigare och mer deprimerande. Jag saknar lite rosaskimrande glasögon. De jag har nu känns kolsvarta.
Amen. Tills dess att jag, för mig själv, är så van i resonemang och tankegångar att det finns där som ett flytande vatten när valfri anti triumferande försöker sätta mig i skogen när jag andas om feminism så känns det som att jag kommer vara mest tyst. Jag inser mer och mer att jag kommer aldrig komma dit och jag kommer må dåligt av att vara tyst. Så jag jobbar mer på att försöka direkt problematisera detta beteende hos dem istället. Ha närvaro o mod att istället för att försöka vara diplomatisk eller svara eller undvika så ifrågasätta varför det känns som att de vill sätta dit mig, påpeka att de gör mig obekväm med att ställa mig till svars, fråga varför de måste raljera. Osv. Det går dock oftast dåligt det med, jag blir mest ledsen.
Till tråden.
Jag är uppvuxen och lever i ett sammanhang där det av nästan alla ses som extremt provocerande (ffa av män men även kvinnor) att kalla sig feminist, att uttrycka jämställdhetsfrämjande åsikter och även att vara mer vänster än höger. En hel del gröna tankar sågas även de lika hårt. Det jobbiga för mig är att detta uttrycks ofta först högt och ljudligt alternativt direkt som ett hugg på en kommentar. Jag HATAR sådant "diskussionsklimat", mår fruktansvärt dåligt. Bara att läsa denna tråden är stressande.
Jag väljer aktivt och söker aktivt upp grön/rosa/röda sammanhang för att ens orka. Buke är en liten del, mest för att jag vågar inte dra i sådana här ämnen utan känner mig även här begränsad. Ignore funkar ju bara för att slippa hatet o raljansen, de upprörda bemötandet jag ser tycker jag är lika jobbigt och så får ju diskussionen aldrig lämna amböastadiet.
Så svaret är ju helt enkelt att jag tycker det är fruktansvärt att vara feminist men det finns ju ingen väg tillbaka.